De laatste race van De Vries | De Vries strijdlustig op jacht naar teamgenoot: 'Je liep zes tienden in op Yuki' Formule 1
Formule 1

De laatste race van De Vries | De Vries strijdlustig op jacht naar teamgenoot: 'Je liep zes tienden in op Yuki'

De laatste race van De Vries | De Vries strijdlustig op jacht naar teamgenoot: 'Je liep zes tienden in op Yuki'

In ‘de laatste race van De Vries’ gaat F1Maximaal nog één keer het complete raceweekend van De Vries nalopen. Op dinsdag 11 juli werd bekendgemaakt dat de Grand Prix van Groot-Brittannië de laatste F1-race van De Vries betekende. De Nederlander kwam als laatste over de streep op Silverstone, maar had naar eigen zeggen wel een goede race gehad. Met name de eerste stint was heel goed, maar in de laatste stint had de AlphaTauri-coureur een probleem met de achterwielophanging van zijn bolide. Het Formule 1-avontuur van de 28-jarige heeft slechts tien races mogen duren.

De kritiek op de prestaties van De Vries begon steeds meer toe te nemen in de aanloop naar de Grand Prix van Groot-Brittannië. Inmiddels begon men zich niet meer af te vragen of De Vries het einde van het seizoen zou halen, maar of hij überhaupt het einde van de eerste seizoenshelft zou halen. In Silverstone was De Vries positief over zijn eigen race, maar helaas was Helmut Marko niet zo enthousiast als de Nederlander zelf. De AlphaTauri-coureur wilde de handdoek nog niet in de ring gooien, en heeft wel alles gegeven in zijn laatste raceweekend.

Rempunten, lastige chicanes en problemen met de ophanging: 'Dat zei ik toch'

Op vrijdagmiddag scheen het zonnetje op Silverstone en leek het qua weer in ieder geval een mooie dag te worden, maar het was al bekend dat de weersomstandigheden wederom wisselend zouden worden. Zodra de training begon ging De Vries eropuit met de gele band en kreeg hij de opdracht van zijn ingenieur, Pierre Hamelin, om goed te werken aan de remmen en de banden. ‘In bocht zes krijg je de wind in de rug’, liet de engineer weten, aangezien er een stevige wind stond. Het circuit van Silverstone ligt echter op een open vlakte, waardoor de wind altijd een grote rol kan spelen. ‘Niemand is achter je aan het pushen nu’, zei Hamelin daarna, om het seintje te geven dat De Vries met zijn snelle ronde bezig kon gaan. ‘Sargeant zit vijf seconden achter je, dus we kunnen het gat in de laatste sector wat vergroten. Nu zes, dus vergroot het gat, maar behoud je positie’, informeerde de Fransman. ‘Begrepen. Hoe ver zitten we achter de Alpines?’, vroeg De Vries. ‘4,1 op de streep’, zei Hamelin. ‘Je positie is goed.’

Qua pace leek het er tijdens de eerste vrije training goed uit te zien voor AlphaTauri. De Vries reed de tiende tijd, Tsunoda stond op P6 na twintig minuten. ‘Norris komt er nu aan, dus ga voor een langzame cool down. Plus veertien op je dashboard’, zei Hamelin. ‘De wind is wel erg sterk, hè’, merkte De Vries op. ‘De balans moet wat neutraler’, gaf de Nederlander aan, waar zijn engineer het mee eens was. ‘Blijf steady doorgaan met je banden. Je kan vijf meter later remmen in bocht drie en bocht zes’, ging Hamelin verder. ‘Ik verlies wat snelheid in de laatste sector’, gaf De Vries aan. ‘Ja, klopt, komt door de banden. Kom maar naar binnen’, zei Hamelin. ‘We gaan naar de softs, maar niet weaven tijdens de out lap’, waarschuwde de ingnieur alvast. De engineer liet zijn coureur rustig zijn rondes rijden zonder al te veel commentaar over de boordradio, maar wilde wel even laten weten dat ze met de longruns bezig wilden gaan. ‘Breek deze ronde maar af, we willen zo door naar de longruns. Ik denk dat de balans nu helemaal niet meer klopt, dus het heeft geen zin om verder te gaan zo’, informeerde Hamelin.

Tekst gaat verder onder de foto

De laatste race van De Vries | De Vries strijdlustig op jacht naar teamgenoot: 'Je liep zes tienden in op Yuki'
De Vries in het Britse zonnetje op de vrijdag in Silverstone. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Waar De Vries aan het begin van de vrijdagmiddag de zachte en medium band heeft geprobeerd, begon hij tijdens de tweede vrije training op de harde band. Het team had al wat longrun data kunnen verzamelen tijdens de eerste vrije training, en daarop gingen ze voortborduren. ‘We kunnen met wat minder druk remmen richting bocht vier, de rest van de ronde is goed’, leverde Hamelin als eerste commentaar op de ronde op de harde band van De Vries. ‘Je bent de snelste coureur in de cool down’, zei Hamelin daarna. ‘Dus ga langzamer in de cool down ronde, alsjeblieft.’ ‘Ja, ik kan er nog één doen’, antwoordde De Vries. ‘Ja, nog langzamer, graag’, bevestigde de engineer. ‘Kom nu maar binnen, je mag pushen tijdens je in lap’, vertelde Hamelin. ‘Het gaat een stuk beter in bocht zeventien’, zei Hamelin, waarna hij even onverstaanbaar was. ‘Herhaal het, alsjeblieft?’, vroeg De Vries. ‘Ach, we praten wel in de garage’, zei de Fransman. ‘Ja, begrepen!’, liet De Vries weten. ‘Ik ben nu bij de pit entry’, vertelde de Nederlander.

Na een korte bespreking in de garage ging De Vries weer naar buiten op de zachte band. De balans van de AT04 zat nog steeds niet helemaal lekker. ‘We onderschatten de aero-balans. Op papier is het oké, maar in bocht zes heb ik nog steeds veel onderstuur’, gaf De Vries aan. ‘We hebben meer front end dan de andere auto. De grootste verschillen zaten in bocht elf en twaalf. Met name in de laatste chicane, daar verliezen we een tiende’, zei Hamelin. ‘Kan ook zijn dat ik te hard push bij het ingaan van bocht zes’, zei De Vries. ‘Nee, dat is niet zo. Grootste verschil zit in bocht elf, twaalf, en laatste chicane’, herhaalde de AlphaTauri-ingenieur. Het was dus duidelijk waar De Vries nog aan moest werken voorafgaand aan de kwalificatiedag. De Vries was van plan om de sessie productief af te sluiten, maar er was iets mis aan de voorkant van de auto. ‘Er is iets gebeurd, de ophanging is gebroken of zoiets’, gaf De Vries aan, die langzaam aan het rijden was. ‘Ik zei toch dat er iets niet goed zat’, zei de Nederlander. ‘Kom maar naar binnen’, zei Hamelin. ‘Oké, rustig aan. Wil je dat ik nu terug rijd of niet?’, vroeg de 28-jarige, die stilstond langs de baan. De Vries parkeerde de auto uiteindelijk langs het circuit. ‘Ik denk dat dit beter is, anders hadden we meer schade gereden. Ik kon voelen dat er iets niet goed was, mijn stuur reageerde niet goed. Ik spring nu uit de auto.’

Over en uit: 'De banden zijn verwoest nu'

Na de tweede vrije training op vrijdag was het duidelijk dat er op zaterdagochtend nog wat werk aan de winkel was. Het was lang niet zo zonnig als op de vrijdag, dus de asfalttemperaturen waren flink gedaald. Hoe dan ook was alles in orde met de bolide van De Vries, dus kon hij zonder vertraging beginnen aan de derde vrije training. Hij begon zijn eerste stint op de gele band. ‘Je bent een beetje aan het overpushen bij het ingaan van bocht vier, dan verlies je snelheid bij de exit’, legde Hamelin uit na de eerste paar rondjes. ‘We gaan opnieuw werken aan de rechtervoorband. Gasly zit achter je en komt er nu aan’, ging Hamelin verder. ‘Ook moeten we werken aan de remmen bij ingaan bocht vijftien en zestien. Laten we nu weer aanzetten.’ De Vries pakte in de openingsfase van de training de tiende tijd, maar zakte later af naar P16. De Nederlander reed een ronde in de 1:29-ers en zat zo’n 1,6 seconde van de toptijd af. Tsunoda klokte op dat moment de tiende tijd en was vijf tienden sneller dan zijn Nederlandse teamgenoot. De Vries ging daarna dan ook even naar binnen om het één en het ander met zijn team te bespreken.

Tekst gaat verder onder de foto

De laatste race van De Vries | De Vries strijdlustig op jacht naar teamgenoot: 'Je liep zes tienden in op Yuki'
Stilte voor de storm: op zaterdag was het heel even droog voordat de regen kwam. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Na de korte pauze werd de lucht nog donkerder, en daar waarschuwde Hamelin zijn coureur voor. ‘Het kan gaan regenen straks’, zei de Fransman. ‘Het begint nu ook wat te miezeren’, ging hij verder. De Vries kon hoe dan ook gewoon door rijden op de zachte band, maar later in de training begon het toch wel hard te regenen. ‘Oké, er komt nu veel meer regen aan. Kom maar naar binnen. Pas op, er is veel regen nu’, zei Hamelin. ‘Goed dat we zo vroeg naar buiten gingen’, zei De Vries, die blij is dat hij daardoor optimaal gebruik kon maken van de droge minuten van de training. Ook richting de slotfase ging de Nederlander nog even naar buiten, dit keer op de intermediates. Het was toch wel flink nat geworden ondertussen. De Vries reed een aantal rondes op de regenband, maar erg enthousiast werd hij er niet van. ‘Ja, de banden zijn verwoest nu’, liet De Vries weten. ‘Yup, box, box’, antwoordde Hamelin. ‘Yuki zit vier seconden achter je’, zei de Fransman nog. ‘We gaan naar binnen en dan komt er nog meer regen binnen vijf minuten, dus daar wachten we even op.’ De Vries maakte zich zorgen over de banden, maar Hamelin gaf aan dat dat een zorg voor later was

Vanwege de natte slotfase van de derde vrije training moest AlphaTauri het doen met de data die waren vergaard in de eerste twee trainingen. De Vries had echter niet stilgezeten, dus zo’n ramp moest dat niet zijn. Doordat het zo regende op zaterdagmiddag, zat er een kans in dat de kwalificatie nat zou worden, maar aan het begin van Q1 waren de baanomstandigheden slechts wisselend. Er zat een droge lijn in het asfalt, maar de coureurs moesten voorzichtig zijn, er waren nog genoeg natte plekken. ‘Nyck, het plan is: dubbel push, cool down, push. Dan zijn we op tijd voordat er meer regen komt’, gaf Hamelin aan. De Vries zijn eerste snelle run leverde hem een P5 op, en hij was twee tienden sneller dan zijn teamgenoot. Doordat hij die run had geklokt, leek het erop dat De Vries door kon gaan naar Q2. Bijna de hele sessie van Q1 stond De Vries buiten de gevarenzone, totdat de rode vlag kwam voor de gespinde auto van Valtteri Bottas. Met nog drie minuten op de klok ging het hele veld opnieuw naar buiten, en bleef De Vries hangen op P19. ‘Ik miste het rempunt in bocht negen’, gaf De Vries aan. ‘Dat zagen we’, antwoordde Hamelin. ‘We gaan naar binnen nu. Dat is P17, vijf tienden naar Yuki’, zei de engineer. ‘Yup, ik verloor tijd in de laatste bocht, maar het was weer niet goed genoeg’, zuchtte De Vries.

Ai, de pace moet worden opgeschroefd: Sargeants laatste ronde was 33.8, die van jouw 34.1'

De Vries kende wederom geen ideale startpositie voor de race, maar meer doen dan zijn best kon hij niet. Toen de lampen uitgingen bij de start van de Grand Prix van Groot-Brittannië 2023 wist De Vries wat plekjes goed te maken en begon hij aan te dringen bij Logan Sargeant. De Nederlander reed op de zachte band en stond daarmee op een andere strategie dan zijn teamgenoot. Terwijl Sargeant nog steeds voor hem reed, kwam Hülkenberg er ook aan. De Vries leek de Hazen aan te trekken, want wederom had hij een knullig momentje met een Haas-coureur. Hülkenberg ging echter de pits in, dus daar had De Vries geen last meer van. ‘Je doet het goed, we lopen in op Sargeant’, gaf Hamelin aan, die in de eerste rondes van de race stil was geweest. ‘Je bent op dit moment overal sneller, behalve bij het ingaan van bocht vijftien. In je laatste ronde liep je zes tienden in op Yuki’, vervolgde de engineer.

‘Op dit moment ben je P15, Ocon is net naar binnen gegaan: DNF.’ Vervolgens kreeg de Nederlander te horen dat hij iets te gretig was bij het ingaan van sommige bochten, en dat moest hij anders doen. ‘Yuki is de pace aan het opvoeren, hij zit binnen de DRS van Sargeant’, ging Hamelin verder. ‘We zijn zeer blij met de banden, alles zit er heel goed uit.’ Tsunoda ging in de vijftiende ronde van de race naar binnen voor een pitstop, De Vries reed door vanwege een andere strategie. De Japanner ging naar de harde band, en dus had de Nederlander even vrije lucht om richting Sargeant te rijden. ‘Oké, Sargeants laatste ronde was 33.8, jouw ronde 34.1, en die van Zhou 34.2’, liet Hamelin weten. De Vries liet dus drie tienden liggen op de Amerikaan in de Williams en moest dus aanzetten als hij hem wilde inhalen. Echter reed de 28-jarige al zeker twintig rondes rond op de zachte band, en die begon wel te slijten. Het was duidelijk dat Sargeant profijt had van de mediumband, want het gat tussen de twee coureur begon groter te worden en De Vries verloor alleen maar tijd ten opzichte van de Williams-coureur.

De Vries op jacht: 'Yuki, Zhou, en Bottas zijn onze doelen'

In ronde 28 besloot AlphaTauri om De Vries naar binnen te halen. Hij werd op de gele band gezet en kwam achter Tsunoda weer de baan op. ‘Yuki zit vijf seconden voor je op de harde band. Hij rijdt 33.4 op dit moment’, vertelde Hamelin. De Nederlander reed even in niemandsland, hij kon Tsunoda voor zich namelijk niet zien. Hij kreeg ook niet de kans om richting zijn teamgenoot te rijden, want niet veel later was er eerst een virtuele safetycar voor de gestrande Haas-bolide van Kevin Magnussen. De auto had vlam gevat en toen moest Magnussen zijn auto parkeren. Uiteindelijk besloot de wedstrijdleiding om wel een safetycar in te zetten, dus haalde AlphaTauri hem weer naar binnen. ‘Ik ben in de pitlane’, liet De Vries weten. AlphaTauri had nog een setje softs over, dus die werden onder de AT04 van De Vries gezet. Na zijn pitstop lag hij zeventiende. ‘Magnussen is gestopt waar je nu rijdt’, waarschuwde Hamelin, zodat De Vries er langzaam langs zou rijden. ‘Oké, Nyck. Yuki staat op de medium, wij op softs. Veel anderen staan ook op softs. Zhou is niet naar binnen gegaan, hij staat op hard. Yuki, Zhou, en Bottas zijn onze doelen’, luidde de peptalk van Hamelin.

Tekst gaat verder onder de foto

De laatste race van De Vries | De Vries strijdlustig op jacht naar teamgenoot: 'Je liep zes tienden in op Yuki'
De Vries heeft alles gegeven in zijn laatste race. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

‘Ik heb tot nu toe nog niet echt geluk gehad met de VSC’s’, gaf De Vries aan. ‘Nee, dat klopt’, antwoordde Hamelin. ‘We blijven dicht bij Yuki voor de herstart’, zei de ingenieur. ‘Dan pakken we onze mogelijkheden.’ ‘Yuki staat op medium?’, vroeg De Vries. ‘Sorry, correctie: Yuki staat op softs’, corrigeerde de engineer. ‘Voor Yuki staan Bottas en Sargeant. Iedereen op nieuwe softs’, herhaalde Hamelin. De race werd hervat met nog vijftien rondes te gaan, dus werd het een sprint naar de vlag. Vanwege de late safetycar schoof het veld in elkaar en dat leverde een competitief middenveld op in de slotfase van de race. Vlak na de herstart verremde De Vries zich, en toen kon Hülkenberg hem voorbij steken. Hoe dan ook hield hij de Duitser in zijn zicht. ‘Modus zes wanneer je kan’, adviseerde Hamelin. ‘Zhou zit in je versnellingsbak nu.’ De Nederlander kreeg het lastig, want hij moest nu ook gaan verdedigen tegen de Alfa Romeo-coureur achter zich, terwijl hij op Hülkenberg voor hem wilde jagen. ‘DRS is nu weer beschikbaar’, liet Hamelin weten.

Complimenten aan het adres van De Vries: 'We hadden een heel goede eerste stint'

De Vries kreeg Hülkenberg echter niet te pakken. De Haas-coureur had Tsunoda inmiddels ook al ingehaald. ‘Nog tien rondes’, zei de engineer. Op dat moment zat hij zeven tienden achter Tsunoda, maar begon Zhou nog meer aan te dringen. Het gat tussen hem en de Chinees was zo’n vier tienden, en de Alfa Romeo-coureur kon hem dan ook inhalen met de DRS. De Vries verdedigde nog, maar was geen partij voor Zhou. ‘Laat het weten als je hulp nodig hebt met de balans, het is wat onduidelijk op het moment’, zei Hamelin, die ook zag dat Zhou uitliep. De enige coureur achter de Nederlander was Gasly, die in ronde 48 naar binnenging om ook een DNF achter zijn naam te laten schrijven. De Vries lag dus laatste, en op 2,2 seconden van Zhou, dus veel kon hij niet meer doen. De Nederlander kwam in zijn laatste race als zeventiende over de streep. ‘Je hebt het goed gedaan, Nyck. We hadden een goede pace en een goede stint. Ik leg je straks uit wat er was gebeurd’, zei Hamelin.

‘We hadden wat schade aan de voorvleugel, maar we verloren er niet heel veel tijd mee’, verklaarde de ingenieur. ‘Oké, dank je. En begrepen’, antwoordde De Vries. ‘Kan je me de uitslag laten weten?’, vroeg de Nederlander. ‘Ja, zeker. Max P1, Norris P2, Hamilton P3’, begon Hamelin. De Vries reed op dat moment langs Max Verstappen en zwaaide even naar zijn landgenoot vanuit de cockpit om hem te feliciteren met zijn zege. ‘De eerste stint was heel goed. Sorry voor de rest van de race, daar hebben we het straks wel over’, zei Hamelin. ‘Geen zorgen, maat, we blijven eraan werken’, reageerde De Vries. De Nederlander had uiteindelijk een probleem met de achterwielophanging in de laatste stint, waardoor hij dus niet zo’n goede pace had als aan het begin. Hoe dan ook kon de goede eerste stint Helmut Marko niet overtuigen om De Vries in het AlphaTauri-zitje te houden. Na tien races kwam er een eind aan het F1-avontuur van de 28-jarige. Zoals blijkt uit zijn strijdlustigheid en zijn wil om te leren, lijkt het erop dat De Vries er wel alles aan heeft gedaan om zichzelf te bewijzen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws