F1 in 2024 | 'Ik heb het idee dat de renstal bestaat uit magere zesjes' Formule 1
Formule 1

F1 in 2024 | 'Ik heb het idee dat de renstal bestaat uit magere zesjes'

F1 in 2024 | 'Ik heb het idee dat de renstal bestaat uit magere zesjes'

In aanloop naar het 2024-seizoen waagt de redactie van F1Maximaal zich aan voorspellingen voor het komende seizoen. Eerder werd aan de kop van het veld al duidelijk dat de redactie unaniem rekent op een nieuw dominant seizoen voor Red Bull Racing en Max Verstappen, met McLaren-coureur Lando Norris en Ferrari-coureur Charles Leclerc als voornaamste uitdagers. Vandaag wordt de blik op het altijd krappe middenveld gericht. Wie weet zich te onderscheiden in de middenmoot, en wie gaat kopje onder?

In het verleden zagen we nog regelmatig teams die jaar in, jaar uit moeite hadden om financieel het hoofd boven water te houden, en om de bezemwagen buiten DRS-afstand te houden. Minardi werd echter overgenomen door Red Bull, in eerste instantie als Toro Rosso, maar inmiddels als Visa Cash App RB, en nieuwkomers Hispania Racing Team, Caterham, en Virgin Racing (later bekend als Manor en Marussia) hielden het niet lang vol.

In 2023 werd de achterhoede gevormd door Williams, AlphaTauri, Alfa Romeo, en Haas, met daarvoor Alpine als eenzame nummer zes, en het afzakkende Aston Martin als nummer vijf. Bij de voorspellingen voor positieve en negatieve verrassingen bij deze teams werd al snel duidelijk dat er twee teams in positieve zin opvallen: Visa Cash App RB (VCARB) en Williams. Alpine is de onbetwiste favoriet bij de negatieve verrassingen, met een enkele vermelding voor Aston Martin en Haas.

De nieuwe auto van VCARB kan op meer enthousiasme rekenen dan de nieuwe teamnaam

Hoofdredacteur Mike van Weert licht zijn voorspelling toe: 'VCARB heeft laten zien goed in het middenveld mee te kunnen draaien in de tijden dat het team nog Toro Rosso en AlphaTauri heette. Met behulp van een intensievere samenwerking met Red Bull kan die stap weer gezet worden', meent Van Weert. 'Bovendien heeft VCARB veel goede technische kennis binnengehaald, al denk ik wel dat het vertrek van Franz Tost een aderlating is. Ik weet namelijk niet wat ik van Laurent Mekies moet verwachten. Yuki Tsunoda had baat bij de ervaring en het geduld van Tost, dus hopelijk kan hij het nu ook zonder de Oostenrijker. Dan combineert VCARB een prima technisch team met twee goede coureurs.'

Redacteur en editor Wim G. Vandebilt stemde ook voor het zusterteam van Red Bull. 'Het team heeft voor dit jaar een nieuwe bolide die grotendeels gebaseerd is op de RB19. De afgelopen jaren had het team een auto die niet bepaald goed te noemen was, al ging het tegen het eind van het 2023-seizoen een klein beetje beter.' Vandebilt heeft juist wel vertrouwen in de nieuwe teambaas, Mekies: 'Met de aanstelling van een aantal nieuwe topmensen, teambaas Mekies en CEO Peter Bayer, en met inmiddels twee ervaren coureurs, is de verwachting dat de resultaten stukken beter worden.'

Redacteur Positieve verrassing Negatieve verrassing
Mark Hanselman Williams Alpine
Mike van Weert Visa Cash App RB Alpine
Christian Moerman Visa Cash App RB Alpine
Shanna Lutgert Visa Cash App RB Alpine
Stephan Koolschijn Visa Cash App RB Aston Martin
Lieke Jacobs Visa Cash App RB Alpine
Noa de Ruijter Visa Cash App RB Alpine
Quinten Torfs Williams Alpine
Naomi Pinkster Visa Cash App RB Alpine
Wim G. Vandebilt Visa Cash App RB Haas

'Zelfs met de ontwikkelingen van de auto’s van de andere teams, is de verwachting niet dat de andere middenveld- en achterhoedeteams een sprong gaan maken die groot genoeg is om de RB19 te evenaren of voorbij te gaan', vervolgt Vandebilt. 'Dit betekent in principe dat met een topcoureur in zijn goede doen, Daniel Ricciardo, en een middenveldcoureur, die hopelijk zijn emoties onder controle kan houden, Yuki Tsunoda, het VCARB-team zomaar een enorme sprong kan gaan maken, naar een zesde plaats in het eindklassement, of misschien zelfs nog hoger.'

Poll

Welk team eindigt in 2024 hoger?

Williams hervindt de weg naar boven

Torfs ziet het ook zonnig in voor Williams, in 2023 nog een concurrent van AlphaTauri. 'Ik verwacht dat Williams verder zal bouwen op een degelijk 2023, waarin het team de rug rechtte na moeilijke seizoenen, standvastigheid toonde en Alexander Albon zijn talent op constante basis toonde. De komst van James Vowles heeft hen echt goed gedaan en zorgt voor een positieve sfeer binnen de Williams-garage in Grove. Ik verwacht dat ze de stijgende lijn in 2024 vasthouden, nu Vowles de pijnpunten duidelijk heeft vastgesteld, en daarmee aan de slag kan gaan.'

'Veel zal afhankelijk zijn van hoe de concurrentie het doet, met name Alpine en Visa Cash App RB, en Logan Sargeant in zijn tweede seizoen in Formule 1. Ik vond het enigszins een verrassing dat Williams hem nog een jaar langer in de rangen wil houden naast Albon', oordeelt Torfs. 'Als Williams komend seizoen, naast Albon, ook kan rekenen op Sargeant dan verwacht ik het team aan het einde van de rit minimaal op plaats zes in het constructeursklassement terug te vinden.'

Alpine op weg naar achterhoede

'Alpine is één van de meest kleurloze teams op de grid, en dan heb ik het niet alleen over de livery', geeft Van Weert aan over het Franse team. 'Esteban Ocon en Pierre Gasly zijn leuke coureurs, maar ik heb het gevoel dat de rest van de renstal bestaat uit magere zesjes.' Daarbij kan Alpine ook de dupe worden van de grote plannen van de concurrenten. 'Williams draait mee achterin, maar heeft in Vowles een prima teambaas; Stake F1 wordt op een gegeven moment Audi; VCARB bouwt aan iets moois met hulp van Red Bull. Alpine zit eigenlijk in hetzelfde schuitje als Haas, alleen heeft het wat meer geld. Daardoor staat het team al jaren in een soort niemandsland, maar dat moet een keer afgelopen zijn. Dat zal met het bestaande team, waar het achter de schermen ook nooit rustig is, alleen niet positief zijn.'

Ook Torfs is niet bepaald positief over Alpine. 'Het ontslag van Szafnauer en co heeft voor mij duidelijk aangetoond hoe Alpine te werk gaat', luidt het kritische oordeel. 'Er is weinig geduld bij de Franse constructeur en na een seizoen vol chaos en teleurstelling, zullen er misschien wel stappen worden overgeslagen. Of Alpine risico’s zal nemen weet ik niet, maar standvastigheid is voor mij toch de sleutel naar succes.' Voormalig teambaas Szafnauer gaf na zijn vertrek ook aan dat Alpine tientallen miljoenen onder het budgetplafond opereerde in zijn tijd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

bruno famin
Bruno Famin moet het ongelijk van de F1Maximaal-redactie bewijzen.

Daarnaast heeft Alpine ook niet bepaald de meest aansprekende teambaas. 'Bruno Famin heeft nu ook weer geen palmares om u tegen te zeggen, als teambaas althans', weet Torfs. Dat wil niet per definitie betekenen dat de man het team niet succesvol kan maken, maar in vergelijking met een Horner, Wolff, Vasseur en zelfs Brown, bevind ik hem misschien toch wat te licht. Dat zijn namelijk de bazen van de teams waarmee Alpine wil wedijveren in de nabije toekomst en dus is een vergelijking wel op zijn plaats.

Weinig kans op eerherstel voor Haas

Vandebilt wees Haas als negatieve verrassing aan, ondanks het feit dat het team in 2023 al de hekkensluiter was. Bij zowel Alpine als Haas helpen de uitspraken van de teamleden dan ook niet: Ocon waarschuwde een Sky Sports-verslaggever al dat de data uit de windtunnel nog niet veelbelovend waren, en Haas temperde de verwachtingen al via teambaas Ayao Komatsu en Kevin Magnussen. 'Haas heeft als team geen al te positieve indruk gemaakt in 2023. Het probleem bij dit bedrijf is feitelijk dat de eigenaar van het team niet echt bereid is er veel geld in te steken, wat één van de redenen is dat het team gebruik maakt van veel externe leveranciers, zoals Dallara voor het chassis', legt Vandebilt uit. 'Dat laatste levert per definitie mindere resultaten op.'

'Voeg daarbij de verspreiding van het team over maar liefst twee continenten en drie landen toe, en de verwachting is niet dat er een echt competitieve auto uit de hallen van het team zal rollen', aldus Vandebilt. 'Hierdoor kan het team als geheel, zelfs met hun ervaren coureurs, alleen maar meer teleurstellen.' Haas heeft de enige twee dertigers in de Formule 1 zonder ook maar één Grand Prix-zege, waar andere teams voor een coureursduo hebben gekozen met een mix van talent, sponsorinbreng, en successen in de Formule 1.

Wie kan profiteren van de Hamilton-transfer?

Vervolgens richten we onze aandacht nog op de coureurs uit het middenveld. Dankzij de transfer van Lewis Hamilton naar Ferrari zijn er voor volgend seizoen nog twee plekjes bij topteams beschikbaar, en dus staat er voor veel coureur genoeg op het spel. In de onderstaande tabel voorspelde de F1Maximaal-redactie wie zal uitblinken achter de topteams. Daarbij werd vooral gewezen naar Tsunoda en Albon, die mogelijk mee kunnen liften met de voorspelde progressie van hun teams, terwijl Lance Stroll de laatste stem ophaalde na een moeizaam 2023.

Hoofdredacteur Van Weert koos voor Tsunoda, die op veel steun kon rekenen in het onderlinge duel met Daniel Ricciardo. 'Bij Tsunoda ligt het niet aan een gebrek aan talent, maar het mentale aspect zit hem soms in de weg. Daarom kan hij maar sporadisch echt goede dingen laten zien, iets wat een Oscar Piastri in zijn rookie-jaar wél kon. In potentie is Tsunoda echt een Red Bull-rijder, maar hij moet mentaal nog een stap zetten. Ik hoop dat hij dat dit jaar doet en dan kan hij Ricciardo comfortabel verslaan', vermoedt Van Weert.

'Hij is een soort Leclerc, met wel wat minder talent; snel, maar niet zonder fouten. Zelfs al elimineert hij die fouten, denk ik niet dat Red Bull hem serieus zou overwegen', vreest Van Weert voor de Japanner. 'In 2025 zou hij mogelijk wel een stap kunnen zetten naar Aston Martin. Alonso zet zijn zinnen op een plekje bij Mercedes of Red Bull, en als dat lukt dan kijkt men in Silverstone al snel naar Tsunoda. Honda sluit zich een jaar later immers aan. Het zou ook goed voor hem zijn om verder te kijken, want bij VCARB zit hij al gauw op een dood spoor.'

Redacteur Positieve verrassing
Mark Hanselman Yuki Tsunoda
Mike van Weert Yuki Tsunoda
Christian Moerman Alexander Albon
Shanna Lutgert Alexander Albon
Stephan Koolschijn Yuki Tsunoda
Lieke Jacobs Yuki Tsunoda
Noa de Ruijter Alexander Albon
Quinten Torfs Alexander Albon
Naomi Pinkster Lance Stroll
Wim G. Vandebilt Alexander Albon

Is Albon klaar voor een terugkeer naar de top?

De stem van Vandebilt als positieve verrassing gaat uit naar Albon, die de laatste jaren een goede ontwikkeling heeft doorgemaakt. 'De Britse Thai is een coureur die de laatste paar jaar duidelijk veel minder verlegen en veel zelfverzekerder geworden is, en dat duidelijk ook heeft laten zien door zijn prestaties in een ronduit slechte auto. De bolide zal voor 2024 echter helemaal herontworpen zijn, en met Vowles aan het hoofd van het team, plus heel wat meer van buiten aangetrokken personeel, lijkt het erop dat de nieuwe auto een forse stap voorwaarts zal zijn met betrekking tot die van vorig jaar.'

Poll

Welke coureur uit het middenveld zal positief opvallen?

'Dit zal het mogelijk maken voor Albon om te laten zien hoe goed hij is als coureur, een stuk meer dan in voorgaande jaren', vervolgt Vandebilt. 'Hij is altijd al een laatbloeier geweest, zij het met zeer goede prestaties in karting en de Formule-opstapklassen, en dat kan hij het komend jaar dankzij de herstructurering van het team en een sterk verbeterde bolide eindelijk ook echt laten zien.' Voor Albon liggen er dan ook de nodige kansen, want hij wordt als optie gezien voor zowel Mercedes als Red Bull.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws