Zegeloze Verstappen en recordwinnaar Hamilton: alles wat u moet weten over de terugkeer van de Chinese GP Formule 1
Formule 1

Zegeloze Verstappen en recordwinnaar Hamilton: alles wat u moet weten over de terugkeer van de Chinese GP

Zegeloze Verstappen en recordwinnaar Hamilton: alles wat u moet weten over de terugkeer van de Chinese GP

In het weekend van 19 tot 21 april trekt het Formule 1-circus voor het eerst weer naar China, en dat was al even geleden. Omwille van de coronapandemie verdween het Shanghai International Circuit de afgelopen vier jaar van de kalender. In dit artikel vindt u alles dat u moet weten over de terugkeer van de Chinese Grand Prix, ronde vijf van het aankomende kampioenschap.

De Grand Prix van China was sinds 2004 een vaste waarde op de F1-kalender. Totdat COVID-19 uitbrak. Sinds 2019 reisde het Formule 1-circus niet meer af naar Shanghai, maar vier jaar later komt daar weer verandering in. Twee weken na de race in Suzuka (GP Japan) trekken de teams naar de grootste stad van China. En dat voor het eerste sprintweekend van het seizoen.

Het circuit, dat ontworpen werd in de vorm van het Chinese symbool shang wat ‘omhoog’ betekent, valt in de smaak bij de coureurs. Ook Max Verstappen zal niet onaangenaam verrast zijn door de terugkeer van de Grand Prix, die wordt verreden op een traditioneel circuit en dus niet op een stratenparcours.

Een rondje op het circuit van Shanghai telt in totaal zestien bochten en verloopt als geen ander. Na de start banen de coureurs zich een weg door de herkenbare en steeds nauwer wordende lus van bochten één en twee, en gooien zich vol overgave in bochten zeven en acht, waar de rijders hoge g-krachten ondervinden. Bij het uitkomen van bocht dertien wacht hen een recht stuk met een lengte van 1,2 kilometer, een van de langste op de kalender, alvorens ze het rempedaal stevig moeten indrukken bij het ingaan van haarspeldbocht veertien.

Max Verstappen in China

Rubens Barrichello won met Ferrari de eerste editie, Lewis Hamilton is dan weer recordhouder op het circuit van Shanghai met zes overwinningen. Verstappen won nog nooit in China en dus zal de wereldkampioen erop gebrand zijn om daar komend seizoen verandering in te brengen. In 2015 en ’16 kwam de Nederlander, die toen nog voor Toro Rosso reed, niet verder dan de respectievelijk zeventiende en achtste plaats.

Een jaar later mocht Verstappen voor de eerste en laatste keer op het podium in Shanghai plaatsnemen. Vanaf de zestiende startplek baande hij zich een weg door het veld en pakte hij knap de derde plaats. De twee seizoenen die daarop volgden greep Verstappen net naast het podium en moest hij genoegen nemen met een vijfde plek, na een straf van tien seconden vanwege een aanrijding met Sebastian Vettel, en een vierde plek.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

125579_b0e4f6f54dd3998546966ad7cf541fa2
Verstappen tikt Vettel aan en moet de gevolgen dragen. 

Maar ook bij Red Bull Racing zullen ze gemotiveerd zijn om midden april met de hoogste prijs aan de haal te gaan. De Oostenrijkse renstal won ‘nog maar’ twee keer op Chinese bodem, met Sebastian Vettel in 2009 en Daniel Ricciardo in 2018. Twee zeges op zestien edities, daar zal en kan teambaas Christian Horner niet enorm tevreden mee zijn.

Race nummer 1000

14 april 2019. Dat was de laatste keer dat de coureurs de motoren van hun F1-bolides lieten brullen op het Shanghai International Circuit. Lewis Hamilton mocht toen na 56 rondjes zijn handen in de lucht steken en zag toenmalig teamgenoot Valtteri Bottas het Mercedes-feestje compleet maken met een één-twee. Een dag eerder pakte de Fin nochtans de poleposition. Vettel, toen actief bij Ferrari, vervolledigde het podium van de duizendste race in de geschiedenis van de Formule 1.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zegeloze Verstappen en recordwinnaar Hamilton: alles wat u moet weten over de terugkeer van de Chinese GP
In 2019 werd de duizendste F1-race ooit gehouden in Shanghai.

Verstappen klom tijdens de race op van de vijfde plek naar de vierde - niet erg memorabel dus -, maar het was vooral toekomstig Red Bull-teamgenoot Alexander Albon die indruk maakte in Shanghai. De Toro Rosso-coureur crashte zwaar tijdens de derde vrije training en had een nieuw chassis nodig. De Britse Thai startte niet aan de kwalificatie en moest als gevolg uit de pitstraat beginnen voor de Grand Prix een dag later. Albon bleef echter niet bij de pakken zitten en werd nog tiende. En of inhalen mogelijk is op het Shanghai International Circuit!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws