F1 in het kort | Wolff over diversiteit binnen Mercedes: 'Positief, maar we willen meer' Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Wolff over diversiteit binnen Mercedes: 'Positief, maar we willen meer'

F1 in het kort | Wolff over diversiteit binnen Mercedes: 'Positief, maar we willen meer'

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Wolff over diversiteit binnen Mercedes: 'Positief, maar we willen meer'

Toto Wolff vindt dat Mercedes goed op weg is om meer diversiteit aan te brengen in het personeelsbestand. Twee jaar geleden heeft het team aangekondigd dat nieuwe aanwervingen ten minste 25 procent divers moeten zijn. Sindsdien is het percentage vrouwelijke teamleden gestegen van 12 naar 16 procent, en het percentage werknemers uit etnische minderheden van 3 naar 9 procent. 'Deze cijfers zijn een positieve ontwikkeling, en we streven naar meer', besluit Wolff.

Claire Williams gedeeltelijk terug naar 'Williams-roots'

Claire Williams keert terug naar haar 'Williams-roots'. De dochter van Frank Williams is een lange tijd aan het roer van de Britse renstal geweest, maar heeft in 2019 afscheid genomen toen het team werd overgekocht door Amerikaans bedrijf Dorilton Capital. De naam van de renstal is nog steeds intact. Williams gaat werken als ambassadeur van WAE Technologies, een technologiebedrijf dat probeert de Williams F1-technologie op de commerciële markt te brengen en aan te dringen op een toekomst met minder carbon.

Williams gaat aan de slag als een vertegenwoordiger van het bedrijf en de missie. 'Ik ben enorm vereerd om deze nieuwe rol bij WAE Technologies op me te nemen', vertelt Williams, geciteerd door PlanetF1. 'Wat WAE Technologies en het team in relatief korte tijd hebben bereikt, is fenomenaal. Door racetechnologie te gebruiken om een revolutie teweeg te brengen in industrieën over de hele wereld.' Het technologiebedrijf verwacht dat Williams haar ervaring in de motorsport erg gaat helpen bij het bereiken van de doelen.

Voormalig hoofd aerodynamica Red Bull: 'Zullen impact straf minimaliseren'

Dan Fallows, technisch directeur van Aston Martin en voormalig hoofd aerodynamica bij Red Bull Racing, verwacht dat de windtunnelstraf van Red Bull wel degelijk pijn gaat doen. Toch zullen ze de concurrentie voor kunnen blijven, denkt Fallows. 'Ze hebben een grote kracht, zijn geconsolideerd en hebben veel ervaring in het omgaan met deze regels', zegt hij tegenover Motorsport-Magazin.com. 'Dus ik heb er alle vertrouwen in dat ze de impact van deze straf zullen minimaliseren.'

Russell waakt voor naïviteit: 'Als Red Bull dezelfde rondetijd heeft gevonden...'

George Russell vindt het naïef om te zeggen dat Mercedes dit seizoen direct weer meedoet om de titel, zo laat hij weten bij Sky Sports F1. 'Als we hier nu zitten en zeggen: we zullen dit of dat winnen, zou dat dwaas zijn. Ik denk dat we verwachtingen en hoop mogen hebben over hoe de auto zal aanvoelen en hoe de auto zal presteren. Maar als Red Bull Racing en Ferrari dezelfde rondetijd heeft gevonden als wij, zitten we in dezelfde positie als vorig jaar. Je kunt niet naïef zijn en denken dat we er weer staan, omdat we het gewoon niet weten.'

Sainz niet bezorgd over mogelijke voorkeursbehandeling Leclerc door Vasseur

Carlos Sainz zegt tegenover Sky Sports F1 niet bezorgd te zijn of Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur op een gegeven moment de voorkeur geeft aan Charles Leclerc. 'Helemaal niet, nee', zegt de Spanjaard. 'Eerlijk gezegd heb ik altijd goed kunnen opschieten met mijn Formule 1-bazen en ik heb het vertrouwen dat zodra Fred mij ziet, mijn werkcapaciteiten ziet, maar ook dat mijn snelheid en mijn talent, dat hij dat respecteert. We gaan het goed met elkaar vinden zoals ik met iedereen in de Formule 1 kan opschieten. En het feit dat hij, als er al iets is, een goede relatie heeft met Charles, denk ik dat het hem zal helpen om eerder invloed uit te oefenen op het team.'

Netflix toont officiële trailer Drive to Survive

Netflix heeft donderdagmiddag de officiële trailer voor het vijfde seizoen van Drive to Survive onthuld. In het nieuwe seizoen neemt Netflix de fans opnieuw mee voor een kijkje achter de schermen in de Formule 1-wereld en ook Max Verstappen komt weer vaker in beeld. De trailer is te zien op het YouTube-kanaal van Netflix en de serie zal vanaf vrijdag 24 februari te zien zijn bij de streamingsdienst.

Pirelli neemt 'nieuwe' bandencompound mee naar eerste Grand Prix

Bandenleverancier Pirelli heeft bekendgemaakt welke compounds het mee zal nemen naar de eerste drie wedstrijden van 2023 en de nieuwe compound wordt meteen tijdens het eerste GP-weekend in Bahrein gebruikt, zo valt te lezen op de officiële website van de Formule 1. Het gaat om de 'nieuwe' C1-band, die van vorig seizoen gaat dit jaar namelijk door het leven als de C0-band. De nieuwe C1-band is voor het 2023-seizoen toegevoegd, omdat het verschil tussen de hardste compounds van afgelopen seizoen te groot was.

De nieuwe C1-band wordt dus direct tijdens de seizoensopener in Bahrein al in gebruik genomen. Verder neemt Pirelli de C2- en C3-banden mee. In de daaropvolgende weekenden in Saoedi-Arabië en Australië kiest de bandenleverancier voor de C2-, C3- en C4-band.

Leclerc positief over SF-23 na test in simulator: 'Zeker verbetering in de balans'

Na de presentatie van de SF-23 op 14 februari, mochten Ferrari-coureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc een aantal rondjes rijden in de nieuwe bolide. De auto was voorzien van speciale demonstratie banden, aangeleverd door Pirelli. Ondanks dat de rondes niet helemaal representatief zijn, stapte Leclerc wel positief de auto uit. 'Vorig jaar was de balans nogal onvoorspelbaar, nu in de simulator voelde het goed aan', spreekt de Monegask blij uit tegen Motorsport.com. 'Toch moeten we nog even wachten op Bahrein, daar zal de auto echt getest worden', voegt hij er nog voorzichtig aan toe.

Marko erg gelukkig na eerste dag op circuit voor RB19: 'Alles loopt op rolletjes'

Nu de presentaties van de nieuwe bolides in volle gang zijn, verschijnen ook steeds meer auto's op het circuit voor een zogenaamde filmdag. Zo ook Red Bull Racing, dat op Silverstone haar nieuwe RB19 de eerste kilometers liet maken. Tegenover F1Insider vertelt Helmut Marko dat de eerste voorbereidingen op het nieuwe seizoen uitstekend zijn verlopen. 'Alles loopt op rolletjes met de voorbereidingen en we liggen volledig op schema', aldus de tevreden 79-jarige Oostenrijker.

Magnussen voorspelt: 'Veilige optie om op Verstappen te gokken'

Kevin Magnussen heeft zich tegenover Sky Sports F1 uitgelaten over wie hij denkt dat kampioen wordt in 2023. 'Ik ben niet de juiste persoon aan wie je dit moet vragen, ik kijk geen enkele race', grapt de Haas-coureur, die al snel op Max Verstappen uitkomt. 'Max was zeker erg sterk vorig seizoen, kijkend naar hoe hij het deed, net als Red Bull Racing. Het is een veilige optie om op hem te gokken, maar het kan ook zo weer veranderen in de Formule 1.'

De Vries kondigt nieuwe partner aan: 'Spannende nieuwe fase in mijn carrière'

Nyck de Vries maakte op 9 februari bekend een nieuwe officiële partner erbij te hebben voor het 2023-seizoen. De coureur uit Friesland gaat in zee met het Nederlandse bedrijf Northwave Cyber Security. Het bedrijf heeft het hoofdkwartier in Nederland en biedt geavanceerde cyber security-diensten aan in heel Europa. 'Ik ben erg blij te kunnen aankondigen dat Northwave mijn officiële partner zal zijn voor 2023', vertelt De Vries in een persbericht.

'Ik heb al een paar jaar contact met hen. Northwave is een familiebedrijf van de eerste generatie. Ze weten echt waar ze het over hebben, innoveren voortdurend op het gebied van cyberbeveiliging en richten zich op betrouwbare, langdurige relaties met hun klant. Deze spannende nieuwe fase in mijn carrière is het perfecte moment om met hen samen te werken', zegt De Vries. Dat gevoel is wederzijds. 'De capaciteiten, het vertrouwen en het doorzettingsvermogen van Nyck zijn belangrijke kenmerken waarop we ook vertrouwen bij het beschermen van de zaken van onze klanten', zegt Northwave-CEO Steven Dondorp.

McLaren maakt 'verrassende' naam van nieuwe bolide bekend

McLaren heeft het nieuwe strijdwapen voor 2023 nog niet gepresenteerd, maar heeft woensdagavond via de officiële kanalen wel alvast de naam van de nieuwe bolide prijsgegeven. Het vanuit Woking opererende team heeft met 'MCL60' voor een verrassende naam gekozen. In 2017 werd namelijk de MCL32 gepresenteerd, in 2018 de MCL33 en vorig seizoen de MCL36. Je zou dus de MCL37 verwachten, maar niets is minder waar. McLaren heeft, ter ere van het zestigjarige bestaan van het team, voor de naam MCL60 gekozen.

McLaren kondigt samenwerking aan met toonaangevend logistiek bedrijf

McLaren heeft woensdagmiddag via haar eigen website bekendgemaakt de handen ineen te zullen slaan met DP World, een toonaangevende leverancier van slimme logistieke oplossingen die de handelsstroom over de hele wereld mogelijk maken. DP World zal McLaren ondersteunen bij het verbeteren van de efficiëntie en het opnieuw vormgeven van de toeleveringsketen van het team om deze sneller, slimmer en duurzamer te maken. DP World zal in 2023 niet alleen op de bolides, maar ook op de overalls van Lando Norris en Oscar Piastri te zien zijn.

Horner ziet race in New York wel zitten: 'Zou geweldig zijn in de Big Apple'

Nadat Red Bull Racing er de presentatie van de nieuwe bolide had gedaan, sprak Christian Horner met Heute over de mogelijkheid dat er een race in New York komt, iets wat de teambaas wel zou zien zitten. 'Het zou geweldig zijn in de Big Apple. Wat een spektakel. Racen in de grote steden van de VS is spannend. Je kunt nooit nooit zeggen. We hebben andere Noord-Amerikaanse races zoals in Montreal. Er is dus vraag naar. Dus waarom niet. Het is geweldig dat de Formule 1 ook in de VS zoveel belangstelling trekt. In Vegas zal het dit jaar helemaal losgaan.'

Ferrari onthult naam nieuwe F1-bolide week voor presentatie

Het heeft even geduurd, maar een week voor het doek van de Ferrari voor het seizoen 2023 wordt getrokken, heeft het team de naam bekend gemaakt die de auto gaat krijgen. Onder de naam SF-23 zal de Ferrari komend seizoen over de baan gaan. Waar er bij veel teams een logica zit in de naam en dus al voorspeld kan worden wat zijn opvolger wordt, is dit bij de Italiaanse renstal altijd een vraagteken. In 2020 reed het team haar 1000e race en dus kreeg het dat jaar de naam SF1000, een jaar later heette de auto SF21 en afgelopen seizoen kreeg het de naam F1-75, vanwege het 75-jarig bestaan van Ferrari. Op Valentijnsdag onthult de Scuderia het ontwerp van haar nieuwe auto.

Naam Verstappen voor zeven procent van Nederlanders onbekend

Zeven procent van de Nederlanders kent de naam Max Verstappen niet, zo blijkt uit onderzoek van Markteffect. Zij vroegen aan Nederlanders boven de 18 jaar ‘welke Nederlandse sporter ken je, al is het enkel van naam?’ Tegenover de zeven procent die hem niet kent, staat dan weer wel dat 93 procent hem wel kent en daarmee is de coureur van Red Bull Racing de populairste (oud-)sporter van het land. Hij blijft Sven Kramer (89 procent) en Ireen Wüst (84 procent) voor op de ranglijst.

Lotus F1-monteur Lazenby overleden op 86-jarige leeftijd

De monteur en maker van Hawke-auto's David Lazenby is op 2 februari op 86-jarige leeftijd overleden, zo meldt Autosport. Lazenby, de geniale monteur van Lotus F1 Team uit de vroege jaren zestig, was actief bij het team tijdens het tijdperk van Jim Clark. Na zijn werkzaamheden bij Lotus richtte Lazenby Hawke Racing Cars op, waarvoor hij bolides produceerde voor de Formula Ford. De Brit werkte in de jaren zeventig samen met huidig technisch FIA-baas Pat Symonds. In 1977 reed Jan Lammers voor Hawke in de Formule 3.

Lotus-auto waarmee Andretti kampioen werd geveild

De auto waarmee Mario Andretti in 1978 kampioen werd zal tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi in november geveild worden, meldt de Nederlandse tak van Motorsport.com. Andretti was de tweede Amerikaan die het wereldkampioenschap binnen haalde. De iconische auto zal tussen 24 en 26 november op de veiling te koop staan. De veiling wordt georganiseerd door een samenwerking tussen veilingshuis Bonhams en de F1 Paddock Club. De veiling bestaat uit verschillende exclusieve racewagens en straatauto's. Er wordt verwacht dat de Lotus 79 tussen de 6,5 en 9,5 miljoen dollar kan opbrengen.

Szafnauer haalt nog een keer uit naar Piastri: 'Soorten die zelfzuchtig zijn, sterven uit'

Otmar Szafnauer, de teambaas van Alpine, gaat met de Franse renstal ervoor zorgen dat het incident met Oscar Piastri geen herhaling zal kennen. Daarbij haalt de Amerikaan ook nog één keer uit naar de coureur. 'Soorten die samenwerken overleven. Soorten die zelfzuchtig zijn, sterven uit', wordt Szafnauer geciteerd door Total-Motorsport. 'In de toekomst zullen we deze lessen koesteren en ervoor zorgen dat we de loopholes elimineren die Oscar in staat stelden om zich uit het contract te bevrijden.'

Schumacher in 2023 ook reservecoureur bij McLaren

McLaren kan in 2023, als onderdeel van het contract dat het team met Mercedes heeft, gebruikmaken van de diensten van Mick Schumacher. Dat heeft McLaren via Twitter bekendgemaakt. Dit betekent dat Schumacher door McLaren in 2023 ingezet kan worden tijdens een Grand Prix-weekend als Lando Norris of Oscar Piastri verhinderd is.

FIA krijgt bijval van Coulthard: 'Lijkt een beetje op de Oscars'

De FIA heeft bijval gekregen van David Coulthard als het aankomt op de regelgeving omtrent de politieke statements van coureurs. De oud-coureur snapt dat de Formule 1 gebruikt kan worden als een platform, maar het kan volgens hem ook te ver gaan. 'Als coureur ben je heel bevoorrecht om te doen wat je doet', zegt Coulthard bij het Zweedse Expressen. 'Het lijkt een beetje op de acceptatiespeech bij de Oscars. Je moet of alles benoemen of je volledig concentreren op de sport', aldus de Schot.

Audi neemt minderheidsbelang in Sauber in aanloop naar intrede

Audi heeft een minderheidsbelang genomen in de Sauber Group, zo wordt bevestigd in een persbericht. In oktober was het al de intentie om deze maand een belang te verwerven en dat is nu officieel gelukt. 'Dit is een belangrijke mijlpaal op weg naar Audi's deelname aan de Formule 1, gepland voor 2026, waarvoor de Sauber Group de strategische partner van het Duitse merk zal zijn', valt te lezen in het bericht.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws