Horner geeft details prijs over nieuwe Red Bull-windtunnel: 'Kunnen we dan pas gebruiken' Formule 1
Formule 1

Horner geeft details prijs over nieuwe Red Bull-windtunnel: 'Kunnen we dan pas gebruiken'

Horner geeft details prijs over nieuwe Red Bull-windtunnel: 'Kunnen we dan pas gebruiken'

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner heeft in een interview met RACER.com een update gegeven over de status van het nieuwe windtunnelproject van Red Bull. Het Oostenrijkse team mocht in 2023 dan wel gedomineerd hebben, maar dat deed het met een verouderde windtunnel, en wordt spoedig gestart met de bouw van een moderner model.

De uit 1947 afkomstige windtunnel is al langer een zwak punt van Red Bull. Zo probeerde Horner in 2015 al een verbod op windtunnels af te dwingen, maar hierbij kon hij niet op voldoende steun van zijn collega's rekenen. Nu het duidelijk is dat de windtunnels voorlopig onderdeel van het spel blijven, gaat Red Bull de 76-jarige windtunnel dus binnen enkele jaren vervangen.

Project voor de lange termijn

In gesprek met journalist Chris Medland deelde Horner een update over de meest recente plannen. 'Het eigenaardige aan de reglementen is dat de windtunnels in de toekomst nog heel bepalend zullen zijn, dus we moesten met de tijd meegaan, en investeren in een nieuwe windtunnel. De bouw daarvan zal in de loop van 2024 van start gaan', verklaart de 50-jarige teambaas van Max Verstappen en Sergio Pérez.

Het zal dan nog wel even duren voordat Red Bull Racing ook daadwerkelijk van deze windtunnel gebruik zal kunnen maken, waarbij de reglementen voor extra vertraging zorgen. 'Je moet per seizoen één windtunnel opgeven die je gebruikt, dus je kan de nieuwe windtunnel niet tijdens het seizoen introduceren. Waarschijnlijk gaan we de 2027-auto er pas mee ontwerpen', beseft Horner. Ook met de verouderde windtunnel lijkt Red Bull momenteel echter weinig problemen te hebben om competitief te zijn.

Red Bull overleefde in 2023 met weinig uren

De windtunnelsituatie van Red Bull is sowieso al ingewikkeld, omdat het niet alleen een verouderd model heeft, maar Red Bull ook erg weinig windtunneluren tot haar beschikking heeft als constructeurskampioen, waarbij Horner ook de straf voor het overschrijden van de budgetlimiet aankaartte. 'Sinds oktober kunnen we weer wat meer windtunneltijd gebruiken dan voorheen. We hebben nu weer zeven procent meer windtunneltijd, maar dat is alsnog acht procent minder dan welk ander team dan ook. Dat is gewoon hoe de reglementen werken.'

Horner vindt dat het niet valt te onderschatten hoe knap het is dat het team ondanks de oude windtunnel en de beperkt beschikbare uren toch zo goed presteert. De Brit maakt duidelijk hoe verouderd de windtunnel is door aan te geven dat zelfs de temperatuur een grote rol speelt. 'De windtunnel die we nu hebben is nog een overblijfsel uit de Koude Oorlog, en niet bepaald efficiënt, vooral bij koud weer, waar je in Groot-Brittannië regelmatig last van hebt, dus we moeten heel erg selectief zijn. Het team is erg selectief te werk gegaan bij het kiezen van onze ontwikkelingsroute, en heeft dat briljant gedaan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws