MCL38 is geen kopie van de RB19: 'Eerlijk gezegd lijkt er een tendens te zijn' Formule 1
Formule 1

MCL38 is geen kopie van de RB19: 'Eerlijk gezegd lijkt er een tendens te zijn'

MCL38 is geen kopie van de RB19: 'Eerlijk gezegd lijkt er een tendens te zijn'

Het afgelopen jaar heeft McLaren aanzienlijke vooruitgang geboekt en het team heeft goede hoop dat dit ook is doorgezet in de ontwikkeling van hun nieuwe bolide, de MCL38, die ze in het komende Formule 1-seizoen zullen inzetten. Teambaas Andrea Stella geeft in een interview met Motorsport.com inzicht in de evolutie van het project en werpt een blik op enkele cruciale aspecten.

Stella begint het gesprek door te reflecteren op de situatie van twaalf maanden geleden. 'Aan het begin van 2023 kwamen we uit een situatie die niet gemakkelijk was. De eerste cijfers die we hadden gezien van het concept waren niet bemoedigend, we wisten dat we het concept van de auto radicaal zouden moeten veranderen', legt hij uit. De teambaas vertelt dat ze destijds voorzichtig waren met uitspraken, maar nu kunnen ze met vertrouwen zeggen dat ze zich in een veel meer lineaire situatie bevinden. 'We bevinden ons absoluut in een betere positie', voegt hij toe.

Red Bull kopiëren? 

Over de verwachtingen van de nieuwe bolide en de mogelijke overeenkomsten met het Red Bull-concept, zegt Stella: 'Wat betreft de vorm van de bolide weet ik het niet, maar eerlijk gezegd lijkt er een tendens te zijn naar convergentie als het gaat om bepaalde soorten geometrie.' Hij benadrukt echter dat de prestatieontwikkeling van McLaren lineair lijkt met wat ze vorig jaar hebben gedefinieerd en dus niet per se een kopie is van de RB19.

Een onvoorspelbare bolide

Op het gebied van onvoorspelbaarheid, een kwestie die vorig jaar aan de orde kwam na enkele fouten van Lando Norris in de kwalificatie, verklaart Stella: 'We hebben gekeken of dit gewoon toevallige incidenten waren of dat er een technisch verband was. We denken dat er een aantal gebieden zijn die de aerodynamica beïnvloeden, maar op deze bolide gaan aerodynamica en rijden praktisch hand in hand.'

Stella onthult ook dat de onvoorspelbaarheid een prioriteit was tijdens de winterontwikkeling. 'Dit is een gebied dat de nodige aandacht verdient, en dan zijn er nog enkele andere gebieden die ik niet wil onthullen omwille van de bescherming van ons intellectueel eigendom, maar ik kan bevestigen dat het een van de prioriteiten is geweest tijdens de winter. Sommige van deze voordelen zouden al kunnen worden gerealiseerd met de eerste versie van de 2024-bolide, andere zullen komen met latere ontwikkelingen', aldus de teambaas

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws