'Ferrari kan luchttoevoer naar motor intern aanpassen per circuit'

| door Christian Moerman

Bij de Italiaanse tak van Motorsport.com worden suggesties gedaan omtrent de krachttoename van de Ferrari-motor. De Italiaanse renstal heeft voor 2022 een verbeterde krachtbron geïntroduceerd die het lijkt te winnen van de Red Bull Powertrains- en Mercedes-motoren. Dit komt deels door een verbeterd verbrandingsproces en door een aanpasbare luchttoevoer die geoptimaliseerd kan worden per circuit.

Franco Nugnes belicht naar aanleiding van foto's van de F1-75 en haar blootgelegde motor de technische eigenschappen die de nieuwe motor uniek maken. Hij spreekt van een 'belangrijke stap in de goede richting'. Deze stap is volgens de Italiaan zelfs zo groot dat het gat tussen Ferrari en Mercedes en Honda, de twee koplopers van de F1 op motorisch gebied in 2021, volledig gedicht lijkt.

Also read

Wat heeft Ferrari gedaan?

Ferrari heeft enige tijd geleden Wolf Zimmermann aangetrokken, een Duitse ingenieur die voorheen werkzaam was bij AvL (een Oostenrijks bedrijf dat zich specialiseert in de ontwikkeling, het simuleren en testen van onder meer motoren, red.). Zimmermann is met een nieuw brandstofsysteem gekomen. 'Dit systeem staat toe dat het verbrandingsproces in de motor plaatsvindt met hele snelle ontstekingstijden', aldus Nugnes.

Maar niet alleen op dit gebied heeft Ferrari geïnnoveerd. Een andere deelverklaring voor de opleving van Ferrari op motorisch gebied zit hem in het ontwerp van de luchttoevoer. 'Er wordt gebruik gemaakt van pijpen die niet deel uitmaken van de motor zelf en die aangepast kunnen worden.' Ferrari kan dus wijzigen hoe de interne luchttoevoer naar de krachtbron loopt.

'Qua ontwerp én qua lengte kan Ferrari aanpassingen doorvoeren, om zo de zescilindermotor af te stellen op de eigenschappen van het circuit waarop geracet wordt', concludeert Nugnes. Met andere woorden: Ferrari kan de lay-out van haar motor wijzigen per circuit, wat ze vermoedelijk aerodynamische en motorische voordelen oplevert.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen