Kan de FIA Verstappen de wereldtitel afnemen? Dit zijn de scenario's

| door Maurits Kappetijn

Max Verstappen won zondagmiddag in extremis de Grand Prix van Abu Dhabi, waarmee de Red Bull-coureur zich verzekerde van de wereldtitel. In de slotfase van de race gebeurde er echter een hoop en volgens Mercedes zijn daarbij overtredingen begaan en procedures incorrect uitgevoerd, aldus de rivaal van Red Bull. Zodoende staat er een vraagteken achter de titel van Verstappen, kan de FIA de titel nog afpakken en wat zijn de scenario's die daarbij gepaard gaan?

In totaal is Mercedes tegen drie zaken en/of incidenten op de baan in beroep gegaan. Allereerst is er de controversiële beslissing van wedstrijdleider Michael Masi om slechts een deel van de auto's achter de safety car te laten passeren. In een situatie van een safety car mogen auto's die op een ronde zijn gezet normaliter de safety car passeren, waarna de race weer hervat wordt. Onder sommige omstandigheden mogen de op een ronde gezette auto's de safety car niet inhalen, hiervoor moet de wedstrijdleider specifiek beslissen op basis van de baanomstandigheden.

Also read

Masi koos enkele ronden voor het einde echter voor een tussenweg: hij nam de beslissing om de safety car niet in te mogen halen terug en in plaats daarvan liet hij alleen de auto's tussen Verstappen en Hamilton de safety car inhalen, vermoedelijk om de titelstrijd tussen de twee zo min mogelijk te beïnvloeden. Die keuze staat echter niet in het reglement en daarom gaat de wedstrijdleider, technisch gezien, tegen de regels in. Mercedes heeft hier tegen geprotesteerd en tekent zo dus een protest aan tegen de race-uitslag niet Red Bull.

Mocht Mercedes gelijk krijgen in de zaak tegen de FIA, dan is het nog de vraag wat daar de consequenties van zullen zijn. Omdat de actie van Masi niet omschreven staat in het reglementenboek, is een contra-actie eveneens niet opgenomen in de regels. Zo moet er dus een creatieve oplossing komen voor de ontstane situatie. Mocht er bevonden worden dat de actie van Masi en daarmee de race-uitslag onzuiver is, is het een mogelijkheid dat de race-uitslag van een ronde ervoor, dus met Hamilton aan de leiding, officieel wordt gemaakt. In dit geval raakt Verstappen de titel kwijt.

Desalniettemin is het wel het vermelden waard dat Masi de formele macht heeft om tijdens de race bepaalde procedures aan te passen of te overrulen en daar valt ook het reglement met betrekking tot de safety car onder. Of Mercedes een ander raceresultaat voor elkaar kan krijgen, is dus nog maar de vraag.

Slingeren op het rechte stuk en 'pesten' onder de safety car

Dan zijn er nog twee andere protesten die Mercedes heeft aangetekend. Nummer twee is het slingeren van Verstappen op het rechte stuk. Als een coureur zijn positie verdedigt ten opzichte van zijn opponent, mag hij maar één keer van lijn veranderen op het rechte stuk, zo schrijven de reglementen voor. Na zijn inhaalactie op Hamilton deed Verstappen dit echter meerdere keren. Een straf voor dit vergrijp is echter niet heel realistisch, omdat de wedstrijdleiding normaliter een waarschuwing uitdeelt voordat er, bij een tweede keer, een straf volgt.

Het derde vergrijp, eveneens gericht op Verstappen, heeft te maken met het rijgedrag van de Nederlander tijdens de safety car. Bij het uitgaan van de lichten van de safety car mag de wedstrijdleider (in dit geval Hamilton, red.) het tempo bepalen. Verstappen kwam tijdens dat moment langszij bij de Brit, waarbij de voorvleugel van de Nederlander af en toe voor die van Hamilton uitstak. In zekere zin ging Verstappen Hamilton dus 'voorbij', al waren het op de baan enkele centimeters. Ondanks dat het technisch gezien foutief is wat Verstappen deed, heeft het geen impact gehad op de situatie op de baan en bood het Verstappen geen voordeel (de coureur nam hierna weer afstand). Bovendien hebben we het voorval vaker gezien in de afgelopen jaren, waar eveneens geen straf uit werd gedeeld.

Mochten de stewards toch besluiten om een straf uit te delen wegens één van de twee acties van Verstappen, ligt een straf van vijf seconden voor de hand. In dat geval verliest Verstappen de titel, want Hamilton reed binnen vijf seconden van Verstappen toen de Nederlander de finishlijn over reed.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen