Pirelli laat C5-band debuteren in Australië, kan strategische plannen in de war schoppen Formule 1
Formule 1

Pirelli laat C5-band debuteren in Australië, kan strategische plannen in de war schoppen

Pirelli laat C5-band debuteren in Australië, kan strategische plannen in de war schoppen

Bandenleverancier Pirelli laat dit weekend in Australië de C5-band debuteren, de zachtste van de vijf slick-compounds die dit jaar beschikbaar zijn. De C5 is samen met de C4 en de C3 genomineerd voor het raceweekend in Melbourne, en dat is een zachtere selectie vergeleken met de editie van 2023.

De beslissing om voor een zachtere selectie te gaan werd genomen na analyse van de race van vorig jaar, die draaide om de C2, waarbij tien coureurs deze band gebruikten voor 47 van de 58 ronden, en drie coureurs de band voor meer dan vijftig ronden gebruikten, zo meldt Pirelli in een persbericht. De Grand Prix van Australië 2023 werd gekenmerkt door talrijke onderbrekingen, waaronder drie safetycars en drie rode vlaggen, met twee herstarts vanaf de grid en één rollende herstart.

Het Albert Park-circuit bestaat uit 14 bochten en is onlangs opnieuw ontworpen om het vloeiender te maken. Het blijft lastig om in te halen, zij het niet zo moeilijk als in het verleden. Historisch gezien was een strategie met één pitstop de favoriete optie, maar de overstap naar een zachtere bandennominatie zou dat kunnen veranderen - evenals situaties creëren waarin het snelheidsverschil tussen de auto's als gevolg van verschillende niveaus van bandenprestaties het inhalen bevordert.

Tekst gaat verder onder de foto.

03 au24 preview en
De banden die Pirelli meeneemt en een analyse van het circuit. (Foto: Pirelli)

De C5 is tot nu toe de compound die het minst is gebruikt op de huidige generatie auto's. In Bahrein en in Jeddah kwam de band ook al niet tevoorschijn, en tijdens de testdagen voorafgaand aan het seizoen was Lewis Hamilton de enige die er een longrun mee heeft voltooid. Bahrein was dan ook geen geschikt circuit voor deze compound. Hoe de C5-band zich zal gedragen is dus een beetje een onbekende voor de Grand Prix van Australië.

Temperatuurschommelingen en druk supportprogramma zal gripniveau beïnvloeden

Het circuit zelf is niet al te belastend voor banden, waarbij degradatie een grotere rol speelt dan slijtage. Het is nu het begin van de herfst in Australië en dit kan voor enkele verrassingen betreffende het weer zorgen, met temperatuurschommelingen en regen die allemaal hun stempel hebben gedrukt op het raceweekend in het verleden. Zo regende het vorig jaar ook tijdens de vrije trainingen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Pirelli laat C5-band debuteren in Australië, kan strategische plannen in de war schoppen
De baankarakteristieken betreffende de banden van Pirelli

Er is een druk supportprogramma races vanaf donderdag: naast de Formule 2 en Formule 3 zijn er ook de Porsche Carrera Cup en het Australische Supercars-kampioenschap, wat betekent dat er genoeg rubber op het circuit wordt gelegd om de gripniveaus te beïnvloeden. Daardoor evolueert de baan ook snel en zal dat vermoedelijk voor een spannende kwalificatie gaan zorgen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws