Formule 1 verwacht tegen 2022 een miljard fans te hebben bereikt

| door Tibbe Dolman

De verwachting is dat de Formule 1 tegen 2022 een miljard fans heeft bereikt. Dat concludeert Nielsen Sport naar aanleiding van een analyse van de huidige fans. Voornamelijk de jongvolwassenen zorgen voor de meeste groei. Dat is te herleiden uit de toepassing van online platforms door zowel coureurs als het Formula One Management.

Niet geheel tegen de verwachting in wordt in de analyse gesteld dat de show 'Drive To Survive' en de recente eSports-evenementen hebben bijgedragen aan het vergroten van interesse in de Formule 1. Dat heeft voornamelijk effect op het aantrekken van jonge leeftijdsgroepen. De categorie 16-35 groeide dan ook het meest in het afgelopen jaar. Als de sport naar verwachting zal blijven groeien, bereikt het tegen april 2022 een miljard fans.

Platforms omarmen

Tom McCormack, hoofd rechten bij Nielsen Sport, zei het volgende over de analyse: 'F1 blijft profiteren van haar strategie om het contentaanbod uit te breiden via randapparatuur en aanvullende programmering. Het huidige netwerk van jonge coureurs met kennis van sociale media, zoals Lando Norris, helpt nieuwe consumenten te bereiken via platforms zoals Twitch en YouTube. Door deze platforms te omarmen - evenals OTT-services (over-the-top) zoals Netflix, met zijn 'Drive to Survive'-serie - is de F1 nu klaar om nieuwkomers in de sport om te zetten in fans voor de lange termijn.

Ook de #WeRaceAsOne-campagne helpt bij het aantrekken van de jongere doelgroepen. 'Deze demografische groep hecht namelijk veel waarde aan de kwestie waarover de campagne zich buigt.' Daarnaast is de groei van het aantal fans over de hele wereld te zien. Vorig jaar nam de interesse in F1 toe met 73 miljoen mensen in tien belangrijke gebieden: Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, Italië, Rusland, Zuid-Korea, Spanje, het VK en de VS.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen