Technische directeuren benadrukken enorm potentieel van 'uniek' Mercedes-concept

| door Christian Moerman

Mercedes loopt dit jaar achter de feiten aan, maar heeft een bolide waar ontzettend veel potentie in zit. Althans, dat vinden twee technisch directeuren van de Formule 1-teams. Andrew Green, werkzaam voor Aston Martin, en James Key, actief als technische topman voor McLaren, loven het concept en denken dat er veel meer in het vat zit, weet Mercedes haar kinderziekten weg te werken.

'Op papier kan je races winnen met die Mercedes. De potentie is gigantisch. Je moet hem echter wel kunnen laten werken op het circuit', zo trapt Key af in gesprek met Auto, Motor und Sport. De W13 heeft extreem dunne sidepods, wat toestaat dat er minder aerodynamische weerstand gegenereerd wordt. Tot aan Barcelona had Mercedes echter ook heel erg veel last van porpoising, wat ze veel snelheid kostte.

Toch kan de McLaren-topman niet anders dan lovend praten over het werk dat het technische team van de Duitse renstal geleverd heeft: 'Het Mercedes-concept is uniek. Wij gingen ook voor slanke sidepods, maar het is weer totaal anders dan hoe wij dit gedaan hebben. Ze hebben het erg slim aangepakt.' Tot op heden is die potentie van de W13 relatief onbenut gebleven.

Also read

Aston Martin over Mercedes-oplossing

Ook Aston Martin's Green kijkt naar het concept waarmee Mercedes in 2022 in actie komt: 'Als ik naar de Mercedes kijk, krijg ik de indruk dat deze oplossing theoretisch gezien de meeste lucht naar de kritieke punten moet krijgen. Als ze eenmaal van porpoising af zijn, kan het een zeer interessant jaar voor ze worden.'

Mercedes blaast niet te hoog van de toren

Mercedes neemt de complimenten uiteraard graag in ontvangst, maar is nog niet bereid om te juichen. Zelfs niet nadat ze in Barcelona en Monaco porpoising weggewerkt leek te hebben: 'We zijn altijd goed geweest in Barcelona. Daarom is onze goede vorm daar niet zo representatief. We kwamen daar beter voor de dag dan we zijn. In Monaco zagen we dat het gat weer groter was.'

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen