Op deze pagina is de actuele stand van het WK van de Formule 1 van het seizoen 2023 te vinden. Het klassement wordt na iedere race bijgehouden. Net als in 2019 wordt er in het F1-seizoen van 2023 ook een punt uitgereikt voor wie de snelste ronde heeft gereden. Alleen de top tien kan een extra WK-punt krijgen voor het rijden van de snelste ronde.
Formule 1 live kijken? Bekijk de opties van alle tv-aanbieders of registreer bij F1TV.
Positie | Coureur | Punten |
1 | Max Verstappen | 575 |
2 | Sergio Pérez | 285 |
3 | Lewis Hamilton | 234 |
4 | Fernando Alonso | 206 |
5 | Charles Leclerc | 206 |
6 | Lando Norris | 205 |
7 | Carlos Sainz | 200 |
8 | George Russell | 175 |
9 | Oscar Piastri | 97 |
10 | Lance Stroll | 74 |
11 | Pierre Gasly | 62 |
12 | Esteban Ocon | 58 |
13 | Alexander Albon | 27 |
14 | Yuki Tsunoda | 17 |
15 | Valtteri Bottas | 10 |
16 | Nico Hülkenberg | 9 |
17 | Daniel Ricciardo | 6 |
18 | Zhou Guanyu | 6 |
19 | Kevin Magnussen | 3 |
20 | Liam Lawson | 2 |
21 | Logan Sargeant | 1 |
22 | Nyck de Vries | 0 |
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull Racing | 860 |
2 | Mercedes | 409 |
3 | Ferrari | 406 |
4 | McLaren | 302 |
5 | Aston Martin | 280 |
6 | Alpine | 120 |
7 | Williams | 28 |
8 | AlphaTauri | 25 |
9 | Alfa Romeo | 16 |
10 | Haas | 12 |
Positie | Coureur | Score |
1 | Max Verstappen | 9 |
2 | Lewis Hamilton | 4 |
3 | Sergio Pérez | 2 |
4 | Fernando Alonso | 1 |
4 | George Russell | 1 |
4 | Oscar Piastri | 2 |
4 | Zhou Guanyu | 1 |
8 | Alexander Albon | 0 |
8 | Carlos Sainz | 0 |
8 | Charles Leclerc | 0 |
8 | Daniel Ricciardo | 0 |
8 | Esteban Ocon | 0 |
8 | Kevin Magnussen | 0 |
8 | Lance Stroll | 0 |
8 | Lando Norris | 1 |
8 | Liam Lawson | 0 |
8 | Lando Norris | 0 |
8 | Logan Sargeant | 0 |
8 | Nico Hülkenberg | 0 |
8 | Nyck de Vries | 0 |
8 | Valtteri Bottas | 0 |
8 | Yuki Tsunoda | 1 |
In de Formule 1 kan je alleen punten verdienen voor de positie waar je op bent geëindigd in de race. Verder krijgt degene met de snelste ronde na de race een extra WK-punt. Dat is in 2019 opnieuw ingevoerd, nadat er in 1959 voor het laatst een extra punt gepakt kon worden voor de snelste ronde. Dat was ook de beginperiode van de Formule 1, die in 1950 startte. Er werd dus tien jaar vastgehouden aan de methode, voordat het in de ban werd gedaan. Tot 2019 dus. Alleen de top 10 van een race komt hier echter voor in aanmerking.
Toen net voor de start van het 2019-seizoen bekend werd gemaakt dat er weer een punt voor de snelste ronde zou worden ingevoerd, kon dat niet op veel waardering rekenen van de Formule 1-wereld. Gedacht werd dat er niet erg om het ene punt gestreden zou worden, maar dat werd tijdens de eerste race in Australië direct ontkracht. Zo had Max Verstappen tot kort voor het einde het punt in handen, maar dat was tot dat Valtteri Bottas (die de race ook won) er nog eens goed voor ging zitten en de snelste rondetijd verpulverde. Het lijkt voorlopig dus toch een goede beslissing te zijn geweest. Sowieso krijgen de coureurs punten die na de race de eerste tien posities bezetten. De puntentelling ziet er op deze manier uit: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.
Het is pas van de laatste tien jaar dat de top-10 punten ontvangt. Van 2003 tot en met 2009 ontving namelijk alleen de top-8 punten, terwijl van 1960 tot en met 2002 zelfs alleen de top-6 maar punten kreeg. In de eerste tien jaar (van 1950-1959) was het zelfs nog bonter. Toen ontving je namelijk alleen maar punten wanneer je bij de beste vijf coureurs eindigde. In die tijd was er zoals gezegd dus wel een punt voor de snelste rond te verdienen.
Max Verstappen is momenteel de regerend kampioen van de Formule 1. De Nederlander werd na een strijd met Lewis Hamilton de grote winnaar van het 2021-seizoen van de koningsklasse van de autosport. Verstappen won de titel nadat hij Hamilton in de laatste ronde van de Grand Prix van Abu Dhabi passeerde voor de koppositie. Het tweetal ging op gelijke hoogte in het klassement naar de laatste race en dus zou degene die hoger eindigde wereldkampioen worden. De hele race lang leek het erop dat Hamilton de titel zou winnen, maar een late safety car-periode gooide roet in het eten voor de zevenvoudig wereldkampioen. Zodoende won Verstappen voor het eerst de wereldtitel in de Formule 1.
Verstappen besloot wegens zijn titelwinst om zijn gebruikelijke racenummer 33 in te ruilen voor de nummer 1. De Limburger gaf als reden dat het misschien maar één keer voorkomt in zijn carrière dat hij met nummer 1 op zijn auto mag rijden. Hij is de eerste coureur sinds Sebastian Vettel in 2014 die startnummer 1 gebruikt, gezien Lewis Hamilton gedurende zijn hegemonie alleen zijn gebruikelijke nummer 44 gebruikte en Nico Rosberg meteen met pensioen ging na zijn titelwinst in 2016.
Verstappen ging in 2022 opnieuw ervandoor met het kampioenschap. Dat jaar was de Nederlander zelfs nog dominanter dan het jaar daarvoor. Zo won hij de wereldtitel met nog vier races te gaan tijdens de Grand Prix van Japan op het Suzuka Circuit. Eerst leek het er nog op dat hij de titel op één punt zou mislopen, wat betekend had dat hij zijn titelfeest met twee weken moest uitstellen tot aan de Grand Prix van de Verenigde Staten.
Charles Leclerc, zijn voornaamste titelrivaal, werd echter teruggezet van de tweede naar de derde plaats achter Sergio Pérez. De Ferrari-coureur sneed de laatste chicane van het Suzuka Circuit immers af en daarvoor kreeg hij een tijdstraf van vijf seconden van de wedstrijdleiding. Hierdoor liep Verstappen, die de wedstrijd won, genoeg punten uit om zijn tweede titel te vieren op de thuisbaan van motorleverancier Honda.