Binotto: 'Schumacher wilde dat eerste bocht Fiorano werd aangepast'

| door David Boorsma

Mattia Binotto zegt dat het Fiorano Circuit, wat wordt beheerd door Ferrari, zijn layout heeft veranderd toen Michael Schumacher voor het eerst in Maranello kwam op 16 november 1995. Binotto was er destijds bij en vertelt in de Beyond the Grid-podcast over zijn ervaringen met de Formule 1-legende.

'Op de baan kon Schumi de eerste bocht van het circuit niet goed aanpakken', vertelt de Italiaanse teambaas van Ferrari. 'En vervolgens vroeg hij aan Jean Todt om de bocht aan te passen. Hij wilde dat er verandering kwam, want de bocht was totaal anders dan elke andere in het Wereldkampioenschap. En sinds dat moment heeft Fiorano zijn layout veranderd.'

Volgens Binotto was Schumacher een coureur die toegewijd was aan training en altijd klaarstond. 'Meestal deden we tijdens de tests een installatieronde om negen uur en daarna bespraken we het dagprogramma', gaat de Italiaan verder. 'Maar om acht uur was Michael klaar om de baan op te gaan. Vanaf zijn komst begrepen we dat we een nieuw werkplan op moesten stellen.'

Binotto: 'Michael begreep dat niet'

Het was niet de enige aanpassing voor het team sinds de komst van de zevenvoudig wereldkampioen. 'Normaal reden we in het laatste testuur met minder brandstof om de kranten te laten schrijven dat we sneller gingen dan de anderen', legt Binotto uit. 'Maar Michael begreep dat niet en vroeg ons waarom we dat deden. Hij wilde de hele dag met dezelfde hoeveelheid brandstof rijden.'

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen