Oud-ingenieur kritisch: 'Technisch wordt er veel te veel bepaald' Formule 1
Formule 1

Oud-ingenieur kritisch: 'Technisch wordt er veel te veel bepaald'

Oud-ingenieur kritisch: 'Technisch wordt er veel te veel bepaald'

Kees van de Grint blikt terug op hoe het vroeger zat met de techniek van de autosport en merkt dat de technische reglementen tegenwoordig heel veel dicteren betreffende de auto. Van de Grint waardeerde het vroeger vooral dat het mogelijk was om zelf veel van de auto te leren doordat de ingenieurs zelf de auto konden tekenen en construeren. Volgens de oud-ingenieur wordt er nu veel te veel bepaald.

De 72-jarige oud-ingenieur staat bekend om zijn werk in de Formule 1, de Le Mans, en Formule Ford. Van de Grint werkte een lange tijd samen met bandenfabrikant Bridgestone, waar hij veel samenwerkte met Ferrari en Michael Schumacher. Doordat de Nederlander al veel jaren aan ervaring in de autosport heeft, ziet hij hoe de sport door de jaren heen aan het veranderen is, met name aan de technische kant. Dat vindt Van de Grint toch wel jammer. 'Het is een groot gebrek in de huidige autosport', begint Van de Grint in de Sidepodcast met Allard Kalff.

'Vroeger kon je niet alleen leren rijden, maar ook leren werken aan de auto. Dat is ook waar mijn belangstelling lag', gaat de 72-jarige verder. 'Of je nou zelf de auto kon tekenen en construeren, je kon ook wijzingen aanbrengen. En dan leerde je het vanzelf: was die wijziging een verbetering of een verslechtering? En dat is er tegenwoordig niet meer bij', besluit de oud-ingenieur. Volgens Van de Grint gaat het tegenwoordig een compleet andere kant op. 'Daarom zie je ook dat het de kant van entertainment opgaat, maar ook technisch wordt er veel te veel bepaald. De technische reglementen dicteren te veel', is Van de Grint van mening.

'Senna zei wel eens: de snelste man ter wereld is taxichauffeur in Shanghai'

De oud-ingenieur denkt dat dat laat zien dat de theorie niet overeenkomt met de praktijk, en dat dat ook in de Formule 1 gebeurt. 'Formule 1-auto's, Le Mans-auto's, allemaal fantastisch. Maar het is jammer dat je een voorgeschreven auto moet bouwen', aldus Van de Grint. Naast de technische aspecten zijn meer dingen heel anders. Kalff benoemde onder andere dat autosport vroeger veel toegankelijker was, terwijl het nu wordt beschouwd als 'een sport voor rijke mensen'. 'Tegenwoordig zitten de beste rijders op de tribune', gaat Van de Grint verder. 'En dat is altijd al zo geweest. Senna zei wel eens: de snelste man ter wereld is taxichauffeur uit Shanghai. Nu is dat wat filosofisch, maar zo is het wel. Je moet van heel goede huize komen om in deze wereld terecht te komen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws