De race van Alonso | Alonso niet van plan zijn P3 af te staan: 'Pushen en vasthouden!' Formule 1
Formule 1

De race van Alonso | Alonso niet van plan zijn P3 af te staan: 'Pushen en vasthouden!'

De race van Alonso | Alonso niet van plan zijn P3 af te staan: 'Pushen en vasthouden!'

In ‘De race van’ belicht F1Maximaal de race vanuit de cockpit van een coureur. Op die manier kom je dingen te weten die je wellicht hebt gemist tijdens de uitzendingen. Ditmaal komt het raceweekend van Fernando Alonso onder het vergrootglas te liggen. Aston Martin maakte in Brazilië een comeback en Alonso reed een sterke race. Een flink gevecht met Sergio Pérez richting het einde van de race leverde hem een P3 op. Voor het eerst sinds Zandvoort stond de Spanjaard weer op het podium.

Op Interlagos werd het laatste sprintweekend van het jaar verreden. Aston Martin had op de mediadag al aangegeven dat het team de afgelopen sprintraces veel had geëxperimenteerd en hoopte dat het in São Paolo voor de verandering eens samen zou vallen. De Britse renstal heeft geen makkelijke tweede seizoenshelft gehad en kende voorafgaand aan Brazilië nog een dubbele uitvalbeurt in Mexico. Hoe dan ook ging het in São Paolo op vrijdag al goed, de Aston Martin-coureurs gingen door naar Q3 en wilden een goede startplek voor de race op zondag bemachtigen.

Het licht ging uit: 'Het is nacht!'

De kwalificatie voor de hoofdrace begon zonnig, maar langzaamaan begonnen donkere wolken zich samen te pakken boven Interlagos. Voor het einde van Q2 wist Alonso nog de tweede tijd te pakken en daarmee verzekerde hij zijn plekje in de top tien sowieso al. Tegen de tijd dat Q3 begon leek het alsof er ieder moment regen kon gaan vallen. Aston Martin was voorbereid en dus stond Alonso vooraan in de pitstraat te wachten totdat de sessie zou beginnen. 'Nog negentig seconden tot de start', zei race-ingenieur Chris Cronin. 'Ik snap niet waarom we de motor zo lang draaiende houden', zei Alonso. 'Het zit wel goed', zei Cronin. Toen de sessie begon had de Spanjaard een vrije baan en kon hij gaan werken aan een opwarmronde voordat hij aan zijn eerste vliegende run ging beginnen. 'De remmen aan de voorkant zijn wat koud, dus nog even goed remmen en dan ervoor gaan', ging de engineer verder.

Toen Alonso het rechte stuk weer opdraaide was de hemel bijna zwart gekleurd. Hij had zijn eerste run gedaan en moest nu wachten op de rest van de coureurs. 'Pérez is aan het pushen. Momenteel ben je sneller dan Hamilton', vervolgde Cronin. 'Niemand achter je nu. Geel in bocht 12, Piastri lag eraf, maar rijdt nu weer. Kom maar binnen. Je ligt nu vierde', zei de ingenieur. 'Het is zo donker, maat', zei Alonso, die ook zag dat er een storm aan zat te komen. 'We maken ons klaar voor een nieuwe run, maar...' zei Cronin, die de bui letterlijk en figuurlijk zag hangen. 'Het is nacht!' zei Alonso. De Spanjaard was nog binnen gekomen voor een laatste run, maar dat was niet nodig. De wedstrijdleiding besloot Q3 vroegtijdig te beëindigen vanwege het noodweer dat op komst was. Alonso mocht de race op zondag dus aanvangen vanaf P4.

Tekst gaat verder onder de foto

aston martin fernando alonso brazilie 2023
Alonso kon profiteren van de rode vlag in Q3 en bemachtigde P4 voor de race. (Foto: Aston Martin F1 Media)

Ocon en Alonso komen elkaar hard tegen: 'Sh*t! We crashten!'

Nadat Aston Martin direct goed inspeelde op de snelle verandering van de weersomstandigheden op vrijdag hoopte Alonso ongetwijfeld dat de kwalificatie voor de sprintrace net zo soepel ging. Dat ging helaas wat minder voor de Aston Martin-coureurs. Later dan de eerste helft van de coureurs ging Alonso naar buiten in SQ1 en dus moest hij met nog zeven minuten op de klok nog zijn eerste run uitvoeren. Met de mediumband belandde Alonso op P8, zo'n vier tienden van de poletijd vandaan, die op dat moment in handen was van landgenoot Carlos Sainz. Pas laat in SQ1 stuurde de Britse renstal Alonso nog een keer naar buiten. 'Ocon op vier seconden achter je', liet Cronin weten, aftellend tot wanneer de Alpine-coureur eraan zou komen.

Esteban Ocon kwam er met een bloedgang aan en reed vervolgens tegen het linkervoorwiel van Alonso. 'Shit! We crashten!' zei de Spanjaard, die directe voelde dat er wat mis was met zijn bolide. 'Ben je oké?' vroeg de engineer. 'Ja, maar ik heb veel schade denk ik', antwoordde Alonso. 'Rode vlag. Je hebt een lekke band linksvoor', zei de ingenieur. 'Ja, hij reed tegen me aan, denk ik', zei Alonso, die zijn best ging doen om de auto terug te brengen naar de pitstraat. Cronin gaf aan dat ze gingen proberen om de auto te repareren voor SQ2. 'Je bent wel door, laten we gaan kijken hoe erg de schade is.' Het repareren lukte helaas niet, de ophanging had het aan de linkerkant niet overleefd. Dat betekende direct dat Alonso op slechts de vijftiende plek kon starten tijdens de sprintrace later op zaterdag.

Alonso op jacht: 'Gasly op vijf tienden'

Alonso's auto was zaterdagmiddag echter weer helemaal gereedgemaakt en dus kon hij deelnemen aan de Sprint. 'De laatste auto sluit nu aan', informeerde Cronin. Alonso had een goede start en was direct vanaf de eerste ronde in gevecht met een Haas en een Alpine. Hij ging na bocht 2 even naast de baan, maar dat had geen grote gevolgen. 'Je hebt veel energie, DRS is ook beschikbaar', begeleidde de ingenieur. De 42-jarige had bij de start een plekje gewonnen en zat bijna elke bocht in de versnellingsbak van Nico Hülkenberg. Hij was dus duidelijk zijn aanval aan het plannen. Er ontstond wel een DRS-treintje, dus moest hij er snel voorbij en een gat trekken. Dat lukte, een ronde later had hij de Duitser te pakken.

Magnussen zat in Alonso zijn vizier en zou het volgende slachtoffer worden. 'Magnussen is vijf tienden voor je op mediums. Hülkenberg zes tienden achter je', liet Cronin weten. In de tweede DRS-zone maakte hij korte metten met de Deen van Haas. Hij raakte hem dan ook al gauw kwijt en dus hoefde Alonso niet in zijn spiegels te kijken toen hij richting de staart van Pierre Gasly reed in de zevende ronde. 'Volgorde?' vroeg de Asturiër kort en bondig, waarna zijn ingenieur hem de coureurs opnoemde vanaf P1 tot aan Leclerc, die achtste lag. 'Sainz zit momenteel 3,3 seconden voor je', ging Cronin verder. 'Gasly zit op vijf tienden, nog veertien ronden te gaan. Je mag iets meer liften in bocht 4 en 12, dat helpt wellicht met de performance', ging de Aston Martin-ingenieur verder.

Tekst gaat verder onder de foto

De race van Alonso | Alonso niet van plan zijn P3 af te staan: 'Pushen en vasthouden!'
Alonso was op dreef tijdens de Grand Prix van São Paolo 2023. (Foto: Aston Martin F1 Media)

Hij reed al een tijdje achter de Alpine-coureur, die voor hem Oscar Piastri en Daniel Ricciardo had. Alonso deed een poging om de Fransman te pakken, maar dat lukte niet. 'Hij raakte me tijdens het aanremmen van bocht 6', zei de Spanjaard, die alsnog kalm klonk. In ronde vijftien kreeg Alonso het gedaan en haalde hij Gasly in. Ricciardo zat binnen zeven tienden. 'Nog negen ronden te gaan.' De AlphaTauri-coureur haalde zijn landgenoot echter in, dus kreeg Alonso Piastri voor zich. Hij zat heel dicht bij de McLaren-coureur en kon voor het einde van de race nog een inhaalactie doen. Daar moest hij wel snel mee zijn, want op het korte circuit van Brazilië gingen de rondes erg snel. Daar had Alonso geen problemen mee, in de eerste bocht wist hij Piastri in te halen, maar de Australiër pakte hem direct terug. Hij bleef Alonso uiteindelijk voor.

Zelfde pace als Hamilton klonk Alonso goed in de oren: 'Ja, mee eens!'

De race op zaterdag verliep zonder problemen en rode vlaggen. Dat ging op zondag net even anders. In de formatieronde crashte Charles Leclerc en tijdens de openingsronde veroorzaakten Alexander Albon en Nico Hülkenberg een rode vlag. 'Safetycar, safetycar. We blijven buiten', zei Cronin eerst. 'We gaan door de pitstraat, er was een crash in bocht 1', vervolgde de ingenieur. 'Wie liggen eruit?' vroeg Alonso. 'Magnussen en Albon.' De coureurs reden een ronde door de pitstraat vanwege de rommel en de auto's die van de baan moesten worden gehaald in bocht 1. Later werd dat een rode vlag. De race werd later hervat met een staande start en de volgorde van voor de herstart, dus zou Alonso weer vierde als starten. Lewis Hamilton had hem ingehaald, Lando Norris was naar P2 gereden. Stroll had twee plekken verloren.

Toen de lampen voor de tweede keer uitgingen kon Alonso profiteren van Hamilton die in de eerste bocht blokkeerde. De Brit wilde hem eruit remmen, maar dat lukte niet, dus nam Alonso P3 over. Even zat de Spanjaard dicht bij Norris, maar zodra Max Verstappen vooraan zijn eigen pace begon te rijden en Norris een gat liet vallen, kropen beide heren bij Alonso vandaan. 'Norris 1,5 voor je, Hamilton 1,1 achter je. DRS is nu beschikbaar', zei de ingenieur. 'Overweeg een click erbij op de rembalans', adviseerde Cronin. 'Je bent ook erg snel in bocht 6 en 7, wellicht als je daar wat meer managet dat je er later profijt van hebt.' Na de openingsfase van de race kon Alonso Norris goed bijhouden. De Spanjaard red na tien ronden nog steeds binnen de twee seconden van de Brit, hij had Hamilton inmiddels bijna drie seconden achter hem gelaten.

'We zitten nog steeds op plan A, maar plus drie', zei Cronin. 'Ja, ben ik het mee eens. Welke ronde zijn we?' vroeg Alonso. 'Ronde twaalf. Iets later op het gas in bocht 6.' Het gat met Norris begon nu wel op te lopen naar twee seconden. Hamilton achter hem zakte naar vier seconden, dus reed Alonso in vrije lucht. Het zag ernaar uit dat hij gewoon kon managen achter Norris. Pas in de negentiende ronde begon het gat op te lopen naar drie seconden. Het was daarna duidelijk dat Alonso echt tijd begon te verliezen, twee rondes later was het gat vier seconden. Inmiddels hadden de Mercedessen al een pitstop gemaakt. 'Je rijdt dezelfde pace als Hamilton, dus alles ziet er goed uit op het moment', zei Cronin. 'Ja, mee eens!' antwoordde Alonso, die zich nog prettig voelde op zijn eerste set banden. 'Pérez is voorbij Hamilton, ze zijn hun banden aan het gebruiken. Alsnog niks aan de hand.'

Hoe gaat het met Mercedes? 'Ze zijn stervende'

Aston Martin besloot Alonso in ronde 26 binnen te halen en toen kreeg hij een nieuwe set mediums onder de AMR23. De tweevoudig wereldkampioen kwam als zesde terug op de baan, met Pérez op zes seconden achter hem. Voor hem zat Yuki Tsunoda op twee seconden, maar die ging kort daarna ook naar binnen. Op dat moment had Alonso dus even niemand dicht voor hem zitten. 'Laten we de banden rustig aan opwarmen. Iets meer lift and coast', adviseerde de ingenieur. 'De leiders in de wedstrijd hebben zojuist een pitstop gemaakt. Iedereen staat op mediumbanden nu. Pérez zit 2,7 seconden achter je', liet Cronin weten. Alonso moest dus langzamerhand in zijn spiegels gaan kijken, de Mexicaan was onderweg en was in de laatste ronde zo'n vijf tienden sneller dan Alonso.

Tekst gaat verder onder de foto

alonso perez brazilie
Pérez jaagde op Alonso maar kon zijn jacht niet voltooien. (Foto: ProShots)

Pérez was hard aan het pushen om de Spanjaard binnen te hengelen. In ronde 31 was het gat nog twee seconden. 'Hij is nog steeds twee en een halve tiende sneller', zei de ingenieur. De Red Bull Racing-coureur werd groter en groter in zijn spiegels. 'Nu 1,5 seconden van je weg', zei Cronin. 'Ja, alles goed hier. Je weet wat ik aan het doen ben', zei Alonso. 'Pérez 1,6 achter je nu.' 'Laten we dat gat vergroten', antwoordde Alonso strijdlustig. De Spanjaard hield het gat op 1,6 seconden. 'Pérez heeft geen nieuwe set softs, wij wel', zei Cronin. De ingenieur noemde vervolgens op welke pace andere coureurs achter Pérez en voor Alonso reden. Norris en Verstappen waren duidelijk te snel. Alonso mistte een team in het rijtje dat Cronin opnoemde. 'Mercedes?' vroeg de Asturiër. 'Ze zijn stervende', antwoordde Cronin. 'Achter Sainz en stervende.'

Meer hoefde Alonso ook niet te weten, dat betekende in ieder geval dat Russell en Hamilton geen uitdaging voor Aston Martin zouden vormen en hij zich voorlopig alleen maar bezig hoefde te houden met Pérez. Het gat tussen hem en de andere Spaanssprekende coureur was opgelopen naar twee seconden. 'Ik snap het nu even niet meer. Ik herinner me de target lap van plan B, dus plan B min zeven?' vroeg Alonso. 'Ja, klopt. Plan B min zeven, is hetzelfde als Plan A plus drie', zei de ingenieur. 'Dus vanaf nu koelen tot die ronde?' 'Yep! Ik ben onder de indruk', antwoordde Cronin. 'Ik heb wel wat meer op de banden nog, denk ik.' Aston Martin was het ermee eens dat Alonso de stint wel wat kon verlengen. Pérez vormde momenteel nog geen bedreiging, het gat liep op naar 2,8 seconden.

Ingenieur doet niets anders dan gat met Pérez doorgeven: 'Nu op vijf tienden'

Pérez ging in ronde 47 nog een keer naar binnen en dus reed Alonso in vrije lucht tussen Norris en teamgenoot Stroll. Zijn voorsprong op de Canadees was negen seconden, de achterstand op Norris zestien seconden. In ronde 48 ging Alonso ook nog een pitstop maken en toen kwam hij 3,7 seconden voor Pérez weer op de baan terecht. 'Iets meer managen in bocht 11 zal je aan het einde helpen', zei Cronin. Pérez was echter heel hard aan het pushen. 'Oké, houd me op de hoogte over het gat', zei Alonso. 'Yep, Pérez op één seconde, maar heeft nu geen DRS.' De Mexicaan kwam wel steeds dichter bij en was nu echt aan het azen op P3. Dat ging een paar rondes zo door, waardoor Alonso nog veilig was. Pérez moest dus nog dichter bij komen om een inhaalactie in te zetten.

'Nu op zeven tienden', liet de ingenieur aan Alonso weten. 'Pérez op vijf tienden, je hebt een volle batterij.' Met DRS kon Pérez echter wel heel vlot richting de staart van Alonso rijden. Het gat bleef momenteel binnen de seconde, dus moest de Spanjaard in zijn spiegels blijven kijken. 'Deze keer vijf tienden', zei Cronin toen de coureurs het rechte stuk weer opgingen. Het leek even alsof Pérez in de eerste bocht ernaast zou komen, maar Alonso remde hem eruit. In de tweede DRS-zone lukte het Pérez opnieuw niet. Cronin bleef zijn coureur updaten met het gat tussen de twee zodra ze het rechte stuk op reden. Pérez keek en keek en probeerde en probeerde, maar zat er nog steeds niet dichtbij genoeg om de veteraan in de groene bolide in te halen.

Spanning achter de pitmuur: 'Pushen en vasthouden!'

'Pérez nog acht tienden. Er zijn nog negen ronden te gaan', zei de ingenieur. Alonso moest het dus nog even volhouden, maar Pérez bleef de druk erop houden. 'Negen tienden.' Het duurde nog zeker acht ronden voordat Pérez een geslaagde inhaalactie kon uitvoeren, maar Alonso was nog lang niet klaar met hem. Er was nog een ronde te gaan en Alonso zat er bovenop. 'Je krijgt nog DRS', zei Cronin. Alonso probeerde in de eerste bocht dichtbij te komen, maar dat lukte niet. In de tweede DRS-zone lukte het wel.

Pérez zat hem de hele ronde op zijn staart om P3 weer terug te pakken, maar hij kreeg het niet gedaan. 'Pushen en vasthouden!' zei Cronin. De coureurs gingen bijna tegelijkertijd over de finish. 'Yes! Yes, maat. Een hell of a race. Ongelofelijk', zei de ingenieur. Het geschreeuw brak uit in de garage en was te horen over de boordradio. 'Deze is voor jullie. Voor iedereen, in de fabriek, voor iedereen. Bedankt', zei Alonso. 'Goed gedaan, maat. Zie je op het podium. Lance is P5', vervolgt de ingenieur. 'Yep! Iedereen naar het podium, laten we het vieren. Ik ben blij voor jullie.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws