Egginton over Red Bull-versnellingsbak voor 2022: 'Past hij niet dan werken we er omheen'

| door Christian Moerman

AlphaTauri zal in 2022 weer diverse onderdelen van Red Bull Racing overnemen. De technische samenwerking tussen de twee teams mondt jaarlijks uit in het zusterteam dat gebruik maakt van de expertise van Red Bull. In plaats van zelf sommige onderdelen te ontwikkelen, wat veel geld en mankracht kost, nemen ze deze liever over, waardoor ze vooral tijd overhouden. Technisch directeur Jody Egginton gaat er op in.

'We nemen de versnellingsbak, hydraulische systemen en achterwielophanging over van de Red Bull van 2022', zo geeft Egginton de plannen van AlphaTauri voor 2022 vrij. 'Deze componenten zullen voor beide teams hetzelfde zijn, zoals voorgeschreven in de reglementen.' Wanneer AlphaTauri specifiek deze onderdelen afneemt, staat voorgeschreven dat ze exact dezelfde basisonderdelen moeten krijgen die Red Bull voor zichzelf ontwikkelt.

Dat betekent niet dat het onderdeel exact hetzelfde is. Zo blijft het aerodynamische verhaal om de basis heen een aspect waar elk team individueel invulling aan moet geven. 'De subtiele verschillen zitten hem in de aerodynamische gebieden van de ophanging', vertelt de Brit in gesprek met The Race. 'Dat aerodynamische aspect moet per team verschillen. Het mechanische systeem zal echter afkomstig zijn van Red Bull.'

De meeste onderdelen ontwerpt AlphaTauri binnenshuis, stelt Egginton verder. In de afgelopen jaren combineerde de Italiaanse renstal vaak de twee mogelijkheden. Aan de ene kant namen ze lastig te produceren onderdelen over, terwijl ze produceerden waar ze zelf toe in staat waren. Het ene jaar was dat meer dan het andere jaar.

Red Bull-versnellingsbak komt sowieso

Wanneer een onderdeel dat Red Bull levert niet in het aerodynamische concept past, kan AlphaTauri er voor kiezen om het onderdeel alsnog zelf te ontwikkelen. Bij sommige onderdelen is het alleen moeilijk en kost het te veel geld om de productie onder welke omstandigheden dan ook op zich te nemen. De versnellingsbak is hier een voorbeeld van, zoals Egginton in het gesprek aangeeft.

'Als onderdelen van Red Bull niet bij ons concept passen, doen we het zelf, maar de versnellingsbak is één van die vaste onderdelen die we overnemen. Die ontwikkelen we liever niet zelf. Past het niet, dan werken we liever om die van Red Bull heen', concludeert hij. Er gaat ontzettend veel onderzoek zitten in de ontwikkeling van een versnellingsbak en die tijd kan het team beter besteden aan andere eigenschappen van de bolide.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen