Boordardio's VT3 en kwalificatie van de GP van Spanje | 'Hij botste bijna tegen me aan!'

| door Jasper Sala

Onder de stralende Spaanse zon gingen de coureurs op zaterdag van start voor de derde vrije training en de kwalificatie. Er waren meerdere ongevallen, zoals de brandende remmen bij Schumacher en veel spektakel in de kwalificatie. Dus werd er het nodige geroepen over de boordradio.

De derde vrije training verliep geruisloos totdat Mick Schumacher via de boordradio klaagde over zijn remmen: 'Mijn achterremmen staan in brand!' Waarop zijn ingenieur antwoorde: 'Stop op een veilige plek.' Schumacher besloot toch naar de pits terug te keren en reed daar de jackman omver. De monteur ging voor de auto staan en dat was bij een auto met kapotte remmen natuurlijk niet zo'n best idee.

Max Verstappen was allesbehalve blij met zijn Red Bull Racing-auto tijdens de derde vrije training. De Nederlander klaagde over het gebrek aan downforce en kon zodoende geen tempo maken. Over de boordradio klaagde de Nederlander vooral over het insturen van de auto: 'De auto stuurt niet in op lage snelheid, het is gewoon verschrikkelijk!'

Also read

'Ik heb geen power!'

Tijdens de kwalificatie waren er weer de nodige akkefietjes op de baan. Bij het uitrijden van de pitstraat was het Lance Stroll die gevaarlijk zijn garage uitkwam pal voor de neus van Lando Norris. De Brit kon er niet om lachen: 'Hij botste bijna tegen me aan!', riep Norris over de boordradio. Het was daarna diezelfde Norris die via de boordradio slecht nieuws te horen kreeg nadat hij een stukje buiten de baan was beland in zijn snelle ronde: 'Sorry Lando, je ronde is verwijderd.'

Voor Pierre Gasly was het ook een pech-zaterdag, de Fransman moest de derde vrije training missen door een defect aan zijn auto en ook in de kwalificatie kwam de AlphaTauri-coureur niet ver. 'Sorry voor de auto Pierre', zei het team tegen hem nadat hij afviel in de kwalificatie. De Fransman reageerde met: 'De auto is gewoon niet te besturen!' De laatste pechvogel was Verstappen, die in zijn laatste snelle ronde in Q3 geen snelheid had: 'Ik heb geen power!', riep de Nederlander. Later bleek het volgens Christian Horner om zijn DRS te gaan en niet om zijn motor.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen