Bedankt Williams Pérez voor Monaco 2023? 'De vloerrand is agressiever dan voorheen' Formule 1
Formule 1

Bedankt Williams Pérez voor Monaco 2023? 'De vloerrand is agressiever dan voorheen'

Bedankt Williams Pérez voor Monaco 2023? 'De vloerrand is agressiever dan voorheen'

Formule 1-journalist en technisch analist Gary Anderson merkt op dat Williams voor een agressievere aanpak is gegaan betreffende de vloer en ziet dat de Britse renstal net als de andere teams inspiratie op hebben gedaan bij Red Bull Racing. Williams-teambaas James Vowles riep vorig jaar echter nog dat kopiëren geen zin heeft als ze de luchtstromen niet begrijpen. Heeft Williams het dit seizoen dan wel voor elkaar?

Sergio Pérez liet vorig jaar alle geheimen van Red Bull zien toen zijn RB19 in de takels hing boven het circuit van Monte Carlo. Williams keek met de mond vol tanden toe hoe de vloer van de bolide eruitzag in vergelijk met die van de Britse renstal. De RB19 leek wel een ruimteschip, de vloer van Williams was nog net geen plank. Toch zou het volgens Vowles geen zin hebben gehad om het direct te kopiëren, want als Williams de luchtstromen niet zou begrijpen, zouden ze er helemaal niets aan hebben. 'Langs de zijkant van de auto kunnen we zien dat de vloerrand veel agressiever is dan voorheen', zegt Anderson bij The Race. 'Williams heeft zich echt gericht op het afvoeren van de luchtstroom van onder de voorste hoek van de vloer.'

Dit maakt het mogelijk dat de diffuser voornamelijk werkt aan de luchtstroom die van onder de neus naar het midden van de vloer komt. De luchtstroom aan de buitenrand van de vloer is cruciaal voor de prestaties van de vloer en de diffuser. 'De achterwielophanging is daarentegen grotendeels bepaald door Mercedes, omdat Williams haar versnellingsbak gebruikt. De inwendige ophangpunten worden bepaald door Mercedes, dus zelfs als Williams haar eigen ophanging maakt, zal de basisgeometrie zeer vergelijkbaar zijn. Al met al lijken de auto's heel erg op elkaar. Als ze allemaal dezelfde kleuren geeft, zou het wel even duren voordat je hebt geraden van welk team welke auto is. Dat gezegd hebbende, zijn het de kleinere details die het verschil zullen maken in prestaties.'

Tekst gaat verder onder de foto.

sergio perez rb19 red bull racing f1 gp monaco 2023
Bedankt Williams Pérez en alle fotografen voor deze beelden? (Foto: ProShots)

'Van een beetje verdwaald naar een positieve richting'

Na het 2023-seizoen leek het al onvermijdelijk te zijn dat er in 2024 een hele hoop RB19-kopieën rond zouden rijden. Net als bij de meeste auto's die we tot nu toe hebben gezien, heeft Williams inspiratie opgedaan uit het template van Red Bull uit 2023. Het ziet er allemaal spic en span uit, maar is het genoeg om het team consistent in de top tien te krijgen? ' Vowles heeft een jaar gehad om aspecten van de structuur en procedures die zijn vorige werkgever Mercedes zo succesvol maakten, in te voeren', zegt Anderson. 'Met de toevoeging van Pat Fry als chief technical officer zou Williams van een beetje verdwaald naar een positieve richting moeten gaan', denkt de Brit.

Op rijdersgebied moet het dit jaar ook wat beter gaan. Alexander Albon liet in 2023 immers goede dingen zien, en Logan Sargeant heeft zijn debuutjaar gehad. 'Het team moet ervoor zorgen dat het Albon op de lange termijn behoudt, want andere teams zullen al snel beginnen te proberen om hem weg te lokken. Op korte termijn moet de tweede coureur punten verzamelen. Sargeant heeft de snelheid, maar maakte vorig jaar te veel fouten', gaat Anderson verder. 'Williams was een van de teams die zeer vroeg in 2023 het visuele concept van Red Bull volgden. De auto is altijd snel geweest op de rechte stukken, wat helaas meestal wijst op een gebrek aan neerwaartse druk. Maar de coureurs hebben over het algemeen geklaagd over een gebrek aan grip aan de voorkant en het blokkeren van de remmen in langzame bochten.'

Anderson merkt op dat de neus en de voorvleugel subtiel zijn veranderd ten opzichte van vorig jaar. De auto heeft nu een soort opening onder de neus, wat zal helpen bij de stroomhechting. 'De neus heeft een vierkant en vlakker bovenoppervlak, wat betekent dat minder stroom rond de zijkanten van de neus zal gaan. De ophanging aan de voorkant is opnieuw vergelijkbaar met vorig jaar, met een pushrod-operated inboard torsion spring en demper. De inlaten hebben lang niet zoveel de vorm van een brievenbus als Red Bull eind vorig seizoen kende, maar dat zou te maken kunnen hebben met de warmteafvoer van de Mercedes-krachtbron in vergelijking tot de Honda-krachtbron en/of de koeltechnologie van Williams ten opzichte van Red Bull.'

Niets missen van Verstappen en Red Bull in 2024? Bekijk hier de opties om de Formule 1 live te volgen!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws