Brawn stipt aan waar niet om is gedacht bij GP Las Vegas: 'Het wordt erg, erg koud' Formule 1
Formule 1

Brawn stipt aan waar niet om is gedacht bij GP Las Vegas: 'Het wordt erg, erg koud'

Brawn stipt aan waar niet om is gedacht bij GP Las Vegas: 'Het wordt erg, erg koud'

Voormalig F1-teambaas Ross Brawn laat weten dat niemand rekening had gehouden met de koude temperaturen toen de Grand Prix van Las Vegas werd georganiseerd. Er wordt verwacht dat het zo'n vier graden gaat worden tijdens de nachtrace in de Amerikaanse staat Nevada. Volgens Brawn gaat het een uitdaging worden om de auto's in die temperaturen te laten werken.

Voor het eerst sinds heel wat jaren keert de Formule 1 terug naar Las Vegas en belooft het een groter spektakel te worden dan ooit. Aan bijna alles is gedacht: de bolides zullen over The Strip gaan, mooie details op de kerbs, fantasische shows en entertainment. Behalve de temperaturen. In november kunnen de temperaturen in de woestijnstaten van de Verenigde Staten erg snel dalen, en dat is ook het geval als de Formule 1 gaat racen in Las Vegas. De temperaturen kunnen het moeilijk maken voor de banden en de auto om optimale prestaties te leveren.

'Het enige waar we aanvankelijk geen rekening mee hadden gehouden, maar waar Pirelli mee zal moeten dealen, is dat het 's nachts erg, erg koud wordt', begint Brawn in gesprek met TalkSport. 'Dus wanneer de race plaatsvindt, wat zaterdagavond is, kan het dalen tot drie of vier graden. Het kan dus echt behoorlijk koud zijn en natuurlijk kan het een uitdaging zijn om de auto's in die temperaturen te laten werken', gaat de Brit verder. 'We staan zeker voor enkele nieuwe uitdagingen die we nog nooit eerder hebben gehad, maar ik denk dat het spectaculair zal worden.'

Mercedes kijkt de kat uit de boom: 'Zal afhangen van hoe koud het precies is'

Formule 1-teams hebben wel vaker onder koude omstandigheden moeten rijden. Het gebeurde elk jaar bij de wintertest, toen de testen voorafgaand aan het seizoen nog op Barcelona werden georganiseerd. 'Het zal afhangen van hoe koud het precies is', zegt Andrew Shovlin, hoofdingenieur van de Duitse renstal. 'Want als het circuit in de enkele cijfers zit, is dat vaak een gebied waar je wintertests doet. Je doet een run, het is erg moeilijk om de banden aan de praat te krijgen, of er kan sprake zijn van graining en dergelijke.'

De wintertest is echter verplaatst naar Bahrein, waar het veel warmer is. Aangezien de coureurs in de nacht gaan racen, en de kwalificatie en trainingen overdag plaats gaan vinden, zal het verschil in temperaturen extra hard te voelen zijn. 'Kwalificeren en racen onder die omstandigheden gaat interessant zijn. Je probeert gewoon risico's met het nieuwe circuit te identificeren, je noodplan uit te zoeken, en of er een specifieke verandering aan de auto nodig is om daarmee om te gaan. En daar zijn we nu mee bezig', aldus Shovlin.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws