Doornbos zag ervaring een grote rol spelen: 'Hij reed als een soort opa rond' Opinie
Opinie

Doornbos zag ervaring een grote rol spelen: 'Hij reed als een soort opa rond'

Doornbos zag ervaring een grote rol spelen: 'Hij reed als een soort opa rond'

Het is volgens Robert Doornbos niet vreemd dat de ervaren Lewis Hamilton en Fernando Alonso zich in de natte sprintkwalificatie van voren lieten zien. Beide coureurs staan net als Max Verstappen bekend als uitstekende regenrijders, maar waarom lukte het de regerend wereldkampioen niet in China? Doornbos heeft wel een vermoeden.

De hevige regenval zorgde voor chaos en een verrassende uitslag. Meerdere coureurs, waaronder Charles Leclerc die de muur toucheerde, hadden het bijzonder moeilijk op het kletsnatte wegdek. Bij Hamilton ging het daarentegen voor het eerst dit seizoen juist eens prima. De ervaren Brit kende een teleurstellende start van het seizoen, maar onder lastige omstandigheden kwam de zevenvoudig wereldkampioen bovendrijven. Datzelfde gold ook voor de 42-jarige Alonso en dat is volgens Doornbos niet zonder reden.

'Het is niet voor niks dat negen wereldtitels op de eerste twee startrijen staan', wijst Doornbos, die even vergat dat Verstappen ook op de tweede startrij staat, in het Race Café op de ervaring van Hamilton en Alonso die samen negen wereldtitels verzamelden. 'Ik keek met Alonso mee en hoe hij als een soort opa rondreed eigenlijk, heel weinig stuurbewegingen doen en gewoon nul wheelspin hebben. Hij weet exact hoeveel power hij moet geven', is Doornbos lovend over de prestaties van de Spanjaard.

Waarom lukte het Verstappen niet?

Ook Verstappen presteert doorgaans uitstekend onder natte omstandigheden. Maar waarom lukte het de Red Bull-coureur in China dan niet? Doornbos heeft wel idee. 'Het leek erop alsof hij een hele agressieve, droge setup op zijn auto had en nergens op het gas kon. Hij kon gewoon niet vol gas en hij kon het vermogen niet kwijt. En zelfs als hij vroeg remde, blokkeerden de remmen alsnog', zag de analist van Ziggo Sport.

Bij Lando Norris ging het een stuk beter. De McLaren-coureur mag in de sprintrace immers van poleposition vertrekken. De kans dat de Brit zaterdagochtend ook als winnaar afgevlagd wordt, is volgens Rick Winkelman echter niet zo groot. De commentator doet namelijk het geheim van McLaren en ook van Stake F1, dat met beide coureurs in de top tien eindigde, uit de doeken. 'Beide coureurs van Sauber (Stake) en McLaren reden met veel meer achtervleugel. Zij kregen de achterbanden dus wat beter op temperatuur.' Met deze informatie in het achterhoofd denkt Doornbos dat de coureurs van beide teams ver terug gaan vallen als het droog blijft in China. 'Als je dan met zo'n grote achtervleugel zit, dan ga je van P7 naar ... ', maakt Doornbos, die even geen concrete positie weet te noemen, zijn zin niet af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws