General Motors gooit de handdoek nog niet in de ring: 'Geloven in een competitieve deelname met Andretti' Formule 1
Formule 1

General Motors gooit de handdoek nog niet in de ring: 'Geloven in een competitieve deelname met Andretti'

General Motors gooit de handdoek nog niet in de ring: 'Geloven in een competitieve deelname met Andretti'

Jim Campbell, vice-president van General Motors, heeft nog steeds vertrouwen in het Andretti-Cadillac Formule 1-project en denkt dat het de Amerikaanse renstal gaat lukken om toe te treden tot de Formule 1. Campbell voelt zich zelfverzekerd over de aanmelding samen met Andretti, ondanks dat de FOM (Formula One Management) begin februari liet weten dat de Amerikanen voorlopig niet als elfde team op de grid zullen verschijnen.

Aan het begin van de huidige maand maakte de FOM bekend dat ze geen toegevoegde waarde zagen in het verzoek van Andretti om toe te treden als het elfde team. Daarnaast zou de Amerikaanse renstal niet hebben gereageerd op een uitnodiging voor een vergadering, waarop Andretti verklaarde dat de uitnodiging 'in de spambox was beland'. De afwijzingsverklaring van vorige maand trok de potentiële concurrentiepositie van het project in twijfel, en met name de mogelijke samenwerking met Renault, met wie Andretti een voorcontract had om krachtbronnen te leveren. Ondanks het debacle blijven General Motors en Andretti positief dat de toetreding uiteindelijk nog wel gaat plaatsvinden.

'Wat betreft onze aanvraag bij Andretti, daar voelen we ons nog steeds goed over', zegt Campbell tijdens de NASCAR-seizoensopener in Daytona tegenover Motorsport.com. 'De FIA heeft het bestudeerd in vergelijking met andere aanvragers en heeft onze aanvraag vervolgens een vertrouwensstem en goedkeuring gegeven', vervolgt de Amerikaan. 'Dus uiteraard heeft de FOM hun verklaring afgelegd, en we hebben om een vervolgafspraak gevraagd met de FOM, dus we zullen daaraan werken. We geloven dat we tussen Andretti en Cadillac de mogelijkheid hebben om een competitieve deelname te realiseren. We zeggen niet dat het gemakkelijk is, maar we hebben binnen de geschiedenis van onze twee organisaties genoeg voorbeelden die laten zien dat we succesvol zijn geweest in andere motorsportcategorieën.'

FIA-regelgeving beperkt eigen krachtbron van Cadillac

Campbell bagatelliseert de suggestie dat General Motors zich beledigd voelde door een verklaring die suggereerde dat het project niet concurrerend zou zijn. 'Met dat gezegd, blijven onze gezamenlijke teams ons voertuig in hoog tempo ontwikkelen. Dus zo staan we erin. Zoals ik al zei, geloven we in de aanvraag die we hebben ingediend', vervolgt Campbell. 'En in die aanvraag hebben we de capaciteiten van zowel Andretti als raceteam als Cadillac als manufacturing and engineering entity. Dus we hebben vertrouwen in de aanvraag en vragen om een meeting met de FOM.'

Op de vraag of de eigen krachtbron van Cadillac eerder gereed kon zijn dan 2028, wees Campbell erop dat het merk hoe dan ook beperkt was door de FIA-regelgeving. 'Wanneer je je registreert als krachtbron, is er een deadline voor, en voor ons was dat vorig jaar juni voor 2028. Als je eerder een motor had willen ontwikkelen, dan had je het jaar daarvoor moeten registreren. Dus, het is gewoon een regelgeving.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws