Mercedes komt met 'kieuwen' als oplossing voor oververhittingsproblemen

| door David Ruiter

Wereldkampioen Mercedes heeft een nieuwe update ontwikkeld. De nieuwe W12 is uitgerust met een set 'kieuwen', die de problemen met oververhitting van de wintertests moeten oplossen. Ze zijn te vinden op de zijkanten van de motorkap, om de warmte van de radiatoren af te voeren. Maar is het voldoende om het probleem te bestrijden?

Tijdens de wintertest ging het op de eerste testdag meteen mis. Oververhitting die ervoor zorgde dat de versnellingsbak en hydraulica sneuvelden. Hier moest wat aan gedaan worden, dus werden de technici aan het werk gezet. Het resultaat is een creatieve oplossing aan de zijkanten, een nieuwe innovatie. Vaak loopt de ventilatie namelijk via de 'buik', bij de grote luchtinlaten, of via de achterkant van de bolide.

James Allison en zijn ingenieurs hebben dus moeten puzzelen om de ventilatie op orde te krijgen, maar hebben met een slimme truc mogelijk nog meer winst voor ogen. Met de luchtstromen uit de 'kieuwen' kunnen namelijk de luchtstromen rondom de achterkant worden vergroot, wat weer extra downforce kan opleveren. Tijdens de wintertests leken de problemen te zijn verholpen, maar toen werd er nog niet op volle kracht gereden. We zullen dus komend weekend zien of alle problemen uitblijven, wanneer er op volle kracht geracet wordt.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen