Weerbericht GP Japan | Weergoden lijken hoofdrol in Suzuka te gaan opeisen Formule 1
Formule 1

Weerbericht GP Japan | Weergoden lijken hoofdrol in Suzuka te gaan opeisen

Weerbericht GP Japan | Weergoden lijken hoofdrol in Suzuka te gaan opeisen

Na een droge wintertest en drie droog verlopen Grand Prix-weekenden, mag er vanaf de pitmuur in Suzuka voor het eerst veelvuldig gekeken worden naar het wolkendek en de weerradar. De Grand Prix van Japan vond normaal aan het einde van het seizoen plaats, en de verschuiving van het evenement brengt andere weersomstandigheden met zich mee.

Decennialang was de Japanse Grand Prix aan het slot van de kalender terug te vinden, regelmatig ook als slotrace. Daardoor werd het coureurskampioenschap twaalf keer beslist op Suzuka, meer dan op enig ander circuit. James Hunt pakte zijn titel nog in Fuji, maar Nelson Piquet, Ayrton Senna, Alain Prost, Damon Hill, Mika Häkkinen, Michael Schumacher, Sebastian Vettel, en Max Verstappen pakten allemaal minimaal één wereldtitel in Suzuka.

In 2024 verschuift de race dus naar de lente. Dat betekent gemiddeld genomen wat minder weerslag, maar ook temperaturen die zo'n tien graden lager liggen. Toch lijken de regenwolken de Formule 1 ook in 2024 weer te vergezellen in het raceweekend. Op vrijdag zou het volgens WeerOnline nog droog blijven, weliswaar met een temperatuur van slechts vijftien graden.

Weekend wordt steeds natter

Op de zaterdag en de zondag loopt de temperatuur naar verwachting wel op, maar wordt er ook meer neerslag verwacht. WeerOnline rekent op zaterdag op negentig procent kans op neerslag, vooral in de middag, met een totaal van zeven millimeter, bij een temperatuur van zeventien graden. Op zondag wordt het waarschijnlijk nog natter: WeerOnline voorspelt veertien millimeter regen, met een neerslagkans van 95 procent, en een temperatuur van achttien graden. Andere websites zijn minder overtuigd van regen op zaterdag, maar verwachten ook neerslag op zondag.

De coureurs hebben met hun 2024-auto's nog niet op intermediates of full wets gereden, en lijken in Suzuka dus voor het eerst aan de bak te moeten met de regenbanden van Pirelli. In 2022 regende het ook al hard in Japan, waardoor de race werd ingekort. Desondanks had Max Verstappen toen aan een halve raceafstand genoeg om zijn naaste concurrenten op bijna een halve minuut achterstand te zetten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws