Brokkenpiloten | Red Bull voor het eerst meeste schade dankzij Verstappens aanvaring met paaltje Formule 1
Formule 1

Brokkenpiloten | Red Bull voor het eerst meeste schade dankzij Verstappens aanvaring met paaltje

Brokkenpiloten | Red Bull voor het eerst meeste schade dankzij Verstappens aanvaring met paaltje

Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal.nl houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.

Lando Norris zorgde tijdens het Grand Prix-weekend in de Amerikaanse stad Miami voor hét verhaal van het weekend. De Brit ging letterlijk van zero to hero, toen hij zijn vroege uitschakeling in de spintrace op de zaterdag wist op te volgen met een heldenrit naar zijn allereerste overwinning in de Formule 1 op de zondag. Max Verstappen en Charles Leclerc namen plaats op de tweede en derde trede op het podium.

Ondanks de zegetocht van Norris was het niet helemaal een perfect weekend voor zijn McLaren-team. Het team liep door het incident van Norris in de sprintrace en door de latere aanvaring van Carlos Sainz met hun andere coureur Oscar Piastri behoorlijk wat schade op. McLaren ging er echter dit weekend niet vandoor met de eerste plaats in het brokkenpilotenklassement voor het Grand Prix-weekend in Miami, want die eer was voor Red Bull Racing. Het Williams-team blijft echter de aanvoerder van het algemeen klassement.

Chaos tijdens de sprintrace leidt tot een woedende Alonso

Het weekend in Miami begon rustig, en de coureurs kwamen redelijk schadeloos de vrijdag door. Alleen Leclerc hield een beschadigde koppeling over aan de eerste vrije training. De Monegask spinde al vroeg in de sessie en parkeerde zijn Ferrari op een wel heel gevaarlijke plek. In zijn verwoede pogingen om te keren verbrande Leclerc zijn koppeling, en hij kon vervolgens ook niet meer meedoen aan de verdere sessie.

Op de zaterdag ging het tijdens de sprintrace al gelijk mis, en was het in bocht één einde oefening voor Norris en Lance Stroll. De chaos begon met een inhaalactie van Stroll op zijn teamgenoot Fernando Alonso, die daardoor op de rem moest. Tegelijkertijd met de actie van Stroll kwam Lewis Hamilton binnendoor bij de Spanjaard, waardoor Alonso in een sandwich van Stroll en de Mercedes-coureur terechtkwam. Norris was op dat moment ook bezig aan een inhaalactie op beide Aston Martin-coureurs.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lance stroll grid china astonmartin
Het Aston Martin-team heeft wel eens betere weekenden gekend dan het raceweekend in Miami (Foto: Aston Martin F1)

Uiteindelijk zorgde de samenkomst van Hamilton en Alonso voor een kettingbotsing, waarbij Alonso eerst Stroll raakte, die vervolgens tegen Norris aankwam. De McLaren-coureur spinde uit de race, en ook Stroll kon door de opgelopen schade zijn weg niet vervolgen. Bij de Canadees moesten onder andere een wiel en de vloer vervangen worden, terwijl Norris schade opliep aan onder meer de achterwielophanging.

De race van Alonso was tevens ook zo goed als voorbij, ondanks dat de Spanjaard geen aanzienlijke schade had en nog wel verder kon rijden. De Aston Martin-coureur kwam uiteindelijk als één van de laatste coureurs over de finishlijn bij de sprint. Alonso was er na de sprintrace van overtuigd dat de schuld bij Hamilton lag voor het gehele incident, maar de stewards waren dat niet met de Spanjaard eens. Hamilton kreeg namelijk geen straf voor zijn aandeel in het incident, waarover Alonso nog tegenover de media uitgebreid zijn ongenoegen liet horen.

Het is weer raak voor Williams in Miami

Het kleine Williams-team blijft maar uitlopen in de stand van het algemene brokkenpilotenklassement, want ook in Miami raakte één van hun twee coureurs betrokken bij een incident. Logan Sargeant was dit keer het slachtoffer, en ditmaal kwam het door de controversiële rijkunsten van Kevin Magnussen dat de Amerikaan zijn thuisrace niet kon uitrijden. Tijdens de hoofdrace op zondag kwamen Sargeant en Magnussen elkaar in ronde 28 tegen, toen de Deen probeerde om de Amerikaan in te halen. Magnussen zat tijdens zijn inhaalactie rechtsachter bij de Amerikaan, die op dat moment instuurde om de volgende bocht te halen. Tijdens deze manoeuvre kwam Sargeant met zijn rechter achterwiel tegen het linker voorwiel van Magnussen aan. De Amerikaan spinde vervolgens de baan af, en ook Magnussen schoot rechtdoor.

De race moest stilgelegd worden, tot het geluk van Norris. De Brit kon namelijk tijdens de safety car die volgde de pitstraat induiken voor nieuwe banden en zo de leiding in de wedstrijd behouden. Sargeant had minder geluk dan zijn Britse collega, en hield een beschadigde achterwielophanging, achtervleugel en vloer over aan het incident. Williams verstevigt hiermee de voorsprong van het team in het algemene brokkenpilotenklassement.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Brokkenpiloten | Red Bull voor het eerst meeste schade dankzij Verstappens aanvaring met paaltje
Tabel 1. Sargeant zorgde weer voor flink wat schade voor zijn Williams-team, maar Verstappen nam de leiding betreffende de coureurs die de meeste schade maakten in Miami.

Verstappen heeft een ontmoeting met een veiligheidspaaltje

Met een P2-resultaat in de hoofdrace was het voor Verstappen een ongewoon weekend in Miami, want het is tegenwoordig eerder de uitzondering dan de regel wanneer de Nederlander niet als eerste over de finishlijn rijdt. Verstappens teambaas Christian Horner legde na de race uit dat de minder goede dag van zijn coureur, waarbij de Nederlander alsnog keurig tweede wist te worden, kwam door een ontmoeting van Verstappen met een veiligheidspaaltje. De wereldkampioen reed in bocht 15 van ronde 21 tegen het paaltje aan, dat vervolgens over de RB20 heen vloog, maar niet voordat het eerst nog even vastzat aan de voorvleugel van de Nederlander.

Verstappen zei na de race eerst niet het gevoel te hebben gehad dat zijn aanvaring met het paaltje voor enigszins schade had gezorgd aan zijn Red Bull-bolide, maar werd er later door zijn team op gewezen dat hij wel degelijk zijn race met een beschadigde vloer en voorvleugel had uitgereden. De schade kostte het Red Bull-team achteraf niet alleen de eerste plaats in de race, maar ook nog eens €410.000.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Brokkenpiloten | Red Bull voor het eerst meeste schade dankzij Verstappens aanvaring met paaltje
Tabel 2. Red Bull Racing is voor het eerst dit jaar tijdens een Grand Prix-weekend het team dat de meeste kosten voor de opgelopen schade maakte.

Euforie voor Norris, een kapotte voorvleugel voor Piastri

Terwijl Norris bezig was met zijn zenuwen in bedwang houden vooraan het veld op weg naar zijn allereerste Formule 1-overwinning, kwam McLaren-teamgenoot Piastri in een gevecht met Sainz terecht om plek vier. De twee coureurs deden een aantal rondes lang aan stuivertje wisselen, maar het was Piastri die uiteindelijk aan het kortste eind trok. Sainz kwam in ronde 39 aan de binnenkant van de bocht aan de Australiër voorbij, maar remde vervolgens te laat, waardoor de achterkant van de Ferrari de voorvleugel van Piastri’s McLaren-bolide raakte.

Piastri raakte vervolgens niet alleen zijn vierde plek kwijt aan de Spanjaard, maar moest ook de pits induiken voor een nieuwe voorvleugel en kwam achteraan het veld pas weer de baan op. Terwijl Norris op het podium mocht klimmen, moest Piastri genoegen nemen met P13 en hoorde McLaren alsnog een rekening op de deurmat vallen.

Benieuwd hoe het brokkenpiloten-kampioenschap precies werkt? Lees het op deze pagina.

Coureursstand F1-brokkenpiloten

Brokkenpiloten | Red Bull voor het eerst meeste schade dankzij Verstappens aanvaring met paaltje
Tabel 3. Alexander Albon behoudt na Miami nog altijd de leiding in het brokkenpilotenklassement

Constructeursstand F1-brokkenpiloten

brokkenpiloten teams tm gp miami 2024
Tabel 4. Williams verstevigt de leiding bij de constructeurs in het brokkenpilotenklassement

Door: Noa de Ruijter en Wim G. Vandebilt

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws