Bottas wint Turkse Grand Prix, Verstappen neemt kampioenschapsleiding over van Hamilton

| door Terrence Riepma

Valtteri Bottas heeft de Grand Prix van Turkije gewonnen. De Mercedes-coureur was dominant en controleerde het tempo gedurende de wedstrijd. Een strategische gok van Charles Leclerc om tot het einde door te gaan op dezelfde intermediates mocht niet baten, waardoor Bottas de overwinning kon binnenslepen. Max Verstappen eindigt op P2 en Sergio Pérez op P3. Lewis Hamilton leek even op podiumkoers te liggen, maar door een late pitstop kwam de Mercedes-coureur niet verder dan P5.

Verstappen was goed weg bij de start, maar Bottas nog beter en kon zo P1 houden. Fernando Alonso spinde uitkomend van de eerste bocht na licht contact met Pierre Gasly, maar kon zonder verdere problemen zijn weg vervolgen. Op die manier wist Hamilton gratis een plekje te winnen. In de één na laatste bocht verschalkte de Mercedes-coureur ook al Sebastian Vettel en lag hij op P9. Pérez won in de tussentijd twee plekken en lag daardoor op P4.

Hamilton zou in de tweede ronde een hele kluif hebben aan Yuki Tsunoda. Meerdere pogingen tot een inhaalactie kon de Japanner afslaan om op P8 rond te blijven rijden. Dit zou meerdere ronden duren, want in ronde 6 zat Hamilton nog steeds achter de staart van de AlphaTauri-jongeling. Het zou pas lukken in de achtste ronde dankzij een manoeuvre aan de buitenkant in bocht 3. Een ronde later zou ook Lance Stroll worden verschalkt door Hamilton: P7. Carlos Sainz was in de tussentijd goed bezig nadat hij startte vanaf P19. De Spanjaard lag al om en nabij P13.

Gigantische opmars Hamilton

In ronde 10 nam de zevenvoudig wereldkampioen meteen de zesde plek over van Lando Norris. De Mercedes-man passeerde zijn landgenoot zonder al te veel aan de binnenkant van bocht 12. Het verschil met Verstappen op P2 daalde zo tot zestien seconden, mede dankzij het feit dat Hamilton in diezelfde ronde de snelste tijd noteerde. Hierdoor zat de 36-jarige achter Gasly, die een tijdstraf kreeg van vijf seconden voor het veroorzaken van de spin van Alonso. Gezien het gat tussen de Fransman en Hamilton vier seconden was, reed laatstgenoemde al virtueel rond op P5.

Een virtuele P5 werd in de veertiende ronde een legitieme P5. Hamilton deed hetzelfde als wat hij deed bij Norris, maar dan aan de buitenkant van Gasly in bocht 12. De man uit Stevenage was simpelweg te snel op het rechte stuk en Gasly kon er niks aan doen om de opmars van Hamilton op te houden. Vlak daarvoor haalde Sainz Vettel in voor P10, al ging dat niet zonder enig contact in diezelfde bocht 12. Drie ronden later passeerde Sainz ook Tsunoda en lag de Ferrari-man al op P9.

Daniel Ricciardo was de eerste man die een pitstop maakte. In ronde 22 ging de Australiër naar binnen voor een nieuw set intermediates. De andere teams hielden dit ook in de gaten. Zo vertelde Leclercs ingenieur dat Ricciardo langzamer was op een nieuw set van de natweerbanden. Tsunoda verloor ondertussen de controle over zijn auto en spinde uitkomend van bocht 9. De Red Bull-protegé kon zijn weg vervolgen. Gasly en Bottas begonnen in ronde 26 melding te maken van een toename in regen. Een overstap naar de droogweerbanden zat er dus nog niet in.

Mazepin houdt Hamilton op

Terwijl Hamilton bleef jagen op Pérez, kwam hij Nikita Mazepin tegen in bocht 11. De Rus kreeg blauwe vlaggen te zien, maar respecteerde deze niet. Sterker nog, hij sneed Hamilton kortstondig af om hem vervolgens wel te laten passeren. Heel veel werd de Brit niet tegengewerkt, gezien het verschil met Pérez in ronde 31 niet iets meer dan een seconde was. Aan kop begon Bottas inmiddels te versnellen. Nadat het gat met Verstappen lange tijd ronde de 2,5 seconden was, groeide het gat in ronde 32 uit tot 4,5 seconden. Leclerc moest ongeveer twee seconden toegeven op de Nederlander. De baan begon tevens op te drogen, want Bottas kreeg de instructie om de natte gedeeltes te ontwijken.

Het duel tussen Hamilton en Pérez begon in ronde 34, toen de Engelsman de Mexicaan probeerde in te halen in bocht 12. Dat lukte niet, omdat Pérez naast de Mercedes bleef zitten door laat te remmen. Hamilton duwde Pérez daardoor naar de pitingang, waardoor de Red Bull-coureur langs de bollard moest om terug op de baan te komen. Ook een poging in bocht 1 werkte niet voor Hamilton en zo bleef Pérez voor Hamilton. Verstappen bezocht de pitstraat vervolgens in ronde 36 voor een nieuw set intermediates. Bottas deed dit twee ronden later en Pérez ook. Vettel besloot een risico te nemen door naar de mediums te gaan. Zijn out-lap was niet top, gezien hij de auto niet tot nauwelijks op de baan kon houden. Een ronde later keerde de Duitser alweer terug in de pitstraat voor de intermediates.

Gok Leclerc mag niet baten

Leclerc was na de pitstops de leider in de wedstrijd. Belangrijk punt: de Monegask had er zelf nog geen één gemaakt. Hij vroeg aan zijn ingenieur of hij op zijn huidige set banden door kon gaan tot het einde. Hiervoor kreeg hij toestemming en ook Hamilton wilde vlak hierna door blijven rijden op zijn oude set intermediates. De gok mocht niet baten, want Bottas passeerde Leclerc in de eerste bocht tijdens ronde 47. Meteen besloot hij maar de pitstraat op te zoeken om alsnog een bandenwissel door te voeren. Verstappen schoof daardoor door naar P2, vóór Hamilton die nog steeds geen pitstop had gemaakt.

Dat deed hij uiteindelijk wel in de 50e ronde van de Grand Prix. De Mercedes-pitmuur gaf door dat het de laatste kans was om te stoppen, want anders zou de Brit terugzakken achter Gasly die op P6 lag. Nu zakte Hamilton terug naar P5 en begon de achtervolging op Pérez en Leclerc. Toevallig waren die twee in gevecht met elkaar in ronde 51. In bocht 12 slaagde de Mexicaan erin om de derde plek over te nemen van de Ferrari-coureur. Zo lagen er twee witte Red Bulls op podiumkoers in Turkije. Hamilton was nu de man achter Leclerc, maar de Engelsman was het niet eens met de beslissing van zijn team om banden te wisselen.

Hamilton kon ook niet meer naar Leclerc toe rijden en moest het doen met een vijfde plaats. Teamgenoot Bottas reed ondertussen dominant naar de zege en sleepte zo zijn eerste overwinning van het 2021-seizoen binnen. Verstappen en Pérez leverden Red Bull een dubbel podium op en Leclerc eindigde voor Hamilton op P4. Mede daardoor mag Verstappen zichzelf opnieuw de kampioenschapsleider noemen.

Uitslag Grand Prix van Turkije 2021

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen