Lando Norris was het hele weekend op het Circuit of the Americas competitief. De 23-jarige Brit eindigde in beide races op het podium, en heeft in Mexico toegegeven dat hij zelf bewust de regels heeft overtreden, omdat hij wist dat hij niet bestraft zou worden voor zijn overtredingen als het aankomt op het overschrijden van de baanlimieten.
Vooral Sergio Pérez zou in Austin goed weggekomen zijn. In Qatar kreeg hij in de Grand Prix, tot frustratie van race-ingenieur Hugh Bird, maar liefst drie keer een straf van vijf seconden vanwege het overschrijden van de witte lijnen, maar in Texas ontsprong de Mexicaan de dans. Waar veel coureurs vaak de track limits bij het uitkomen van de bochten overschrijden, is Pérez al regelmatig bestraft voor het afsnijden van bochten. Dat was in de laatste bocht op de Red Bull Ring het geval, en in Qatar gebeurde dit ook enkele keren. In Austin zou dat niet anders geweest zijn.
Coureurs sneden bocht af op COTA
Bocht zes op het Circuit of the Americas ligt midden in de bochtige eerste sector, en in deze rechterbocht zoeken de coureurs het lijntje op. Pérez zou verschillende keren de bocht hebben afgesneden, maar aangezien de bocht niet wordt vastgelegd door de FIA, was er geen bewijs van overtredingen, hoewel het op de onboardbeelden van andere coureurs duidelijk te zien is.
'Het is hetzelfde als Verstappen. Hij deed het in Qatar ook in bocht zeven of acht, waar hij van de baan ging', zegt Norris daarover bij Motorsport.com. 'Iedereen die er een beetje verstand van heeft, ziet dat hij duidelijk naast de baan zat. Een onboardcamera bewijst niets. Je kunt de witte lijn zien, maar of de achterband nog net binnen het lijntje zat, kan je daarmee niet beoordelen, dat is het punt.'
Norris geeft zelf dan ook ruiterlijk toe dat hij ook misbruik van de gebrekkige controle maakt. 'Ik wist dat ze me niet konden bestraffen omdat ze al een precedent hadden gecreëerd, dat als het niet goed zichtbaar is, je ermee wegkomt. Je moet gewoon de grijze gebieden kennen en weten waar je mee weg kan komen, en dit was één van die dingen. Ze kunnen er niet over oordelen omdat ze geen camera's hebben.'
Huidige situatie vraagt om een oplossing
De Brit hoopt wel dat dit in de toekomst opgelost zal worden, en dat er meer en beter gepositioneerde camera's zouden moeten zijn. 'Het is lastig om dat in elke bocht te regelen, maar dat is ook niet mijn werk. Ik vind wel dat ze strenger moeten zijn met het uitdelen van straffen, en ook als het op de track limits aankomt, zelfs als ik er zelf ook een keer de dupe van kan worden', zegt de 23-jarige, die in Qatar een goede uitgangspositie voor de race verloor omdat zijn beide Q3-ronden afgenomen werden.
Een nog makkelijkere oplossing zou gevonden kunnen worden in grindbakken. 'Daarom was dit twintig jaar geleden nog geen probleem, omdat ze toen gras en grindbakken hadden, maar dat mag nu niet meer, omdat de motoren er ook moeten rijden en de veiligheid een rol speelt', zegt Norris, die zelf groot fan is van de MotoGP. 'Het moet niet zo zijn dat wij degenen moeten zijn die de oplossingen moeten bedenken.'
De McLaren-coureur, die de laatste vier races op het podium eindigde, is het met Verstappen en Charles Leclerc eens dat de witte lijnen geen goede baanlimieten vormen, en dat de kerbstones een betere grens zouden zijn. 'Het is heel moeilijk om dat vanuit de auto te bepalen, moeilijker dan ooit tevoren. We kijken nog altijd naar de kerbstones bij het uitkomen van de bocht en naar de auto's voor ons.' De twee keer zo brede witte lijn, die in Austin geïntroduceerd werd, vormt wel al een betere tussenoplossing. 'Er waren minder overtredingen omdat we het dan beter kunnen beoordelen, maar waar mogelijk moeten we gewoon grindbakken gebruiken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties