Vasseur baalt van strategische keuzes: 'We waren te conservatief met de banden' Formule 1
Formule 1

Vasseur baalt van strategische keuzes: 'We waren te conservatief met de banden'

Vasseur baalt van strategische keuzes: 'We waren te conservatief met de banden'

De gemoederen na het akkefietje tijdens de kwalificatie op zaterdag lijken te zijn gaan liggen, maar andere problemen doen zich nu voort binnen het team van Ferrari. Ook teambaas Frédéric Vasseur ziet dat deze uitslag niet volledig was waar ze bij de Italiaanse renstal op hoopte, en verwacht voornamelijk dat het probleem ontstond binnen de strategie die het team had uitgekozen.

Zoals zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz eerder al beaamden was het weekend op Silverstone, in ieder geval op strategisch vlak, niet het sterkste weekend ooit voor Ferrari. De vierde en vijfde startplek wisten de coureurs uiteindelijk niet te verzilveren, en dat resulteerde in een positie als hekkensluiter van de top tien. Met een negende en tiende plek vertrekken ze nu richting Hongarije in de hoop dat het daar beter zal gaan, want het resultaat dit weekend viel erg tegen binnen het team.

Ferrari maakt strategisch conservatieve keuzes 

Na afloop van de race kijkt ook Vasseur terug op de prestaties over het gehele weekend, en als teambaas kan hij niet geheel tevreden zijn. De prestaties op de vrijdag en zaterdag zagen er hoopvol uit, maar tijdens de race spatte deze hoop uiteindelijk uiteen. Het plan was duidelijk, maar mocht niet lonen. Tegenover Sky Sports legt de Fransman het initiële plan uit. ‘Het plan was om te beginnen op mediumbanden en te wisselen naar harde banden. Dit deed McLaren uiteindelijk ook.’ De keuze tussen harde of zachte banden werd uiteindelijk nog opgedragen tijdens de race, maar uiteindelijk kozen ze bij de Italiaanse renstal dus toch voor de harde band.

Vooral de Safety Car kwam heel ongunstig voor de coureurs, bevestigt ook Vasseur. ‘Tien ronden voor de Safety Car wisselden we naar harde banden, eerst met Charles (Leclerc, red.) en daarna met Carlos (Sainz, red.). De Safety Car was daardoor heel nadelig voor ons.’ Maar volgens de teambaas ligt het niet alleen aan strategische keuzes die niet goed uitpakten. Ook op het gebied van snelheid liet de Ferrari-bolide te wensen over, aldus Vasseur. ‘We hadden ook een gebrek aan snelheid. Misschien waren we gewoon te voorzichtig, maakten we te conservatieve keuzes met de banden, want we verwachtten meer degradatie.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws