Analyse legt upgrades bij Verstappens Red Bull bloot: 'Upgrades veel groter dan gedacht' Formule 1
Formule 1

Analyse legt upgrades bij Verstappens Red Bull bloot: 'Upgrades veel groter dan gedacht'

Analyse legt upgrades bij Verstappens Red Bull bloot: 'Upgrades veel groter dan gedacht'

Red Bull Racing stuntte in februari door een RB20 aan het publiek te tonen die flink gewijzigd was ten opzichte van de zeer dominante RB19. In Japan werd het eerste pakket aan upgrades geïntroduceerd, waar tijdens het weekend weinig aandacht voor was. Toch blijken de upgrades veel groter te zijn dan gedacht, en is het een voorzetje voor verdere upgrades later in het seizoen.

Ferrari, McLaren, Mercedes, en Aston Martin doen flink hun best om Red Bull bij te halen, maar de Oostenrijkse renstal is zelf ook een moving target, met nu alweer een betere auto dan bij de openingsraces. 'Red Bull biedt de concurrentie geen enkele ademruimte', zo opent journalist Michael Schmidt zijn analyse bij het Duitse Auto Motor und Sport. 'Nadat Ferrari in Melbourne een één-twee pakte, leek het er even op dat de afstand tot de constructeurskampioen wat verkleind was. De RB20 kreeg in Japan de eerste upgrade, terwijl de eerste serieuze upgrades bij Ferrari, Mercedes, en McLaren nog op zich laten wachten.'

Zichtbare en onzichtbare wijzigingen

Max Verstappen sloeg met de verbeterde RB20 toe, en won de Grand Prix van Japan voor het derde jaar op rij, met Sergio Pérez als duidelijke nummer twee. 'Het aerodynamische upgradepakket van Red Bull is veel groter dan op het eerste gezicht het geval leek te zijn. Veel van de veranderingen vonden onder het bodywork plaats', verklaart Schmidt. 'De warmtewisselaars en de koeling werden verschoven naar een andere plek. Het doel van deze verandering is dat de koelinlaten opnieuw ontworpen kunnen worden, net als de uitlaten', zo wordt er gewezen op verdere ontwikkelingen. 'Dit komt de aerodynamische efficiëntie ten goede.'

Dit had ook zichtbare gevolgen. 'De horizontale luchtinlaat onder de bovenkant van de sidepod (in onderstaande afbeelding te zien schuin onder de spiegels, red.) is nog meer een brievenbus geworden dan voorheen', merkt Schmidt op. 'De uitleg van de engineers was: we zoeken naar de efficiëntste plekken voor de radiatoren, om zoveel mogelijk lucht door de openingen te laten stromen. Dit stelt ons in staat om de koelinlaten kleiner te maken. Dat heeft weer voordelen voor de achterkant van de auto.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen race japan 2024 redbullracing
Max Verstappen in de vernieuwde RB20 op Suzuka.

Ook aan de onderkant van de RB20 werd weer gesleuteld. 'De vloer en de vloerranden werden aangepast om aan de gewijzigde luchtstroom, om zo lokaal meer downforce te genereren, zonder dat dit ten koste gaat van de stabiele luchtstroom. Daarnaast is Red Bull constant bezig met een nieuwe strategie om wervelende luchtstromingen tot rust te brengen, door de turbulentie in luchtinlaten terecht te laten komen, en deze luchtstromingen dan weer op een minder kritiek punt vrij te laten', zo wordt de filosofie van het ontwerpteam van Adrian Newey duidelijk.

'Naast de twee openingen aan de binnenkant achter het punt waar de halo bevestigd is, zijn er nu twintig centimeter verder naar voren ook twee nieuwe gaten aan de buitenkant van de halo.' Dit gat is op onderstaande afbeelding te zien, rechts naast de Inter.mx-sponsoring. Aan de binnenkant van de schouders van de RB20 zijn iets verder naar achteren de oorspronkelijke gaten te zien.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen race japan 2024 redbullracing
Verstappen was met de nieuwe RB20 snel onderweg.

De totale lijst van upgrades van Red Bull bevatte dus nieuwe koelinlaten, een nieuwe vloer, nieuwe vloerranden, een aangepaste bevestiging van de spiegels, en een verandering aan de koeling van de voorremmen. Die laatste wijziging was circuitspecifiek voor Suzuka, omdat het circuit minder zware remzones heeft dan de voorgaande circuits.

Aston Martin ook met upgrades

'Van de andere topteams introduceerde alleen Aston Martin ook upgrades. Met een nieuwe vloer, sidepods, en een nieuwe beam wing, was de upgrade nog groter dan die van Red Bull. Het pakket was pas op het laatste moment klaar, en op vrijdag was alleen een versimpelde versie klaar De twee auto's waren vanaf de derde vrije training weer identiek', weet Schmidt te melden, die daarmee geruchten tegenspreekt dat Lance Stroll uiteindelijk zonder upgrades aan de race meedeed.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws