Wil Audi Adrian Newey binnenhalen? 'De Formule 1 is geen one-man-show' Formule 1
Formule 1

Wil Audi Adrian Newey binnenhalen? 'De Formule 1 is geen one-man-show'

Wil Audi Adrian Newey binnenhalen? 'De Formule 1 is geen one-man-show'

Audi is achter de schermen druk bezig met de overname van Sauber vanaf het 2026-seizoen. Onder deze voorbereidingen valt ook het ontwerpen van een goede bolide die aan de nieuwe 2026-reglementen voldoet. Een goede ontwerper, zoals Red Bulls Adrian Newey, zou dan echt een aanwinst kunnen zijn voor het team, maar volgens topman Andreas Seidl is de Formule 1 echter geen 'one-man-show'.

Met de aanhoudende geruchten rondom een potentieel vertrek van Newey bij Red Bull Racing, is de topontwerper ook bij veel rivaliserende teams een onderwerp van gesprek. Zo wordt de Britse ingenieur ook genoemd in het interview van Sauber-topman Seidl met Michael Schmidt van het Duitse Auto Motor und Sport. Wanneer Seidl gevraagd wordt of het Audi-project een Newey, of zelfs Newey zelf, nodig heeft, antwoordt de topman echter niet gelijk bevestigend.

'Het is duidelijk dat er een of twee namen in het Formule 1-circus zijn die we graag in het team willen hebben', lijkt Seidl te zinspelen op Newey. 'Iemand die niet alleen knowhow meebrengt, maar ook de aandacht trekt door zijn populariteit. Aan de andere kant is Formule 1 geen one-man-show.'

Volgens de Audi-topman is het ook belangrijk om een goed team samen te stellen, in plaats van alleen maar voor belangrijke individuen te kiezen. 'Voor ons is het belangrijk dat we een sterk team samenstellen met de juiste instelling om samen iets te bereiken. Daarom hebben we er bij het invullen van sleutelposities voor gezorgd dat de betreffende medewerkers deze cultuur uitstraalden. We zijn ook zeer aantrekkelijk voor topmensen uit de scene en ik ben er zeker van dat we de juiste mensen aan de start hebben staan.'

Seidl legt keuze voor Hülkenberg uit

Eén van die mensen is coureur Nico Hülkenberg. De Duitser kondigde recent aan zijn huidige Haas-team in te ruilen voor Sauber vanaf 2025. Seidl legt uit waarom de keuze uiteindelijk op Hülkenberg is gevallen. 'Het is duidelijk dat, gezien het huidige prestatieniveau, het absoluut belangrijk voor ons is om het best mogelijke rijderspaar aan de start te hebben', aldus de Audi-topman. 'Het is ook logisch dat ons toekomstige rijdersteam van het Audi-fabrieksteam al in 2025 in de auto's zal zitten om het project vanaf het begin te ondersteunen. De coureurs kunnen ons ook helpen op het gebied van teammotivatie en ontwikkelingsrichting. Daarom is Nico een topkeuze. Het staat buiten kijf dat hij snel is. Met zijn ervaring, zijn teamwork en zijn grote technische inzicht brengt hij wat we nodig hebben.'

Wie neemt er plaats naast Hülkenberg?

Sauber heeft dus al één stoeltje gevuld voor als het team wordt overgenomen door Audi, maar de vraag blijft wie er naast Hülkenberg plaats zal nemen in het andere stoeltje. Carlos Sainz is één van de kandidaten die met Audi in verband wordt gebracht, zeker nadat Red Bull-adviseur Helmut Marko eerder had verteld dat Red Bull het aanbod van Audi aan Sainz niet kon overtreffen. 'Onze insteek is duidelijk niet om coureurs of andere medewerkers te motiveren om met enorme bedragen naar ons toe te komen', is Seidl duidelijk over de situatie rondom Sainz. 'We hebben in principe de financiële middelen van een topteam, maar we denken echt na over hoe we elke frank of euro verstandig en efficiënt kunnen gebruiken. We willen mensen aantrekken die deel willen uitmaken van deze reis en die Audi's entree in de Formule 1 willen begeleiden.'

De tekst loopt verder onder de afbeelding.

carlos sainz ferrari china 2024
Seidl doet nog geen uitspraken over een potentiële Formule 1-toekomst van Sainz bij Audi (Foto: Ferrari F1 Media)

Seidl licht nog echter geen tipje van de sluier op of Sainz inderdaad een potentiële kanshebber is voor Audi, en zegt dat Sauber de markt eerst nog nauwlettend in de gaten houdt. 'Het is zinvol om ten minste één coureur met ervaring te hebben, omdat we veel uitdagingen tegelijk moeten overwinnen. Het kunnen dus twee ervaren piloten worden (die vanaf 2026 voor Audi rijden, red.) of één met ervaring en een sterke rookie. We blijven hier gesprekken voeren, we volgen de markt en natuurlijk de prestaties van (Guanyu, red.) Zhou en Valtteri (Bottas, red.).'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws