Isola enthousiast over voortgang ATA: 'Met de nodige aanpassingen kan het echt werken' Formule 1
Formule 1

Isola enthousiast over voortgang ATA: 'Met de nodige aanpassingen kan het echt werken'

Isola enthousiast over voortgang ATA: 'Met de nodige aanpassingen kan het echt werken'

Ook bij Pirelli zijn ze volop bezig met het raceweekend op het circuit van Monza, en ook Mario Isola, de baas van de Formule 1-afdeling van Pirelli, zit dit weekend niet stil. Het is hoe dan ook een spannend weekend voor de bandenfabrikant, want voor de tweede keer dit seizoen wordt er gekeken naar een nieuw format omtrent het gebruik van banden. Ondanks dat een deel van de coureurs niet zozeer te spreken is over het nieuwe format, heeft Isola er alle vertrouwen in dat het kan werken met de nodige aanpassingen.

Toen de Grand Prix van Imola afgelast werd wegens het slechte weer, werd de eerste test ATA-test verschoven naar de Hungaroring. ATA staat voor Alternative Tyre Allocation, wat betekent dat de coureurs niet dertien maar elf sets banden aangeleverd krijgen van Pirelli. Ook zitten er de nodige verplichtingen aan gebonden tijdens de kwalificatie, want de harde banden moeten gebruikt worden tijdens Q1, de medium-banden tijdens Q2, en de zachte banden uitsluitend tijdens Q3. Als resultaat zijn veel coureurs het niet eens met de gevolgen die dit heeft voor de trainingen op de vrijdag. Met twee sets minder banden ter beschikking kiezen veel teams ervoor minder de baan op te gaan dan voorheen het geval was, en dat is voor meerdere betrokken partijen nadelig.

Toch benadrukt Isola tijdens de persconferentie op vrijdag dat Pirelli tot dusver enigszins tevreden is met de resultaten die het probeersel tot nu toe opleverden. ‘Ik ben er heel positief over. Ik hoorde sommige coureurs eerder al klagen, maar ik denk dat het met wat finetunen zeker kan werken.’ Volgens Isola is het belangrijk dat de coureurs en teams het idee een kans geven. ‘Vertel je coureurs maar gewoon dat ze zich niet zo aan moeten stellen’, grapt de Italiaan zelfs tegen de andere teambazen. ‘Nee, dat is natuurlijk een grapje. Want wat we tijdens de eerste training zagen was hartstikke positief. We zagen meerdere auto’s op die iets probeerde en veel verschillende strategische keuzes. Alle drie de soorten banden zijn uiteindelijk een goede optie voor de race.’ Dankzij dit idee ziet de kwalificatie er dus anders uit, aangezien de teams in de normale situatie zo veel mogelijk zachte banden bewaren. Toch verwacht Isola dat het format zal kunnen werken.

Bandenfabrikant 2025 nog niet bekend, maar Pirelli ontwikkelt door

Het is inmiddels al even bekend dat het nog niet zeker is of Pirelli ook vanaf 2025 verantwoordelijk zal zijn voor de banden. De fabrikant heeft concurrentie van Bridgestone, maar Isola wil vooralsnog niets kwijt over de huidige stand van zaken. ‘Nee, er is niks nieuws te melden sinds de laatste keer dat we het bespraken. We hebben ons aanbod gepresenteerd, maar logischerwijs is het allemaal heel ingewikkeld en moeten er een hoop details besproken worden met de FIA, Formule 1 en de teams.’ De gekozen fabrikant zal immers niet alleen voor Formule 1 banden verzorgen, maar ook voor de juniorklassen. ‘Het is natuurlijk niet alleen voor de Formule 1, maar ook voor alle andere klassen, zoals Formule 2, Formule 3 en F1 Academy. Het is best een ingewikkeld pakket, maar ik blijf hoopvol.’ Wanneer de fabrikanten het officiële antwoord kunnen verwachten is onbekend, want er is geen uiteindelijke datum aangekondigd, aldus Isola.

Terwijl dit weekend niet veel bijzonderheden zal hebben voor Pirelli, staat er volgend weekend juist iets belangrijks op de planning. Een week na de Grand Prix op Monza zal de bandentest van Pirelli plaatsvinden, en volgens Isola is er één duidelijke focus. ‘Voor Monza hebben we besloten verder te kijken naar het ontwikkelen van de banden zonder bandenwarmers. In Spa konden we de prototypes die we hadden liggen niet uitproberen omdat het te nat was, en in die prototypes zaten een aantal concepten die we verder door wilden ontwikkelen voor de toekomst.’ Voor Pirelli is dit project heel belangrijk, voornamelijk met het oog op de toekomst, benadrukt ook Isola. ‘Het is ook interessant voor ons, want we gebruiken de Formule 1 ook om onze eigen technologie te verbeteren.’ Het testen van de nieuwe regenbanden wordt lastiger, maar de data afkomstig uit Spa kan de bandenfabrikant waarschijnlijk verder helpen in de ontwikkeling. ‘We willen uiteindelijk ook intermediate-banden ontwikkelen zonder bandenwarmers, maar dat is voor volgend jaar.’

Verstappen kan dit weekend zijn tiende zege op een rij pakken! Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws