F1-teams waarschuwen: auto's lichter maken ingewikkeld door nieuw motorreglement Formule 1
Formule 1

F1-teams waarschuwen: auto's lichter maken ingewikkeld door nieuw motorreglement

F1-teams waarschuwen: auto's lichter maken ingewikkeld door nieuw motorreglement

Het wordt een lastig verhaal om het gewicht van de Formule 1-auto's naar beneden te brengen met de komst van het nieuwe motorreglement in 2026. Daar waarschuwen meerdere kopstukken van F1-teams voor bij RaceFans. FIA-president Mohammed Ben Sulayem en F1-CEO Stefano Domenicali pleiten voor lichtere bolides, maar of dat ook een realistisch doel is, is nog maar de vraag.

Het duo heeft in ieder geval de steun van Mercedes' technisch directeur James Allison. 'Zij zijn niet de enige die vinden dat de onverbiddelijke opwaartse trend in gewicht iets is dat moet worden gestopt. Het is alleen bijzonder lastig om technische regels te bedenken die de auto veel lichter gaan maken. De manier om ze lichter te maken, is door de gewichtslimiet te verlagen en het ons (de teams, red.) probleem te maken. Als auto's de limiet overschrijden, dwingt dat ons allemaal om moeilijke beslissingen te nemen over wat we in onze auto's stoppen en wat niet.'

Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull Racing, benoemt dat het gewicht vooral is toegenomen door de hybride motoren en verschillende veiligheidsmaatregelen, zoals de halo. 'Dat is het belangrijkste aspect. De veiligheid voor de coureur is enorm verbeterd en daar willen we geen concessies aan doen. En met de krachtbron die we nu hebben, is het al heel zwaar. Ik denk dat het heel moeilijk wordt om de auto's veel lichter te maken.'

McLaren denkt aan realistischer doel

McLaren-teambaas Andrea Stella vindt dat de F1 vooral een vermindering van enkele kilo's moet nastreven. Een vermindering van, zeg, vijftig kilogram, is volgens de Italiaan te ambitieus. 'Een deel van het gewicht dat is toegevoegd, komt van maatregelen die met veiligheid te maken hebben. In zekere zin verwelkomen we dit soort massa dat aan de auto's is toegevoegd, ook al heeft het de aard van de Formule 1 veranderd ten opzichte van wat het twintig jaar geleden was, toen het tweehonderd kilo lichtere auto's waren. Auto's zijn nu sneller dankzij de downforce en de grote banden.'

Met andere woorden: er zijn misschien kleinere banden en kleinere auto's nodig om het gewicht aanzienlijk te verminderen. 'Het behouden van het huidige gewicht of het omlaag brengen van het gewicht met een paar kilo's is al een goed resultaat. Ik weet niet zeker wat de richting is op dit moment, we zouden allemaal lichtere auto's verwelkomen, maar zeker niet ten koste van de veiligheid.'

Verstappen de torenhoge favoriet voor de zege van GP Canada! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws