Hoe kon Ferrari het mankement aan de bolide van Leclerc missen?

| door David Ruiter

Ferrari leek goed weg te komen na de crash van Charles Leclerc in de kwalificatie. Er zou geen schade zijn aan de versnellingsbak en daarom zou de Monegask gewoon van poleposition kunnen vertrekken. Kort voor de race kwam het team hierop terug, waardoor de optimale kans op een overwinning in het water viel. Het zal voor velen een raadsel zijn. Hoe kon de schade aan de auto van Leclerc nou worden gemist afgelopen zondag?

Het antwoord hierop heeft Ferrari dan uiteindelijk gevonden. Bij de analyse in de fabriek werd namelijk een klein scheurtje ontdekt in de wielnaad, waar de aandrijfas begint. De schade was zo miniem, dat het alleen met een haarfijne analyse kon worden blootgelegd. Geen wonder dat ook de ingenieurs geen idee hadden dat uitgerekend dit onderdeel de boosdoener zou zijn, die de race van Leclerc in duigen deed vallen.

Wat had Ferrari kunnen doen?

Als eerste werd een probleem bij de aandrijving verwacht. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat er bij een dergelijk ongeluk iets kapot zou gaan bij de aandrijfas. Het vervangen van dit onderdeel zou een gridstraf van vijf plaatsten opleveren. Dit wilde het team natuurlijk vermijden en liet daarom, na allerlei verschillende checks, het onderdeel niet vervangen. De kritiek was dan ook helder: er is te veel risico genomen.

Toch is hier volgens teambaas Mattia Binotto niks van waar. 'Zelfs als we de aandrijving hadden vervangen, zou de schade niet zijn verholpen', aldus de Italiaan tegenover AMuS. Na een uitgebreide analyse in Maranello blijkt dat de tijdsdruk en de specifieke schade samen hadden geleid tot het uitvallen van Leclerc. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden voor het team. Uiteindelijk bleek het gewoon een fout te zijn die lastig te vermijden was.

Alleen bij schade vervangen

Jo Bauer, technische commissaris van de FIA, had alleen toestemming gegeven voor het vervangen van de aandrijving als er bewijs zou zijn van schade. Het was een race tegen de klok voor Ferrari, waarbij er niet veel tijd was voor een uitgebreide controle. Op zondag gaf de FIA de auto om tien uur vrij, waarna de monteurs hard werkten om de schade te repareren. Toen zij groen licht hadden gegeven was er enkel tijd voor een paar checks, niet voor een uitvoerige controle van alle componenten. De les die Ferrari hieruit kan trekken? De procedures zo aanpassen dat er meer tijd is voor precieze materiaalcontroles.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen