AMuS: 'Mercedes loopt 1,09 seconde achter op Red Bull en Ferrari'

| door Mike van Weert

Mercedes loopt op dit moment in alle facetten achter op Red Bull Racing en Ferrari. Helmut Marko gaf eerder aan dat de krachtbron van de Duitse renstal momenteel de derde in het veld is, maar Toto Wolff zei dat er meer problemen zijn dan enkel de motor. De achtvoudig wereldkampioen kampt bijvoorbeeld nog steeds met porpoising en lijkt daar ook nog geen oplossing voor te hebben gevonden. De achterstand van Mercedes wordt in de cijfers pijnlijk duidelijk.

Het is momenteel duidelijk dat Mercedes zich in een soort niemandsland verkeert. George Russell reed in Saoedi-Arabië bijvoorbeeld op de vijfde plek, maar kon niet in de buurt komen van de topteams. Bovendien hadden de coureurs achter de Mercedes-rijder ook moeite om het gat te dichten naar Russell. 'De achterstand van Russell liep in de dertig ronden na de safety car op tot 32,732 seconden', heeft Auto, Motor und Sport berekend. 'Dat komt neer op 1,09 seconde per rondje.'

Achtervleugel heikel punt Mercedes

Het probleem van Mercedes ligt vooral op de rechte stukken. Het team heeft al aangegeven dat er problemen zijn met de luchtweerstand en dat er in Australië een oplossing komt voor het probleem. 'Op de rechte stukken waren de Mercedessen ongeveer elf kilometer per uur langzamer dan Red Bull', vervolgt het Duitse medium. Auto, Motor und Sport ziet ook dat de W13 in de bochten ook niet zo sterk is als de twee topteams, maar dat vooral Russell de Red Bull- en Ferrari-auto's in enkele bochten wel bij kon houden.

Om het probleem met de luchtweerstand aan te pakken, kwam de Duitse renstal in Jeddah al met een oplossing. De achtervleugel van de Mercedes-bolide werd getrimd om zo meer topsnelheid te kunnen genereren. Gary Anderson van The Race vond het geen briljant idee. 'Ze wilden zo een low downforce-pakket krijgen, maar dan is dit niet iets wat je verwacht van een achtvoudig constructeurskampioen. Hiermee beperk je ook de DRS. Deze oplossing verwacht je bij een klein team en niet bij Mercedes', aldus Anderson.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen