Race director Ferrari doet boekje open over dramaseizoen 2020: 'We liepen overal achter'

| door Christian Moerman

Laurent Mekies heeft zijn perspectief geboden op het moeizame seizoen dat Ferrari in 2020 ervoer. Voor het illustere team was de toen behaalde zesde plek bij lange na niet wat in de lijn der verwachtingen lag. Het was aan Ferrari om in 2021 weer op te krabbelen, en dat is goed gelukt. Overwinningen zaten er nog niet in, maar geregeld was het podium al wel haalbaar. Mekies geeft ook aan dat hij minder ontwikkeling verwacht gedurende het seizoen in 2022.

Voordat hij zich richt op de plannen voor aankomend jaar kijkt hij nog even terug op de stap die zijn renstal gezet heeft. Bij Auto, Motor und Sport geeft hij aan dat 2020, dus niet afgelopen seizoen maar het jaar daarvoor, een loodzwaar jaar voor hem was. 'We liepen overal achter, met de motor, de aerodynamica en het bandenmanagement', herinnert hij zich. 'We zagen de data niet terug op het circuit en de coureurs vertrouwden niet op het materiaal.'

In dat laatste jaar van Sebastian Vettel voor Ferrari eindigde de viervoudig wereldkampioen met regelmaat buiten de punten. Mekies denkt dat dat voor een groot deel te maken had met het feit dat Ferrari de plank missloeg in de winter, maar ook gedurende het jaar. 'De auto deed niet wat er van de auto verwacht werd en ook de voorbereidingen op de race klopten niet. We moesten op het circuit altijd bijsturen.'

'We moesten na 2020 dus goed kiezen waar we onze tokens aan uit zouden geven. Uiteindelijk gingen we voor de behuizing van de versnellingsbak en de achteras. Dit was een keuze uit aerodynamische overwegingen', vervolgt de Fransman. Met de wijziging aan de achteras en het omhulsel van de versnellingsbak wist Ferrari snelheid en stabiliteit te ontgrendelen bij de vernieuwde bolide. Deze aerodynamische sprong, gecombineerd met het succesvolle ontwikkelen van de motor, resulteerde in P3 in de titelstrijd van 2021.

Ontwikkelen in 2022

De Formule 1-teams staat in 2022 een nieuwe uitdaging te wachten. Er moet een auto ontwikkeld en verbeterd worden onder druk van een budgetplafond. Dat gaat gevolgen hebben, stelt Mekies: 'Er is minder geld beschikbaar voor ontwikkelingen gedurende het seizoen omdat het budget gekrompen is. We gaan dus meer upgrades in 2022 zien dan in 2021, maar zeker niet zoveel als in 2018 of 2019.'

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen