Update | FIA bevestigt strengere regels rondom right of review Formule 1
Formule 1

Update | FIA bevestigt strengere regels rondom right of review

De FIA heeft de regels voor het volgende seizoen aangescherpt. Zo heeft het bestuursorgaan onder anderen uitgebreid wat er precies onder wangedrag valt vanaf 2024, na een eerder incident met Sergio Pérez in Abu Dhabi.

De FIA heeft wat precies onder de regel tegen zogenoemd wangedrag binnen de Formule 1 valt, uitgebreid voor de internationale sportcode van het 2024-seizoen. Werd er in de 2023-code nog precies omschreven aan wie het wangedrag gericht moest zijn, is daar in 2024 geen sprake meer van. Elke vorm van wangedrag wordt volgend seizoen door de FIA afgestraft, zo meldt RaceFans.

De regel wordt aangescherpt nadat in het 2023-seizoen verscheidene coureurs en teambazen de regel overschreden, aldus de FIA. Zo kreeg Haas-teambaas Guenther Steiner eerder dit jaar een waarschuwing voor het overtreden van de wangedrag-regel, nadat zijn coureur Nico Hülkenberg werd bestraft voor een beweging op Logan Sargeant in de eerste ronde van de Grand Prix van Monaco. Steiner bekritiseerde de beslissing van de stewards het weekend daarop in Barcelona en kreeg de waarschuwing, nadat hij de stewards 'leken' noemde.

Ook Red Bull-coureur Sergio Pérez overtrad de regel. De Mexicaan heeft in Abu Dhabi dit jaar via de boordradio 'opmerkingen hebben gemaakt die neerkwamen op persoonlijke beledigingen' aan het adres van de stewards, nadat hij een tijdstraf kreeg voor het incident met Lando Norris.

Ook andere regels aangescherpt door FIA

Niet alleen de uitbreiding van wat precies onder wangedrag valt, is een nieuwe wijziging voor de 2024-sportcode, ook de maximale boete die de stewards mogen opleggen is verhoogd. De maximaal toegestane boete wordt verviervoudigd van €250.000 naar €1 miljoen. Ook worden 'pyrotechnische producten, inclusief maar niet beperkt tot vuurpijlen, rookbommen en vuurwerk' voor bezoekers verboden om mee te nemen naar een race.

Update 17:28u (19/12) | FIA bevestigt strengere regels rondom right of review

De FIA heeft aangegeven dat het nog meer regels in de sportcode van 2024 zal gaan aanscherpen. Het bestuursorgaan hoopt hiermee voor elkaar te krijgen dat F1-teams volgend jaar minder gauw een right of review zullen gaan aanvragen. In plaats van veertien dagen hebben teams vanaf volgend seizoen 96 uur om een right of review aan te vragen.

Motorsport.com meldt verder dat een right of review-aanvraag gepaard moet gaan met een fee, en 'deze fee kan alleen worden teruggegeven als het recht op herziening wordt gehandhaafd, tenzij de billijkheid anders vereist.' Deze nieuwe regels zullen samen met de strengere regels rondom wangedrag en de verhoogde maximale boete vanaf het 2024-seizoen gaan gelden.