FIA ziet geen noodzaak om in te grijpen bij crashes veroorzaakt door hobbels in het asfalt Formule 1
Formule 1

FIA ziet geen noodzaak om in te grijpen bij crashes veroorzaakt door hobbels in het asfalt

FIA ziet geen noodzaak om in te grijpen bij crashes veroorzaakt door hobbels in het asfalt

De FIA ziet geen noodzaak om in te grijpen bij crashes die worden veroorzaakt door hobbels en bobbels op het circuit, ondanks de reeks crashes in de slotfase. Volgens Nikolas Tombazis, single seater director van de FIA, zou het ideaal zijn als de rijhoogte omhoog zou gaan, maar er zijn ook grenzen aan wanneer de FIA zich met prestatiekwesties moet bemoeien.

Ongelukken van Lando Norris in de Grand Prix van Las Vegas en Carlos Sainz in vrije training in Abu Dhabi werden beide veroorzaakt doordat de auto's de hobbels op het circuit raakten. De huidige generatie Formule 1-auto's met grondeffect zijn bijzonder gevoelig voor bulten omdat ze beter presteren wanneer ze heel dicht bij de grond rijden en meestal zijn afgesteld met zeer stijve ophanging. Maar ondanks de incidenten met Norris en Sainz, en teams die duidelijk de grenzen opzoeken door zo laag mogelijk te rijden, denkt de FIA niet dat het zo problematisch is dat er op veiligheidsgronden ingegrepen moet worden.

'Nou, we moeten er wel voor zorgen dat circuits over het algemeen aspecten vermijden die dat kunnen veroorzaken', geeft Tombazis aan bij Motorsport.com. 'Het is een dunne lijn tussen of er misschien de mogelijkheid is voor het circuit om enkele kenmerken in detail op te lossen, en waar de teams misschien de auto gewoon een beetje moeten verhogen', legt de Griek uit. 'We zullen uiteraard proberen deze gebieden van de circuits op te lossen. Zijn de auto's te laag? Ja, we zouden liever zien dat ze een beetje hoger reden, maar het kenmerk van een auto met het grondeffect is dat een lagere auto meer prestaties levert, en dus iets dat we niet makkelijk kunnen vermijden.'

'Voor 2026 geloven we dat we dat gebied zeer moeten vereenvoudigen'

De noodzaak voor auto's om vanwege prestatieredenen heel dicht bij de grond te rijden, veroorzaakte dit jaar ook problemen voor teams, los van het potentieel voor incidenten. De diskwalificaties van Lewis Hamilton en Charles Leclerc van de Grand Prix van de Verenigde Staten omdat de houten plank onder de auto te versleten was, lieten zien hoe kritiek de rijhoogtes kunnen zijn. In het verleden is gesproken over een standaardplank en skid block-regeling om het controleproces te versnellen, maar dit is iets waar teams zich eerder tegen hebben verzet. Het probleem zal echter waarschijnlijk weer op de agenda worden gezet voor de volgende regelcycli vanaf 2026. 'Soms willen we dingen doen, maar moeten we nog steeds door governance gaan en moeten de teams ervoor stemmen, en we hebben niet genoeg steun', zegt Tombazis. 'Dus voor 2026 geloven we dat we dat gebied zeer moeten vereenvoudigen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws