Charles Leclerc

In 2021 rijdt Charles Leclerc alweer zijn vierde seizoen in de Formule 1. De Monegask neemt wederom bij Ferrari plaats en zal samen met Carlos Sainz de strijd om de derde plaats in het kampioenschap aangaan. Ferrari blijft daarmee net als in 2020 hangen in het middenveld, maar Leclerc heeft al vaker bewezen dat hij de aansluiting met de koplopers kan vinden.

Deze pagina gaat verder onder het nieuws.

Charles Leclerc is geboren op 16 oktober 1997 in Monaco. In 2005 begon hij met karten en won al gelijk kampioenschappen vanaf zijn eerste jaar. Sinds 2014 verwisselde hij zijn kart voor het grotere materiaal en begon hij aan een gecompliceerde tocht naar de F1. Van Formule Renault tot Formule 2, de Monegask heeft in veel verschillende open-wheelers gereden en gewonnen. Zijn officiële F1-debuut kwam in 2018 met Sauber en daar behaalde hij zijn eerste punten. Na slechts een jaar kwam al het belletje van Ferrari en sindsdien komt Leclerc uit voor het befaamde team uit Maranello.

Leclerc in 2021

Waar Leclerc in 2019 en 2020 nog kon leunen op de ervaring van Sebastian Vettel bij Ferrari, is de Monegask in 2021 de teamleider bij de Italiaanse renstal. Zijn taak is helder: eerherstel. Ferrari was in 2020 niet vooruit te branden en in 2021 moeten Leclerc en nieuwbakken teamgenoot Carlos Sainz de eer redden. 

Dat lukt ten dele. Leclerc pakte namelijk pole voor de races in Monaco en Baku. Het leverde echter geen zege op. Zo kon hij de Monegaskische Grand Prix niet eens starten omdat zijn auto inwendig beschadigd bleek bij een crash in de slotseconden van de kwalificatie (daardoor kon hij overigens pole trainen), terwijl de Ferrari in Baku simpelweg niet de racepace had. De weg naar boven is in ieder geval ingezet.

Leclerc kroonprins van Ferrari

Al ver voor zijn Formule 1-debuut stond Leclerc in de boeken bekend als één van de grootste racetalenten. In de karts kruisde hij geregeld de degens met leeftijdsgenoot Max Verstappen en in de opstapklasses liet hij structureel van zich horen. Zo werd hij vierde in zijn eerste Formule 3-seizoen en won hij ook gelijk zijn eerste GP3-kampioenschap een jaar later. De grote doorbraak kwam in 2017, toen hij debuteerde in de Formule 2. Zijn tweede Formule 2-race, in Bahrein, staat bij menig racefan in het geheugen gegrift. Hij leidde de race, maar koor er als enige voor een pitstop te maken. Hij kwam vervolgens als nummer 14 terug de baan op, maar kreeg het voor elkaar om binnen acht ronden weer de leiding te pakken. De toon was gezet voor de rest van het jaar: Leclerc werd dominant kampioen in de Formule 2.

In 2018 maakte Leclerc zijn debuut in de Formule 1, bij Sauber. Na een paar races wennen ontpopte de toen 21-jarige Monegask zich tot een vaste waarde in het middenveld, ook al was de Sauber C37 geen al te beste bolide. Gebeurde er niets geks, dan werd Leclerc altijd wel zevende of achtste. Indrukwekkend was de Grand Prix van Azerbeidzjan, die hij als zesde beslechtte. In zijn keurige debuutseizoen pakte Leclerc 39 punten tegenover 9 stuks voor teamgenoot Marcus Ericsson. Reden genoeg voor het grote Ferrari om Leclerc aan te trekken voor 2019.

Charles Leclerc
Charles Leclerc reed in 2018 voor Sauber in de Formule 1. (Foto: Ferrari F1 Media)

Ferrari-jaren met twee gezichten

In 2019 kwam het er dan van: het langverwachte debuut van Leclerc bij Ferrari. Waarom langverwacht? Leclerc is een 'kind van de club'. Hij maakte al een aantal jaar deel uit van het opleidingsprogramma van Ferrari en was voor zijn debuut al onlosmakelijk verbonden aan het team. Leclerc en Ferrari; het hoort gewoon bij elkaar en zo geschiedde het dus ook in 2019, toen de Monegask Kimi Räikkonen verving bij de Italianen. Vanaf het begin leverde de 'kroonprins', zoals Leclerc wordt gezien in Maranello. In zijn tweede race voor Ferrari, in Bahrein, pakte hij al de poleposition en als hij geen motorproblemen had, dan had hij waarschijnlijk ook gewonnen. Die zege kwam echter veel later pas, op Spa-Francorchamps. In een emotioneel weekend, waarin vriend Anthoine Hubert het leven liet bij een zware Formule 2-crash, won Leclerc zijn eerste Formule 1-race. Een week later flikte hij hetzelfde op Monza, Ferrari's thuisbasis. Hij werd daar de eerste Ferrari-coureur sinds Fernando Alonso in 2010 die in het rood een race won op Monza. Inderdaad: het moest zo zijn met Leclerc.

Ondanks zes poles en twee overwinning in 2019, werd 2020 een lastig jaar voor Leclerc. De Ferrari SF1000 was een voor Ferrari-begrippen waardeloze bolide. Leclerc mocht al blij zijn als hij punten pakte, iets wat hem uiteindelijk wel vaker wel zou lukken dan niet. Een zege en zelfs een poleposition zat er niet in voor het team. Wel pakte Leclerc, mede door wat mazzel, een tweetal podiums. De openingsrace in Oostenrijk besloot hij als nummer 2, mede door een penalty voor Lewis Hamilton, en in Silverstone werd hij derde. Dat kwam mede doordat Valtteri Bottas een klapband kreeg. Uiteindelijk zou Leclerc 2020 teleurstellend afsluiten met 98 punten. Twee podiums en een aantal bescheiden puntenfinishes, meer zat er niet in.

Grand Prix van Italië 2019: Leclerc boekt eerste Ferrari zege sinds 2010

Overzicht Formule 1-carrière Charles Leclerc

JaarTeam(s)OverwinningenPuntenEindstand WK
2018Sauber03913e
2019Ferrari22644e
2020Ferrari0988e

Charles Leclerc nieuws

Lees al het laatste nieuws over Charles Leclerc