Update | Leclerc niet gestraft, start gewoon vanaf P1

| door Christian Moerman

Charles Leclerc moet zich melden bij de stewards na afloop van de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië. De Monegask zou in Q1 de regels hebben overtreden door onnodig langzaam richting de pitstraat te rijden. Mocht de wedstrijdleiding beslissen dat dit werkelijk het geval was, en dat dit een gevaar vormde voor andere deelnemers, dan kan hij in theorie een gridstraf krijgen, wat Max Verstappen naar poleposition zou promoveren.

Er is momenteel weinig bekend over het vergrijp, behalve dan dat het in Q1, de eerste fase van de kwalificatie, gebeurde. De Ferrari-coureur reed in dat deel van de sessie een onnodig trage in-lap. Daarom moet hij zich samen met zijn team bij de stewards melden zodat deze hun kant van het verhaal aan kunnen horen. Zhou Guanyu en Yuki Tsunoda zijn ook op het matje geroepen voor hetzelfde vergrijp, overigens.

Kans op een gridstraf voor Leclerc?

De kans dat dit tot een gridstraf leidt, is aanwezig. Niels Wittich, de dienstdoende wedstrijdleider dit weekend, heeft al enkele reprimandes uitgedeeld op vrijdag en daarmee getoond dat hij vrij streng kan zijn. Wel is het in twijfel te trekken of ze Leclerc poleposition af zouden nemen vanwege de relatief onschuldige overtreding, tenzij hij hiermee concurrenten in gevaar bracht. Wij vullen dit bericht aan wanneer er meer duidelijk is.

Update 14.40u (09/04) | Leclerc niet gestraft, start gewoon vanaf P1 

Charles Leclerc wordt niet gestraft voor zijn mogelijke vergrijp tijdens Q1. De Monegask zou onnodig langzaam hebben gereden, maar na de coureur en de vertegenwoordigers van Ferrari te hebben gehoord en de data te hebben bekeken, is men tot de conclusie gekomen dat er geen verdere actie hoeft te worden ondernomen. De Ferrari-coureur was zelf aan een afkoelronde bezig, en probeerde het verkeer niet in de weg te rijden. Hierdoor is zijn rondetijd onder het minimum terecht gekomen. De stewards hebben begrip voor de situatie en laten het voorval dus gaan.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen