Italiaans bedrijf werkt aan 'systeem met kunstmatige intelligentie voor het monitoren van track limits' Formule 1
Formule 1

Italiaans bedrijf werkt aan 'systeem met kunstmatige intelligentie voor het monitoren van track limits'

Italiaans bedrijf werkt aan 'systeem met kunstmatige intelligentie voor het monitoren van track limits'

In Italië wordt er gewerkt aan een systeem dat gebruik maakt van artificial intelligence om het probleem met track limits op te lossen. Het is de bedoeling dat kunstmatige intelligentie wordt toegepast op computervisie, waardoor het systeem in staat is om het overschrijden van track limits in bochten te monitoren. Dat zou het werk van de stewards in, bijvoorbeeld, Oostenrijk heel wat makkelijker maken.

Het raceweekend op de Red Bull Ring stond in 2023 vooral in het teken van het overschrijden van de baanlimieten. Na de race kregen veel coureurs alsnog een straf, omdat de stewards tijdens de race amper bij konden houden wie de track limits had overschreden. Ook in Qatar waren er veel overtredingen, en kreeg Sergio Pérez meerdere keren een vijfsecondenstraf. Mermec Engineering, een Italiaans bedrijf gespecialiseerd in sporttechnologieën, heeft op zondag in Vallelunga een nieuw systeem gepresenteerd dat kunstmatige intelligentie in wil zetten om situaties als in Oostenrijk te verhelpen.

'Het idee kwam voort uit een interactie met de race directie, die tijdens races een ontelbaar aantal signalen betreffende track limits moet beheren', legt Niccholo Chierroni, Mermec Engineering-CEO, uit bij ACI Sport. 'Vaak wordt dit niet op een duidelijke manier opgelost, wat resulteert in geschillen en managementproblemen. We dachten dus dat onze systemen voor automatische video-analyse, dus kunstmatige intelligentie toegepast op computervisie, hierin een belangrijke rol kunnen krijgen', aldus de Italiaan. Het systeem zal in staat zijn om automatisch de auto's op het circuit te herkennen en de overschrijdingen te monitoren.

Tekst gaat verder onder de foto.

verstappen leclerc sainz hamilton start gp oostenrijk 2023
Track limits in bochten negen en tien van de Red Bull Ring zorgden voor extra kopzorgen bij de stewards. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Na de identificatie van de overtreding ontvangt Race Management in real-time een videofragment, gekoppeld aan een historisch overzicht van de informatie, waardoor ze eventueel straffen kunnen uitdelen. Chierroni beschrijft het als een eenvoudig en intuïtief systeem dat kan worden gekoppeld aan de reeds aanwezige camera's op het circuit en een precisie biedt in de orde van centimeters, voornamelijk afhankelijk van de resolutie van de geïnstalleerde camera's. Ook de veelzijdigheid is een van de sterke punten, met de 'grenslijnen' gemakkelijk aanpasbaar aan elk type bocht.

Mogelijk een oplossing voor meerdere circuits

Het systeem maakt vooral indruk op Automobile Club Italia-voorzitter Angelo Sticchi Damiani. Het zou voor Italië vanzelfsprekend fantastisch zijn als het systeem ontwikkeld door Mermerc Engineering wordt toegepast tijdens meerdere races. 'Mijn eerste indrukken zijn uitstekend. Dit is ontzettend innovatief en betrouwbaar', zegt Damiani. 'Ik geloof dat het van fundamenteel belang is om deze kansen die kunstmatige intelligentie biedt te benutten, ook voor de uitdagingen van de toekomst.'

AI inzetten voor bepaalde zaken van de stewards, zoals het uitdelen van straffen, is al vaker geopperd. Lewis Hamilton gaf aan een voorstander te zijn van het gebruik van kunstmatige intelligentie om de beslissingen van de stewards te ondersteunen. AI kan het volgens de zevenvoudig wereldkampioen ook helpen om de consistentie te bewaren. Het inzetten van een systeem als dat van Mermec Engineering, kan mogelijk een track limits-debacle als in Oostenrijk in 2023 voorkomen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws