Charles Leclerc

In 2018 begint Charles Leclerc aan zijn eerste seizoen in de Formule 1, bij Sauber. Al snel maakt de Monegask indruk en weet voor het 2019 seizoen een plek bij Ferrari te bemachtigen. Bij de Italiaanse renstal leert Leclerc snel en weet hij het zijn teamgenoot en F1-veteraan Sebastian Vettel, lastig te maken.


Begin

Charles Leclerc begint zoals nagenoeg elk succesvol Formule 1 coureur betaamt, zijn loopbaan op vroege leeftijd. Charles Leclerc is nog maar een vierjarig jochie, wanneer hij voor het eerst in aanraking komt met autosport. Leclerc veinst ziek te zijn zodat hij niet naar school hoeft. In plaats daarvan gaat hij met zijn vader Hervé, naar de kartbaan. Op deze baan kart de peetvader van Charles Jules Bianchi. De Monegask gaat deze dag door met het rijden van rondes tot zijn brandstof op is: een vlammende passie is geboren. 

Vier jaar later begint Charles Leclerc voor het eerst met het rijden van kampioenschappen in de karts. De Monegask domineert de races waaraan hij meedoet en schrijft vele kampioenschappen op zijn naam. Dit is de aanleiding voor zijn promotie naar de Formule Renault 2.0, op zestienjarige leeftijd, in 2014. Leclerc besteigert dat seizoen zeven keer het podium; een tweede plaats in het kampioenschap, achter Nyck de Vries, is het gevolg. In 2015 en 2016 rijdt Charles in de Formule 3 en GP3, om in 2017 de overstap naar de F2 te maken. In zijn debuutseizoen schrijft de Monegask direct de winst van het kampioenschap op zijn naam. 

Formule 1

Terwijl Charles racet in de Formule 2, kan hij al proeven aan het rijden in de koningsklasse. In 2017 rijdt Leclerc vrije trainingen voor Sauber en een jaar eerder werd hij gecontracteerd voor het opleidingsprogramma van Ferrari. In 2018 is het langverwachte moment eindelijk daar. Charles maakt zijn F1-debuut voor het team van Sauber. Hoewel hij niet een auto ter beschikking heeft die het gevecht met de top aankan, lukt het de Monegask om zijn mannetje te staan. In Baku komt Leclerc als zesde over de finish en pakt hij zijn eerste punten. Charles maakt in de Formule 1 een droomdebuut, de bazen bij Sauber zijn ook zeer content. De keerzijde van Leclerc's succes is dat de onderpresterende Marcus Ericsson wordt gedwongen het team te verlaten. 

Ferrari

De stellaire prestaties van Leclerc gaan bij andere teams ook niet onopgemerkt. In september van 2018 wordt bekend dat Leclerc in 2019 van stoeltje ruilt met Ferrari-coureur Kimi Raikkonen. Charles Leclerc is zich ervan bewust dat hij een uitdagend seizoen tegemoet gaat, als teamgenoot van Sebastian Vettel. De verse Ferrari teambaas Mattia Binotto maakt aan de pers duidelijk dat de Duitse F1-veteraan de voorkeursrol van eerste man geniet. Charles Leclerc is gedreven om te winnen maar begrijpt het wel, laat hij weten aan The Guardian: 'Het is frustrerend aan de ene kant, maar aan de andere kant begrijp ik ook dat de F1 een grote sport is die niet afhangt van één persoon en als ik kan helpen sta ik altijd paraat. Ik wil natuurlijk ook veel winnen, en daarvoor moet je zo nu en dan karakter tonen, wat ik zal doen als de kans zich voordoet. 

Aan het begin van het seizoen is de verdeling van de macht maar al te goed duidelijk. Voor Leclerc is dit niet meer dan logisch. Hij vindt dat hij op de baan nog veel uit de auto kan halen. Vanaf de zesde race van het seizoen begint Charles Leclerc het spelletje door te krijgen; van de elf races die volgen, belandt de Monegask slechts drie keer niet op het podium en wint hij daarvan twee races. Leclerc krijgt meer vertrouwen in zichzelf, waardoor het machtsevenwicht langzaamaan begint te verschuiven. Charles presteert beter dan zijn teamgenoot en vindt dat de teamleiding dat niet onopgemerkt kan laten. Het geeft Leclerc de moed om vaak in te gaan tegen de teamorders, met pittige gesprekken over de boordradio als gevolg. 

Nagenoeg iedereen die in het 2019-seizoen naar de Formule 1 heeft gekeken is het erover eens dat  Charles Leclerc een serieuze kandidaat is om in de toekomst kampioenschappen te winnen. Er zijn weinig coureurs die zo gebrand zijn om het beste uit de auto en uit zichzelf te halen als de 22-jarige coureur van Ferrari. De ironie heeft het dat vaak de grootste tegenslagen in het leven, zorgen voor de machtigste triomfen, ook bij Charles Leclerc: 'Het verlies van mijn vader en van Jules (Bianchi Red.). Twee ongelooflijk zware momenten in mijn leven, die mij als persoon en als coureur hebben gehard. Mentaal ben ik sterker geworden dan ik was. Dit soort momenten zullen voor altijd deel van je uitmaken.'

Meer nieuws