Plooij denkt dat Newey's rol uitgespeeld is: 'Waché heeft die auto gewoon gemaakt' Opinie
Opinie

Plooij denkt dat Newey's rol uitgespeeld is: 'Waché heeft die auto gewoon gemaakt'

Plooij denkt dat Newey's rol uitgespeeld is: 'Waché heeft die auto gewoon gemaakt'

Ziggo Sport-pitreporter Jack Plooij, Rick Winkelman en Renger van der Zande analyseren de situatie van topontwerper Adrian Newey en komen tot de conclusie dat elk team dat Newey in het verleden verliet haar dominantie verloor. Plooij vreest dat dat ook met Red Bull Racing gaat gebeuren, al denkt hij ook dat de rol van de Brit steeds meer op de achtergrond is komen te staan door de jaren heen. Wat staat Red Bull te wachten?

Sinds donderdag 25 april is de Formule 1-wereld weer in rep en roer door het bericht van Auto, Motor und Sport dat Newey mogelijk zou vertrekken bij Red Bull. Het doorgaans goed geïnformeerde medium verwachtte ook dat er spoedig een aankondiging zou komen. Red Bull heeft in een statement gezegd dat Newey een contract heeft tot eind 2025 en ze zich er niet van bewust is dat hij met andere teams in gesprek is. De mogelijke teams zouden dan Aston Martin, Ferrari en Mercedes zijn. De situatie werd uitgebreid besproken door de heren bij het Ziggo Sport Race Café. 'Het zijn dingen die al een aanloop hadden, het zat eraan te komen', zegt Ziggo-pitreporter Plooij, die al het nieuws van deze week doorneemt.

'Audi wilde Hülkenberg al heel graag hebben, Newey verlaat het schip...', somt hij op. 'Maar verlaat hij het schip omdat hij een schip aan het bouwen is, of omdat hij naar Ferrari gaat? Of nog erger, naar Aston Martin?' Presentator Rob Kamphues vraagt zich af wat Newey bij Aston Martin zou moeten. 'Weet je wat ze hem geboden hebben? 200 miljoen voor vier jaar', zegt Plooij. 'Dat is toch slim gedaan? Je moet als ontwerper van die nieuwe motoren bij een fabrikant zitten. Buiten die budgetcap om kan er heel wat gebeuren', vermoedt Plooij, die wijst op wat Robert Doornbos eerder zei, dat een fabrikant veel geld in de ontwikkeling kan pompen. 'We roepen al twee, drie jaar: wat is die man goed, hè. Maar ik denk toch wel dat zijn rol wat naar de achtergrond is verplaatst', gaat de pitreporter verder.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

christian horner red bull racing bahrein wintertest adrian newey
Wat gaat er gebeuren met Red Bull als Newey wel vertrekt? (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Daarbij verwijst Plooij naar het team van ingenieurs om Newey heen. 'Waché heeft die auto gewoon gemaakt. Zijn rol, zo klinkt het een beetje denigrerend, is toch wel uitgespeeld', zegt Plooij. 'Kijk, die mensen die dicht bij hem staan zullen altijd respectvol over hem zijn. Ze zullen niet zeggen: Newey heeft niets gedaan (voor de auto, red.)', vult Van der Zande aan. 'Dat zal je niet in het openbaar horen. Max praat ook over hem, ze checken alles bij hem. Ik denk wel dat de ingenieurs de auto bouwen en dan bij het kantoortje van Newey langs lopen zodat hij het totaalplaatje kan checken. Maar weet je hoeveel knappe koppen bij Red Bull op afdeling aerodynamica werken?' zegt de IMSA-coureur.

'Elke keer als hij vertrekt, is het gedaan met de hegemonie van een team'

Rick Winkelman, ook aanwezig in de Ziggo-studio, ziet een kern van waarheid in wat Van der Zande en Plooij zeiden. 'Red Bull zal Newey zonder meer gaan missen', zegt Winkelman. 'Hij is niet de Newey van voorheen. Waché zit een beetje op de plek van Newey, en wellicht vindt hij dat niet leuk. Daarnaast is nog steeds die kwestie van Horner en die medewerkster gaande, die ook de PA (personal assistant, red.) was van Newey. Het is een optelsom, maar ook zijn passie om een zeilboot te bouwen, dat hij 65 is', denkt Winkelman, die daarna zijn indrukwekkende cv analyseert. 'Elke keer als hij vertrekt, is het gedaan met de hegemonie van zo'n team', wijst Plooij aan, die meekijkt naar waar Newey allemaal heeft gewerkt.

'En dat gaat nu weer gebeuren. Ik denk dat hij voor de rijders nog steeds essentieel is. Ik denk dat Sergio of Max nog steeds naar binnen loopt om te zeggen: hey, dit en dit met de achterkant van de auto. Hij is een heel fijne thuisbasis voor de rijders. Voorlopig gaat hij helemaal niets doen, al kan hij op de achtergrond wel wat oppakken voor Mercedes, of bij Aston Martin', zegt Plooij. 'Één ding is heel duidelijk: het blijft daar rommelen. Het is ook een strategische keuze om nu zijn vertrek aan te kondigen, want als hij dat nu zegt, kan hij vanaf volgend jaar mei ergens anders aan de slag. Er zit misschien ook wel iets achter, dat hij maatjes mee wil nemen. Misschien is dat Max', vult Van der Zande aan.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws