Michael Masi

Masi heeft sinds het begin van het 2019-seizoen de rol van wedstrijdleider op zich genomen. In deze functie zet hij de lijnen uit voor het verloop van de Formule 1-weekenden en als een regisseur stuurt hij de aparte bezigheden en rollen in de F1 aan. Daarmee probeert Masi het succesvolle verloop van de GPs te waarborgen.

Deze pagina gaat verder onder het nieuws.

Op een kritiek moment in de sport, met alle ogen op zich gericht, heeft wedstrijdleider Michael Masi moeten bewijzen uit welk hout hij is gesneden. Op de vooravond van het 2019-jaar stierf tragisch genoeg Charlie Whiting, de voorganger van Masi. Aanvankelijk voor onbepaalde tijd aangesteld is Michael Masi officieel de vaste opvolger van Whiting geworden. 

Veiligheid Formule 1

In de periode dat Masi de leiding heeft over de F1-weekenden heeft hij al snel een scala aan veranderingen doorgevoerd. Zo hebben de coureurs sinds zijn aanstelling meer vrijheid in het zogenaamde 'vechten' op de baan en mogen ze dus op agressievere wijze hun bolide hanteren. Daarnaast heeft de wedstrijdleider veiligheid hoog in het vaandel staan. 

Onder het bewind van Masi zijn Safety cars langer op het circuit en worden voor het overschrijden of negeren van veiligheidsregulaties sneller straffen uitgedeeld. Zo wordt Max Verstappen zijn pole positie afgenomen in Mexico nadat hij een gevaarlijke situatie had veroorzaakt. 

Streven naar perfectie

Masi heeft met zijn komst verandering gebracht aan de sport. Echter doordat zijn aanstelling zeer onverwacht was en vlak voor het begin voor een seizoen, heeft hij niet zijn stempel kunnen drukken op het algehele reglementenboek. Aan de pers heeft Michael laten weten met een kritische blik naar de regels te kijken en manieren proberen te vinden om ze te verbeteren. 

Toch is Masi ook in opspraak geweest, zeker na de Grand Prix van Abu Dhabi van het 2021-seizoen. De wedstrijdleider besloot namelijk om tijdens de slotfase van de race, wat tegelijk de allesbeslissende race was tussen Hamilton en Verstappen, de regels aan te passen zodat er toch nog geracet kon worden. Zo besloot hij om de auto's tussen Hamilton en Verstappen in uit de weg te halen om zo tijdens de laatste ronde van de race toch nog te kunnen racen. Het leverde de Australiër een lading kritiek op en er wordt sindsdien getwijfeld aan de geloofwaardigheid van de wedstrijdleider.

Michael Masi nieuws