De race van Verstappen | Verstappen kon niks met de RB20: 'Het is echt een ramp' Max Verstappen
Max Verstappen

De race van Verstappen | Verstappen kon niks met de RB20: 'Het is echt een ramp'

De race van Verstappen | Verstappen kon niks met de RB20: 'Het is echt een ramp'

In 'De race van Verstappen' wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen moest in Miami de zege van de hoofdrace afstaan aan Lando Norris, nadat hij tijdens de race pech had met de safetycar en schade aan de vloer reed. De Nederlander had P2 niet helemaal in de planning, maar was blij voor goede vriend Norris.

Het weekend begon goed voor Red Bull Racing, aangezien het team in de eerste kwalificatie, die voor de sprintrace, de poleposition pakte, en later tijdens de sprintrace ook de zege behaalde. De overwinning van Verstappen was echter niet zo dominant als we van hem gewend waren, en dat had vooral te maken met de baanomstandigheden, de banden in het juiste werkvenster krijgen, en de balans van de auto. Tijdens de hoofdrace was het duidelijk dat de harde band en de mediumband een hoofdrol zouden spelen, maar de Oostenrijkse renstal had tijdens de sessies alleen maar op de mediumband en de softband gereden. McLaren blonk op vrijdag al uit op de harde band, terwijl er juist werd verwacht dat Ferrari dé tegenstander van het weekend zou zijn.

Verstappen werd in de weg gezeten: 'Wat een zooitje daar'

Nadat Verstappen de zege van de sprintrace op zak had was het zaak om de poleposition voor de hoofdrace te bemachtigen. Tijdens de sprintrace hield de Nederlander Charles Leclerc op een stabiele afstand van zo'n drie seconden, en sloot teamgenoot Sergio Pérez aan op P3. Veel tijd om ervan te genieten was er niet, een paar uur laten moesten ze alweer kwalificeren. 'Dat klonk niet heel goed toen ik uit de pits kwam', zei Verstappen toen hij uit de garage reed om de baan op te gaan tijdens Q1. 'De koppeling', verduidelijkte de drievoudig wereldkampioen. 'Alles oké met de koppeling', antwoordde ingenieur Gianpiero Lambiase. 'Je was erg snel door bocht drie en vier', merkte de ingenieur op, Verstappen was immers nog maar net op de baan. 'Ja, ik was bezig met de gear sync', zei de Limburger. 'Dat had je op het rechte stuk kunnen doen', zei Lambiase.

Verstappen zette zijn opwarmronde voort en ging vervolgens aan zijn eerste snelle run. 'What the fuck was die Alpine aan het doen?' zei Verstappen, die vond dat één van de Franse coureurs in de weg reed. Lambiase antwoordde niet, hij liet Verstappen gewoon zijn ding doen. Met acht minuten op de klok pakte Verstappen de voorlopig snelste tijd, hij had een ronde van 1:28,023 gereden. Beide coureurs van Ferrari waren echter net bezig met hun out lap, net als de McLaren-coureurs. 'Ik verloor wat tape aan de voorkant ergens', zei Verstappen. 'Oké, begrepen. Kom deze ronde maar naar binnen. Daniel zit achter je op een snelle ronde', liet Lambiase weten. Hij begeleidde zijn coureur door het veld naar de pitstraat, zodat hij niemand in de weg zou rijden die op een snelle ronde zat. Op het moment dat hij naar binnen was gegaan had Pérez de snelste tijd overgenomen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen redbullracing miami sprintkwali
Verstappen op het Miami International Autodrome. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Sainz en Norris maakten de top drie compleet met nog vier minuten op de klok. Verstappen ging nog een run doen. 'Denk om sector 1', verzocht Lambiase toen Verstappen een nieuwe set softbanden ging opwarmen. 'Niemand achter je, je kan gaan wanneer je wil', zei de ingenieur niet veel later. Op het rechte stuk kwam Verstappen echter behoorlijk wat verkeer tegen, waardoor zijn ronde niet helemaal ging zoals hij dat graag had gezien. 'Wat een zooitje daar', mopperde de 26-jarige, die wel de eerste tijd weer in handen had. Lambiase liet weten welke coureurs er allemaal achter hem zaten, zodat hij rustig terug kon rijden naar de pitstraat. Pérez rondde ook een snelle ronde af, die hem de tweede plek opleverde achter Verstappen. Norris zat op twee tienden achter de Red Bull-coureurs op P3.

Weer een verrassingspole voor Verstappen: 'Oké, denk ik'

Na een korte stop kon Verstappen beginnen aan Q2. Niemand zat in de buurt van de Nederlander, dus kon hij na zijn opwarmronde direct beginnen aan zijn eerste ronde van Q2. Lambiase had niets bijzonders te melden op de boordradio en ditmaal zat ook niemand Verstappen in de weg op het rechte stuk. De ronde leverde hem de eerste tijd op, hij had een ronde van 1:27,972 gereden. Die tijd was hij echter al gauw weer kwijt, Norris was sneller en dook een tiende onder zijn tijd. Uiteindelijk waren er nog wat coureurs met een snellere run, namelijk de heren van Ferrari en beide McLarens, maar Verstappen ging uiteraard nog op pad voor een tweede run. Hij ging op nieuwe softs naar buiten en bevond zich op dat moment op een rustige baan, wat vanzelfsprekend gunstig was.

Lambiase liet Verstappen met rust terwijl hij zijn rondje afrondde, die hem ditmaal de tweede tijd opleverde. Hij was 33 duizendsten langzamer dan Leclerc op P1 en ging op weg terug naar de pitstraat om zich voor te bereiden op de laatste sessie van de kwalificatie. SQ3 van de sprintkwalificatie liet al zien dat de baanomstandigheden opeens heel erg konden veranderen, en dat gebeurde ook in Q3. 'Hoe is de balans, Max?' vroeg Lambiase na Verstappens eerste run. 'Een klein beetje beter, maar ik voel me niet zo comfortabel in sector 1, want mijn achterbanden zijn te koud', antwoordde Verstappen. Ze gingen kijken of ze er wat aan konden doen terwijl hij binnenkwam om voor te bereiden op zijn tweede run.

Met een spiksplinternieuwe set softs ging Verstappen op pad om de poleposition te bemachtigen. Hij had niet het gevoel dat het beter ging dan tijdens de eerste run, en daarom verwachtte hij niet dat hij de snelste tijd in handen had. Net als tijdens de sprintkwalificatie kwam Lambiase hem het verrassende nieuws brengen. 'Oké, nou. Het is erg tricky dan', zei Verstappen. 'Maar een goede start, denk ik', vervolgde de Nederlander, die niet helemaal zeker was over wat er gaande was. 'Erg goed gedaan, Max. Dat is zeven op een rij', klonk teambaas Christian Horner. 'Yup, laten we dat voortzetten!' antwoordde Verstappen. Pérez kon niet het onderste uit de kan halen tijdens de lastige Q3-sessie, hij werd vierde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen wint sprintrace miami 2024 1
Verstappen pakte de zege tijdens de sprintrace en ook P1 tijdens de kwalificatie voor de hoofdrace. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Problemen begonnen vroeg: 'Ik heb veel meer onderstuur'

Verstappen mocht vanaf de eerste positie vertrekken op zondagmiddag en wist Leclerc achter zich te houden in de eerste bocht. Bijna gooide zijn teamgenoot roet in het eten, die zijn rempunt mistte en bijna Verstappen eruit kegelde. Het ging goed, en de Mexicaan raakte niemand, al had Verstappen wel een kras op zijn diffuser. 'Ik heb veel meer onderstuur nu, kan ik wat meer open diff high-speed krijgen?' vroeg Verstappen, die verwees naar wat afstellingen om de balans te herstellen. Lambiase kwam er al gauw op terug. 'Display 5, position 2. Leclerc zit 1,4 seconde achter je', antwoordde de engineer. Verstappen was bezig om weg te rijden bij Leclerc, maar heel groot werd het gat niet. Hij kon echter wel beginnen met het managen van zijn banden zodra Leclerc buiten DRS bleef. 'Hoe is de balans onder hoge snelheid, Max?' vroeg Lambiase.

'Op de limiet van onderstuur', zei de Nederlander, die nog steeds niet helemaal tevreden was. 'We hebben nog een stap (betreffende de afstellingen, red.) als je die nodig hebt', zei Lambiase. 'Ja, laat maar voor nu, we kijken later wel', zei Verstappen, die zich eerst even wilde focussen op de race. Hij had Leclerc al snel ruim buiten DRS-afstand en het gat naderde de twee seconden. Oscar Piastri haalde Leclerc echter in, dus hij had niet langer een Ferrari-coureur achter zich. De Australiër had op dat moment de snelste raceronde in handen, en dat onderstreepte de pace van McLaren al vroeg in de race. 'De deficits, Max: in alle gebieden waarin je aan het managen bent, dus tussen bochten vier en zeven. Je bent sterk in de lage snelheden, 11 tot en met 16 en 17. Update over de front flap voor de volgende stint?' verzocht Lambiase.

'Ja, het is wat moeilijk te zeggen, ik denk dat er een of twee clicks bij kunnen. Twee misschien', zei Verstappen. Het gat naar de concurrentie liep inmiddels op naar drie seconden, maar de drievoudig wereldkampioen was nog niet helemaal comfortabel in de auto. 'Je nadert een stabilisatie van de temperaturen, dus ga zo door', zei Lambiase over de banden. 'Het is best wel lastig met de wind in bochten zeven en acht, vooral met de achterkant, het is best inconsistent', liet Verstappen weten. Dat gedeelte van het circuit was dan ook vooral een pijnpunt voor de RB20, zo liet Verstappen optekenen. Het gat tussen hem en Piastri achter zich was in drie ronden tijd dan ook maar twee tienden groter geworden. 'Ik heb erg veel moeite bij het uitgaan van bochten zeven en acht, de auto is zo inconsistent', zei Verstappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen miami 2024 red bull start perez kamikaze
Verstappen vertrok vanaf P1, Pérez kegelde hem er bijna uit. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Paaltje geschept door de RB20: 'Check de voorvleugel!'

Lambiase was aan het kijken of er iets aan gedaan kon worden. 'Oké, begrepen. Let op hoe je remt in bochten 1, 11 en 17', meldde de ingenieur. 'Max, heb je wat marge om je B-bias (Brake-bias, red.) naar voren te zetten? Peak or low speed?' vroeg Lambiase. 'Nee, niet echt', antwoordde Verstappen. Het leek erop dat de Nederlander nog steeds moeite had met de auto, en zich niet optimaal voelde. Hij bleef bezig om de RB20 in het gareel te krijgen, maar dat ging niet zo vlot als gehoopt. Pérez was ondertussen al naar binnen gegaan voor zijn eerste pitstop, hij was geswitcht naar de harde band. Verstappen maakte nog geen aanstalten om naar binnen te gaan. 'Het gat is 2,8 seconden. Je hebt vooral de deficits in de snelle gedeeltes en nog steeds drie tienden in een rechte lijn', stelde Lambiase zijn coureur gerust.

'Je mag wel iets minder managen vanaf hier', verzocht de ingenieur. Het gat tussen hem en Piastri liep dan ook op richting de 3,5 seconden. Leclerc zette de McLaren-coureur nog steeds onder druk, hij zat er slechts een paar tienden achter. De Monegask ging echter in de twintigste ronde van de race naar binnen en kwam als zevende terug op de baan. De top vier van de race lag binnen tien seconden van elkaar, iets wat we dit seizoen vrijwel nog niet hebben gezien. Op dat moment ging het mis bij Verstappen, die het paaltje van de baan reed in bocht vijftien. 'Ik raakte dat paaltje, check de voorvleugel', zei de Nederlander. 'Begrepen. Als je het bordje van de Virtual Safety Car ziet, dan moet je naar binnen komen', zei Lambiase. 'De achterkant brak uit tijdens het ingaan van bocht 15', legde Verstappen uit.

Verstappen baalt: 'Hij zal een ronde voorliggen nu'

Het paaltje dat Verstappen van de baan had gereden lag inmiddels op de racelijn, en moest dus weggehaald worden. 'VSC, Max.' Verstappen ging naar binnen om de harde band op te halen, maar niet veel later moest de safetycar ingezet worden vanwege de crash van Kevin Magnussen en Logan Sargeant. De Williams-bolide moest van de baan gehaald worden. Dat betekende slecht nieuws voor Verstappen, want Norris lag aan de leiding en kon een 'gratis' pitstop doen. De pace van McLaren op de harde band was al veelbelovend, en Verstappen liep ook nog eens vloerschade op tijdens zijn uitstapje over de kerb in bocht 15. 'Ik heb echt heel weinig grip, maat. Ik kan echt niet veel sneller. Ik bedoel, ik kan wel pushen, maar ik weet niet voor hoelang. Is Lando naar binnen gegaan?' vroeg Verstappen.

'De safety car kwam naar buiten op het moment dat hij de pitstraat inreed', zei Lambiase. 'Nu zal hij een ronde voorliggen', mopperde Verstappen. 'Kunnen we de safetycar passeren dan?' vroeg de Nederlander, die wachtte op de groente lichten van de safetycar. 'Ja, je mag er nu langs', zei de ingenieur. Verstappen viel Norris kort aan bij de herstart, maar kon de McLaren niet passeren. Norris had in korte tijd ruim een seconde voorsprong op Verstappen, die zich meer zorgen moest maken over Leclerc achter hem dan over de McLaren voor hem. 'Nog steeds dubbel geel in bochten 2 en 3. Oké, de safetycar is nu voor Lando. De volgorde is als volgt: Lando, jij, Charles, Piastri en Sainz. Met Lando vanzelfsprekend op een verse harde band, Piastri en Sainz hebben al een ronde gezet op hun sets harde banden, Checo kwam binnen voor een gebruikte set mediums.'

De zege ging in rook op: 'Ik heb gewoon echt geen grip'

Nadat Norris bepaalde waar de herstart plaatsvond en hij pijlsnel weg was, kon Verstappen niet veel doen om het gat naar de Brit te verkleinen. Hij deed een poging om bij te blijven, maar het mocht niet baten. 'Je verliest tijd in sector 1 ten opzichte van Lando', verklaarde Lambiase. 'Alles in de eerste bocht, dat zijn twee tienden', vervolgde de ingenieur. 'Ik krijg de auto gewoon niet gedraaid, het is een ramp', zei Verstappen, die zich duidelijk zat op te vreten achter het stuur op dat moment. Lambiase kwam nog met een paar afstellingen die wellicht konden helpen. 'Display 10, position 10. Je zou nu twee extra settings moeten hebben betreffende engine breaking.' Het hielp allemaal maar niet, waardoor Norris zijn voorsprong uit kon breiden. 'Ik heb gewoon echt geen grip, want ook in de langzamere gedeeltes voelt het alsof ik ook aan de achterkant totaal geen grip heb', zei Verstappen.

'Is er meer rotatie beschikbaar voor bochten zeven en acht of niet?' vroeg de Nederlander. Lambiase en Verstappen waren zo een tijdje aan het kijken of er nog andere afstellingen waren die hij kon proberen om het wat beter te maken, maar dat was helaas niet zo. 'Er zijn nog acht rondes te gaan, Max', zei Lambiase. Met andere woorden: nog even volhouden. De ingenieur hield hem dan ook op de hoogte van Leclerc achter zich, want het was duidelijk dat Norris uit het zicht was verdwenen. Tijdens de laatste paar rondes was het stil op de boordradio, en liet Liambiase zijn coureur zijn gang gaan. 'Goed gedaan, Max', zei hij toen Verstappen over de streep kwam. 'Het was een lastige dag, maar P2 op een lastige dag is niet zo slecht', zegt de ingenieur.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Verstappen kon niks met de RB20: 'Het is echt een ramp'
Verstappen was blij voor goede vriend Norris, die voor het eerst won. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

'Het was echt heel lastig', zei Verstappen. 'Ik had totaal geen grip op deze banden. Maar goed, P2 is alsnog niet slecht', vervolgde de drievoudig wereldkampioen. 'Goed gedaan, Max', klonk Horner daarna. 'Je had geen geluk met de safetycar, maar je hebt alsnog goede punten kunnen pakken', zei de teambaas. 'Een mooie zege voor Lando, erg goede punten alsnog voor ons, dus haal daar je voldoening uit. En je sprintrace.' Lambiase herinnerde Verstappen er ondertussen aan dat het P1-bordje ditmaal niet voor hem is. 'Ik moet je eraan herinneren dat je ditmaal niet voor het middelste bord moet gaan, maat', zei Lambiase. 'Ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou worden op de harde band, maar het gebeurt. Je kan ze niet allemaal winnen', sloot Verstappen af.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws