Williams in 2024 | 'Williams heeft beste papieren om volwaardige kandidaat in middenveld te worden' Formule 1
Formule 1

Williams in 2024 | 'Williams heeft beste papieren om volwaardige kandidaat in middenveld te worden'

Williams in 2024 | 'Williams heeft beste papieren om volwaardige kandidaat in middenveld te worden'

Williams wist in 2023 een flinke stap voorwaarts te zetten. De laatste plek van een jaar eerder werd ingeruild voor een mooie zevende plek in het constructeurskampioenschap. Onder leiding van de nieuwe teambaas James Vowles wordt er in Grove hard gewerkt om Williams terug naar de top te brengen. Kan het Britse team in 2024 opnieuw een stap zetten? En kan Logan Sargeant dit seizoen wel overtuigen? We bespreken het met redacteuren Lieke Jacobs en Wim G. Vandebilt.

De jaren dat Williams nog meedeed in de strijd om de wereldtitel liggen inmiddels al ver achter ons en ook voor de laatste Grand Prix-zege moeten we alweer terug naar 2012, toen Pastor Maldonado verrassend de GP van Spanje op zijn naam wist te schrijven. De laatste jaren is de Britse renstal steevast terug te vinden in de onderste regionen. Tussen 2018 en 2022 eindigde Williams maar liefst vier keer als laatste in het eindklassement, maar in 2023 werd de weg naar boven ingeslagen. Vowles werd weggeplukt bij Mercedes om de vertrokken teambaas Jost Capito te vervangen. Onder zijn leiding wist het team vorig jaar 28 punten te scoren, wat goed genoeg was voor de zevende plek in het constructeurskampioenschap. Dat smaakt natuurlijk naar meer, maar kan Williams deze stijgende lijn in 2024 doortrekken?

Jacobs verwacht dat in ieder geval wel. 'Ik vind dat ze in 2023 echt een forse stap in de goede richting hebben gezet, en het lijkt me sterk dat ze die stijgende lijn in 2024 niet voort zullen zetten. Alles lijkt te kloppen: Albon heeft eindelijk de ruimte om zijn talent te laten zien én heeft de nodige ervaring om ook het team verder te helpen, Sargeant is pas net begonnen, maar hij deed het naar mijn idee een stuk beter tijdens de tweede seizoenshelft, en het team is ontzettend gedreven', spreekt Jacobs haar vertrouwen in een sterker Williams uit. 'In 2022 stonden ze met maar 8 punten nog laatste in het constructeurskampioenschap zonder enig toekomstperspectief, maar ik denk dat de Britse renstal momenteel de beste papieren heeft om een volwaardige kandidaat in het middenveld te worden, als ze dat in 2023 niet al waren. Ze hebben de nodige stabiliteit en gedrevenheid al, nu hebben ze alleen nog een bolide nodig, die hen ook kan helpen het gewenste resultaat te verwezenlijken.'

Tekst gaat na de afbeelding verder.

f1maximaal williams 2024
De meningen over de eindklassering van Williams in 2024 zijn verdeeld. Toch gelooft de meerderheid dat het Britse team niet terugzakt. (Foto: F1Maximaal.nl)

Niet iedereen op de redactie is er echter van overtuigd dat Williams de lijn van 2023 door kan trekken. 'Er zijn meerdere redenen waarom te verwachten is dat Williams een plaatsje gaat zakken in het constructeursklassement, zelfs als Albon het beter doet dan in 2023', begint Vandebilt, alvorens hij zijn prognose toelicht. 'De verwachting is niet dat Williams Alpine zal voorbijstreven, omdat de voorsprong van het Franse team te groot is, en het aan te nemen is dat dat ook zo zal blijven, temeer omdat Alpine al een grote sprong gemaakt heeft, ondanks al het technisch malheur dat ze ondervonden hebben. Daarnaast is er het stokje dat Visa Cash App RB tussen de spaken van de Williams zal steken, met de innigere samenwerking met Oracle Red Bull Racing. Effectief gaat dat betekenen dat de nieuwe auto van het voormalige AlphaTauri en Toro Rosso de RB19 wordt qua effectiviteit en race pace. Gezien de voorsprong in techniek die deze bolide had, zou het zelfs zomaar kunnen zijn dat deze auto ook Alpine passeert.'

Kan Sargeant de kloof naar Albon dichten?

Williams houdt in 2024 vast aan hetzelfde rijderspaar en dat is enigszins verrassend te noemen. Sargeant werd in zijn debuutseizoen namelijk op alle fronten overklast door zijn meer ervaren teamgenoot Albon. Waar Albon 27 punten punten wist te scoren, daar bleef de teller voor de Amerikaan op één schamel puntje steken. Ondanks een tegenvallend seizoen kreeg Sargeant toch het vertrouwen van Williams, maar het zal in 2024 wel beter moeten. Op de redactie verwacht echter niemand dat hij Albon de baas zal zijn, maar kan de 23-jarige uit Fort Lauderdale dit jaar wel overtuigen of op zijn minst de aansluiting bij zijn teamgenoot vinden? Daar zijn de meningen wel over verdeeld.

'Ik ga er wel vanuit dat het onderlinge verschil tussen de beide heren kleiner zal worden het komende seizoen. Albon heeft natuurlijk al de nodige jaren aan ervaring én weet zelfs al hoe het is om voor een topteam te rijden naast een coureur die haast onverslaanbaar is. Sargeant mist dat natuurlijk nog', toont Jacobs begrip voor het moeizame debuutseizoen van het Amerikaanse talent. 'Hij heeft pas één jaar achter de rug en in een Williams-bolide zal je debuutseizoen lang niet zo makkelijk verlopen als in een McLaren-bolide bijvoorbeeld. Ik denk daarom dat we Sargeant wel wat onderschatten op dit moment, want ondanks dat zijn resultaten aardig tegenvielen in 2023 deed hij het in de Formule 2 helemaal niet zo slecht. Ik denk dat de theorie van Franz Tost ook in het geval van Sargeant klopt, want ik ga er wel vanuit dat hij het een stuk beter zal doen nu hij wat meer ervaring op zak heeft. Ik denk echter niet dat hij het gat met Albon volledig zal kunnen dichten', aldus Jacobs.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

f1maximaal coureurs williams 2024
De redactie is er volledig van overtuigd dat Sargeant opnieuw het onderspit moet delven tegen Albon. (Foto: F1Maximaal.nl)

Vandebilt is echter een andere mening toegedaan. Sargeant heeft weinig indruk gemaakt en wat Vandebilt betreft had Williams het stoeltje naast Albon beter aan een ander talent kunnen geven. 'Mijns inziens is Sargeant niet van het kaliber dat je eigenlijk hoort te verwachten van een Formule 1-coureur, en hoort hij daar ook niet thuis. Op het eind van het 2023-seizoen leek hij het wel iets beter te doen, maar gezien de prestaties van zijn teamgenoot, presteerde hij zwaar onder de maat', is zijn harde oordeel over de prestaties van de Amerikaan in het afgelopen seizoen.

Dat de 23-jarige aangaf maar moeilijk te kunnen wennen aan het veranderen van de vele instellingen tijdens het rijden, vindt Vandebilt onbegrijpelijk. De kans dat Sargeant ook in 2025 weer op de grid staat, is volgens hem dan ook niet groot. 'Een bestuurder van een raceauto moet dit feitelijk al onder de knie hebben voordat hij wedstrijden gaat rijden. Dat hij hier moeite mee heeft, betekent voor mij dat hij niet in de Formule 1 thuishoort, en eigenlijk al geen zitje voor 2024 had moeten krijgen. Wat dat betreft had Williams beter één van de opkomende (Mercedes-)talenten kunnen inschakelen, aangezien zij effectief ook een soort opleidingsteam voor Mercedes zijn. Met de overstap van Hamilton naar Ferrari per 2025, zie ik het dan ook niet gebeuren dat Sargeant na dit jaar nog een stoeltje heeft, tenzij hij enorm verbetert. Dat zie ik echter niet gebeuren', voorspelt Vandebilt.

'Vowles juiste man om team weer op de rit te krijgen'

In tegenstelling tot Sargeant wordt Albon juist vaak geprezen voor zijn prima optredens in 2023, maar ook de rol van Vowles in het succes moet niet onderschat worden. Head of Vehicle Performance Dave Robson stelde onlangs dat de invloed van de oud-medewerker van Mercedes al in 2023 zichtbaar was. Vandebilt trekt dezelfde conclusie. 'Het is duidelijk dat de communicatie en de samenwerking tussen de verschillende onderdelen van het bedrijf aanzienlijk verbeterd zijn. En op basis van de interviews die ik heb mogen lezen en horen waarin Vowles aan de tand werd gevoeld over zijn aanpak en plannen, kan ik alleen maar concluderen dat hij de juiste man is om het team weer op de rit te zetten.' Gezien de beperkte financiële mogelijkheden zal er op korte termijn niet veel vooruitgang geboekt kunnen worden. 'Zoals hij zelf ook al aangaf, is dit een proces dat niet in dagen of weken gemeten kan worden, maar in jaren. Op zijn vroegst zie ik Williams pas vanaf 2026 weer meedoen in het middenveld', aldus Vandebilt.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

vowles williams abu dhabi 2023
Vowles leverde in 2023 een belangrijke bijdrage aan de flinke stap voorwaarts van Williams. (Foto: ProShots)

Ook Jacobs denkt dat de rol van Vowles aanzienlijk is maar hoe groot deze precies is, durft ze niet te zeggen. 'Het is lastig om daar na één jaar al concrete conclusies over te trekken, maar ik denk dat de rol van Vowles echt heel erg groot is. Dat was ook wel te zien aan de resultaten van het afgelopen jaar, want onder zijn leiding reed Albon de sterren van de hemel met het toch wel gebrekkige materiaal dat hij tot zijn beschikking had. En het feit dat hij Sargeant het vertrouwen geeft en blijft geven zegt veel over de mentaliteit van Vowles', is Jacobs vol lof over de teambaas van het Britse team. 'Ik denk dat Williams veel baat heeft gehad en nog zal hebben bij het toekomstperspectief van de Brit, want na zijn jaren bij Mercedes én als een soort leerling van Toto Wolff heeft hij de fijne kneepjes van het vak bij één van de beste topteams in de F1 kunnen leren, en dat komt nu goed van pas.'

Inmiddels gelooft Jacobs in de werkwijze van Vowles, maar ze moet echter wel toegeven dat ze in het begin haar bedenkingen had. 'Een jaar geleden was ik nog sceptisch over de plannen en geplande herstructurering die Vowles door wilde voeren. Maar ik denk dat de groei die het team in 2023 liet zien wel aan heeft getoond dat ze de goede weg in zijn geslagen én dat ze dat stiekem toch grotendeels te danken hebben aan de nieuwe teambaas', sluit Jacobs af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws