Om de teams in de Formule 1 meer naar elkaar toe te trekken, is er een budgetplafond bedacht voor de teams. Het budgetplafond geldt met name voor de specifieke ontwikkeling van de auto: de kosten van de krachtbron, coureurssalarissen, marketing en reiskosten zitten hier dan ook niet bij. De nieuwe reglementen, opgesteld in een enorm document van 260 pagina's, zorgen ervoor dat de big spenders zoals Mercedes en Red Bull Racing iets worden tegengehouden, zodat teams met een kleiner budget meer kans hebben om competitief te zijn. In 2021 bedroeg het budgetplafond 145 miljoen dollar, in 2022 was dat 140 miljoen dollar, en sinds 2023 eindigde het budgetplafond op de definitieve 135 miljoen dollar, het niveau waarop het voorlopig zal blijven.
Ferrari heeft officieel bevestigd dat het de samenwerking met HP aangaat. Het technologische bedrijf zal vanaf de Grand Prix...
Voormalig McLaren-monteur Marc Priestley is het eens met de opmerkingen van Adrian Newey over de budgetcap. Omdat de teams fi...
Sinds 2021 is het budgetplafond van kracht in de koningsklasse van de autosport. Dat was ook meteen het jaar dat een jarenlan...
In een exclusief interview met F1Maximaal heeft analist en voormalig teammanager Peter Windsor zich uitgesproken over de situ...
Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1, heeft de winstcijfers over 2023 bekendgemaakt, en daaruit wordt meteen duidelijk...
Günther Steiner werd in januari vervangen door Ayao Komatsu, en de Zuid-Tiroler heeft nu meer details vrijgegeven over zijn v...
Zak Brown, CEO van McLaren, heeft zijn tevredenheid over de consequenties van het budgetplafond. Ondanks de dominantie van Re...
Het doorgaans goed ingelichte Auto, Motor, und Sport heeft vernomen dat meesterontwerper Adrian Newey spoedig een stap terug...
James Vowles stapte begin 2023 over van Mercedes naar Williams. Bij het Duitse team was Vowles al lang werkzaam en de hoofdve...
Voor de Formule 1-teams ligt de volledige aandacht al een tijdje op 2024, maar nu het nieuwe jaar officieel ingeluid is, heef...