Mercedes-motorman Thomas: 'Op sommige gebieden zijn we blij, op andere gebieden niet' Formule 1
Formule 1

Mercedes-motorman Thomas: 'Op sommige gebieden zijn we blij, op andere gebieden niet'

Mercedes-motorman Thomas: 'Op sommige gebieden zijn we blij, op andere gebieden niet'

Mercedes-topman Hywel Thomas heeft aangegeven dat de transitie naar het gebruik van ethanol een lastige is. Vanaf 2022 bestaat de in de F1 gebruikte brandstof voor 10 procent uit ethanol, en daar moet Mercedes de motor dus op afstellen. Dit vormt, samen met het passend maken van het motorblok, een van de grootste uitdagingen van het aankomende seizoen op motorisch gebied.

De Formule 1 maakte eerder al gebruik van biobrandstof, maar zal daar in 2022 een schepje bovenop doen, meldt Thomas: 'De wijziging dit jaar is dat het percentage biobrandstof van 5,75 procent naar 10 procent geklommen is. Ook móéten we dit jaar ethanol gebruiken, terwijl wij eerst onze eigen biocomponenten mochten kiezen.' Vanwege het gebruik van ethanol moeten de motoren aangepast worden zodat deze brandstof te verwerken is.

'Die wijziging aan de brandstof zorgt ervoor dat de motor er anders op reageert. Op sommige gebieden zijn we blij, op andere gebieden niet. Wij moeten de brandstof en hardware van het motorblok zo aanpassen dat de goede eigenschappen gemaximaliseerd worden, en de mindere eigenschappen geminimaliseerd', benadrukt de technische Mercedes-man. Men is dus nog niet helemaal tevreden in Brixworth.

Mercedes moet de motor laten passen

Ook is het elke keer weer een kunst om te zorgen dat het motorblok het aerodynamische concept van de bolide zo min mogelijk in de weg zit. Thomas licht dit toe: 'Elk jaar nemen we een kijkje naar het motorblok, hoe dit motorblik in het chassis ligt en hoe dit ons de optimale rondetijd op kan leveren. Voor 2022 maken we gebruik van een nieuw chassis, wat betekent dat we dit kunnen herzien.'

'Er zijn gebieden op de auto die zeer gevoelig zijn (op aerodynamisch gebied, red.) en waarbij de rondetijden drastisch veranderen als we aanpassingen maken. Er zijn ook gebieden die daar minder gevoelig voor zijn. Wij blijven met de motor zo ver mogelijk weg van die gevoelige plekken', weet Thomas. Zo elimineren ze dus de plekken waarop het motorblok op aerodynamisch gebied teveel nadeel met zich meebrengt.

Thomas: 'Zo bieden wij de auto-ontwerpers flexibiliteit in het ontwerpen van de bolide, en zorgen wij dat de krachtbron op een locatie zit waarbij deze zo min mogelijk gevoelige plekken aantast.' Voor 2022 was dit weer een flinke opgave, maar de Engelsman meldt tevreden dat het ook dit jaar weer gelukt is. De lat leggen ze intern elk jaar weer hoger.

Mercedes-topman Thomas over de motor van 2022

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws