Verbazing bij Mercedes: 'Voor het eerst dat we begonnen met een onvoorzien probleem'

| door Mike van Weert

Toto Wolff en Mike Elliott waren aan het begin van het seizoen allebei verbaasd dat de W13 van Mercedes totaal niet competitief was. Met de nieuwe reglementen wordt de meeste downforce gegenereerd vanuit de onderzijde van de bolide, waardoor het vaak verstandiger is om de rijhoogte zo laag mogelijk af te stellen. Mercedes schoot echter te ver door in dit idee, waardoor het juist performance verloor. Langzamerhand wist het team te verbeteren en vooral de Grand Prix van Spanje was een kantelpunt.

De nieuwe reglementen waren voor alle teams een manier om weer op nul te beginnen. Ook bij Mercedes heerste er een opgewonden sfeer. 'Ik herinner me nog goed dat we het er in oktober vorig jaar over hadden', begint Wolff bij de Italiaanse tak van Motorsport.com. 'Er was veel enthousiasme toen we begrepen dat performance gevonden konden worden via de onderkant. We zeiden tegen elkaar dat het cruciaal was om de auto zo laag mogelijk te houden. Ik denk dat dit ons op het verkeerde been heeft gezet.'

'Op dat moment zagen we in de windtunnel een enorm voordeel', haakt Elliott aan. Er werd aan het begin van het seizoen vaker opgemerkt dat het concept van Mercedes of dominant zou zijn of totaal niet competitief. De Duitse renstal kreeg te maken met het laatstgenoemde. 'Achteraf gezien hebben we het te veel in die richting geduwd. We waren gewend om op het circuit bevestiging te krijgen van wat we in de windtunnel zagen. Dit was het eerste seizoen dat we begonnen met een probleem dat we niet hadden voorzien.'

GP Spanje als keerpunt voor Mercedes

In Barcelona was Mercedes voor het eerst een beetje competitief. Het team was namelijk keihard bezig om porpoising te elimineren. 'Het was het keerpunt. We hebben een groot deel van de performance die we in de windtunnel zagen opgegeven om porpoising enorm te verminderen, en uiteindelijk werd de auto tenminste bestuurbaar. We hebben veel aerodynamische performance opgegeven, maar we hadden geen andere keuze.' Wolff was ook blij met de kleine overwinning. 'Het was een crescendo dat leidde tot poleposition in Boedapest.'

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen