Analyse | Red Bull behoudt nadeel in 2024, wanprestaties worden beloond Formule 1
Formule 1

Analyse | Red Bull behoudt nadeel in 2024, wanprestaties worden beloond

Analyse | Red Bull behoudt nadeel in 2024, wanprestaties worden beloond

Voor de Formule 1-teams ligt de volledige aandacht al een tijdje op 2024, maar nu het nieuwe jaar officieel ingeluid is, heeft dit ook gevolgen voor de beschikbare aerodynamische testtijd voor de teams, waarbij goede prestaties worden afgestraft en wanprestaties beloond worden.

Met een recordaantal van 860 punten veroverde Red Bull Racing in 2023 meer punten dan Mercedes en Ferrari bij elkaar. Sinds de intrede van de aerodynamische testregels in 2021 betekenen deze goede prestaties een nadeel in het aantal beschikbare windtunneltests en CFD-simulaties. Deze regel werd geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat de teams dichter bij elkaar komen te liggen qua sterkte, en dat een dominante positie lastiger te hanteren valt.

Heeft budgetstraf nog gevolgen voor Red Bull?

De beschikbare testmogelijkheden liggen voor een half jaar vast. Dat betekent dat zelfs als Red Bull een zwakke start kent van het 2024-seizoen, dat het pas vanaf 1 juli meer testmogelijkheden zou krijgen. Zoals in Tabel 1 te zien is, waren Red Bull en Mercedes ook al de nummers 1 en 2 op 1 juli 2023, en dat betekent dat er voor beide teams niks verandert in het aantal beschikbare windtunneluren.

Red Bull kreeg eind oktober wel nog extra aerodynamische testmogelijkheden tot haar beschikking, aangezien de straf voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021 toen ten einde kwam. Een jaar lang kreeg Red Bull slechts 63 procent in plaats van de gebruikelijke 70 procent aan testmogelijkheden voor de constructeurskampioen. In de praktijk vielen gezien de dominantie van het Oostenrijkse team weinig nadelen te bespeuren, maar de 2024-auto is grotendeels al voor het einde van oktober ontwikkeld, en dus heeft teambaas Christian Horner al aangegeven dat de straf nog van invloed kan zijn op 2024.

Tabel 1. Een lagere klassementspositie wordt beloond met meer testmogelijkheden.
Tabel 1. Een lagere klassementspositie wordt beloond met meer testmogelijkheden.

Achter Red Bull waren verschillende teams tot het einde van het seizoen in spannende gevechten betrokken. Zo hield Mercedes Ferrari in de slotrace in Abu Dhabi nipt achter zich. De Duitse fabrikant moet dat succes bekopen met minder testmogelijkheden dan de concurrent, terwijl juist Mercedes de testtijd waarschijnlijk goed kan gebruiken gezien de verwachte conceptwissel. Ferrari liep de eer van de tweede plek dus mis, maar kan hier in 2024 mogelijk van profiteren.

Achter de drie traditionele topteams in het hybride tijdperk zijn er volop verschuivingen. McLaren kende een flinke opmars in de tweede seizoenshelft, en sprong over Aston Martin en Alpine heen, terwijl Aston Martin juist terugviel. Voor McLaren betekent dit dat ze aardig wat windtunneluren moeten inleveren, al hebben ze tot en met 31 december dus wel van een groot voordeel geprofiteerd, en dat kan zich nog vertalen naar een sterke start in 2024. Juist die start van het seizoen was waar het in 2022 en 2023 bij McLaren nog helemaal verkeerd ging.

In de achterhoede vielen de Ferrari-klantenteams terug, ten koste van Williams en AlphaTauri. James Vowles heeft de ambitie bij het historische Williams nieuw leven ingeblazen, en won de strijd tussen de achterhoedeteams. Daarbij hield het AlphaTauri in Abu Dhabi nog net achter zich, nadat het zusterteam van Red Bull een eindsprint inzette, en zo de rode lantaarn overdroeg aan het Amerikaanse Haas. AlphaTauri is in 2024 van plan om meer onderdelen over te nemen van Red Bull.

Hoeveel tijd hebben de teams in de windtunnel?

In Tabel 2 is te zien hoeveel windtunneluren dit de teams nu daadwerkelijk oplevert per Aerodynamische Testperiode (ATP). Er zijn zes ATPs per seizoen, en één periode duurt dus zo'n twee maanden. Constructeurskampioen Red Bull krijgt in die periode 840 uur in de windtunnel, verspreid over 672 tests, en die cijfers lopen dus op naarmate teams lager eindigden in het kampioenschap in 2023.

<i>Tabel 2. AlphaTauri heeft 50 procent meer windtunneltijd dan het hoofdteam van Red Bull.</i>
Tabel 2. AlphaTauri heeft 50 procent meer windtunneltijd dan het hoofdteam van Red Bull.

Daar zitten nog verdere restricties aan vast, namelijk aan het aantal uren dat de windsnelheid in de windtunnel boven de vijftien meter per seconde ligt (54 kilometer per uur). Het maximale aantal uren met hoge windsnelheid, en dus de effectieve tijd in de windtunnel, ligt op twintig procent van het totale aantal windtunneluren. Voor Red Bull is dat dus 168 uur per twee maanden, voor Mercedes 180 uur, en dat loopt verder op met twaalf uur extra per team, waardoor Haas 276 uur beschikbaar heeft.

Nieuwe windtunnel belangrijk voor Red Bull

De klok van het beschikbare aantal windtunneluren begint te tellen zodra de windsnelheid hoger ligt dan vijf meter per seconde (achttien kilometer per uur), en staat weer stil zodra de windsnelheid weer onder die achttien kilometer per uur te liggen komt. Dat de windtunnel snel genoeg opstart, is dus van groot belang bij het optimaal benutten van je windtunneluren. Red Bull heeft een uit 1947 afkomstige windtunnel die langzaam opstart, vooral bij lage temperaturen, en is daardoor in het nadeel.

Dit is dan ook de reden waarom het team in een nieuwe windtunnel aan het investeren is, en waarom Red Bull sterker afhankelijk is van CFD-simulaties, waarbij dezelfde restricties gelden met de laagste beschikbaarheid voor de topteams. In het verleden heeft Red Bull nog pogingen gedaan om windtunnels te laten verbieden, omdat deze de teams flink op kosten jagen, maar Horner was niet succesvol in deze poging, waardoor Red Bull zich gedwongen ziet om een nieuw exemplaar te laten bouwen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws