Villeneuve komt op voor media en monteurs: 'Dit wordt slopend' Formule 1
Formule 1

Villeneuve komt op voor media en monteurs: 'Dit wordt slopend'

Villeneuve komt op voor media en monteurs: 'Dit wordt slopend'

Formule 1-wereldkampioen Jacques Villeneuve vreest dat de overvolle Formule 1-kalender steeds meer zijn tol gaat eisen, niet alleen van de coureurs, maar ook van de media en de monteurs. De Canadees vergelijkt de situatie met de periode waarin hij zelf actief was, en ziet dat het voor de coureurs altijd al zwaar was, maar voor veel andere werknemers uit de Formule 1-wereld is er geen ontsnappen aan het steeds zwaardere werkschema.

Een van de opvallendste punten van de 2024-kalender, is de triple header aan het einde van het jaar, met races in Las Vegas, Qatar, en Abu Dhabi. 'Dat wordt loodzwaar', merkt Villeneuve op bij PlanetF1. 'De double header aan het einde van 2023 was al zwaar, met de vlucht vanuit Las Vegas. Voor een groot team gaat het nog wel, omdat ze een groot vliegtuig kunnen huren, en alle monteurs in dat ene vliegtuig kunnen laten zitten. Voor de media is het echt moordend. Dat is de groep mensen die hierin de grote verliezer is. Alle kosten gaan omhoog. De hotels en de vliegreizen zijn heel duur geworden, waardoor dit soort reizen heel erg ingewikkeld worden.'

'De teams vinden wel manieren om te vliegen, maar voor het personeel is het erg zwaar. Je reist qua tijdzones ook eigenlijk de verkeerde kant op van Las Vegas naar Qatar, omdat je uren inlevert in plaats van erbij krijgt. Daardoor wordt het erg hectisch om alles weer op te zetten, want dat kost allemaal tijd', aldus Villeneuve. De teams worden hierbij wel geholpen door het feit dat de Grand Prix van Las Vegas lokaal op zaterdagavond plaatsvindt, waardoor er een dag extra speling is.

Werkleven en familieleven lastig te combineren

In 2024 wordt het dus nog zwaarder dan in 2023, met twee Grands Prix meer. Daarnaast is het schema aan het begin van het seizoen zwaar: de races in Australië, Japan, China, en Miami zijn allemaal twee weken van elkaar verwijderd, waardoor coureurs, monteurs, en media ofwel tussendoor steeds terug naar Europa moeten, ofwel een lange periode van thuis weg zijn. Daar komt dan de triple header aan het einde van het seizoen nog bij. 'Dat we in 2024 drie races achter elkaar hebben, wordt slopend, vooral aan het einde van het seizoen in december.'

'Het is gewoon heel zwaar voor de monteurs, niet alleen voor de coureurs.' De wereldkampioen van 1997 kaartte daarbij wel aan dat een gedeelte van het werk weg is gevallen tegenover de periode waarin de Canadees zelf racete. 'Destijds waren er wel minder races, maar werd er veel getest. Je maakte dus veel meters, en was veel dagen op het circuit. Voor de coureurs was er toen meer werk, maar je had twee teams qua monteurs, een testteam, en een raceteam. De monteurs hadden dus tijd om naar huis te gaan, nu is het gewoon heel zwaar voor ze.'

De houdbaarheidsdatum als werknemer in de Formule 1-wereld is vaak dan ook beperkt, aldus Villeneuve. 'Deze baan weerhoudt je van het krijgen van kinderen. Dat is een keuze. Het is een baan die je uit passie doet. Je bent je daar bewust van wanneer je ermee begint, dus je kan er achteraf ook niet over klagen. De sport is groter dan ooit, dus wat dat betreft is het moeilijk om kritiek te leveren. Niemand wil dat de sport kleiner wordt.'

Hier vind je de volledige kalender van het 2024-seizoen terug.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws