Zo kon Verstappen Bottas inhalen tijdens de Grand Prix van Portugal

| door Gino Haverkamp

Voor de tweede keer deze jaargang splitte Max Verstappen de beide Mercedessen op het podium. Net in Bahrein betrad Lewis Hamilton de hoogste podiumtrede, terwijl Verstappen Valtteri Bottas voor bleef en P2 claimde. Op Portimão had de Nederlander wel een inhaalctie op Bottas nodig om het zilver op te eisen. James Vowles legt uit hoe de Red Bull Racing-coureur dat deed.

Hamilton voerde het veld aan voor respectievelijk Bottas en Verstappen, totdat laatstgenoemde als eerste naar binnen dook voor zijn eerste pitstop. Een ronde later volgde Bottas om de uncercut van Red Bull te pareren. Hoewel de negenvoudig racewinnaar nog wel voor Verstappen terugkeerde op de baan, werd hij na een paar bochten alsnog gepasseerd.

In een YouTube-video van Mercedes legt Vowles, hoofd strategie bij de renstal, uit hoe dat komt. 'Valtteri's ronde voor zijn pitstop was minder goed', verklaart hij. 'Toen hij uit de pitstraat kwam, had hij ook nog eens een hoop wielspin.' Daardoor kon Verstappen, hoewel hij virtueel ruim achter Bottas reed, dichterbij komen. 'En Max' banden waren warm en hij was in vorm.'

Motorproblemen Bottas

Bottas trachtte in de slotfase nog een slotoffensief bij Verstappen, maar motorproblemen zorgden ervoor dat hij belangrijke secondes verloor. Vowles verklaart de problemen. 'De motor was hij eigenlijk in orde', zegt hij. 'Maar er zijn veel sensoren in de auto en één sensor gaf inaccurate getallen weer. Daardoor werd de motor in een soort veiligheidsstand gezet, ter bescherming.' Na een paar ronden viel de rebellerende sensor uit, waardoor de motor weer op volle toeren kon draaien.

Heb jij de nieuwe F1 Maximaal-app al gedownload? (ANDROID-IOS)

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen