Hoe kon Ferrari het mankement aan de bolide van Leclerc missen?

Hoe kon Ferrari het mankement aan de bolide van Leclerc missen?

Ferrari leek goed weg te komen na de crash van Charles Leclerc in de kwalificatie. Er zou geen schade zijn aan de versnellingsbak en daarom zou de Monegask gewoon van poleposition kunnen vertrekken. Kort voor de race kwam het team hierop terug, waardoor de optimale kans op een overwinning in het water viel. Het zal voor velen een raadsel zijn. Hoe kon de schade aan de auto van Leclerc nou worden gemist afgelopen zondag?

Het antwoord hierop heeft Ferrari dan uiteindelijk gevonden. Bij de analyse in de fabriek werd namelijk een klein scheurtje ontdekt in de wielnaad, waar de aandrijfas begint. De schade was zo miniem, dat het alleen met een haarfijne analyse kon worden blootgelegd. Geen wonder dat ook de ingenieurs geen idee hadden dat uitgerekend dit onderdeel de boosdoener zou zijn, die de race van Leclerc in duigen deed vallen.

Wat had Ferrari kunnen doen?

Als eerste werd een probleem bij de aandrijving verwacht. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat er bij een dergelijk ongeluk iets kapot zou gaan bij de aandrijfas. Het vervangen van dit onderdeel zou een gridstraf van vijf plaatsten opleveren. Dit wilde het team natuurlijk vermijden en liet daarom, na allerlei verschillende checks, het onderdeel niet vervangen. De kritiek was dan ook helder: er is te veel risico genomen.

Toch is hier volgens teambaas Mattia Binotto niks van waar. 'Zelfs als we de aandrijving hadden vervangen, zou de schade niet zijn verholpen', aldus de Italiaan tegenover AMuS. Na een uitgebreide analyse in Maranello blijkt dat de tijdsdruk en de specifieke schade samen hadden geleid tot het uitvallen van Leclerc. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden voor het team. Uiteindelijk bleek het gewoon een fout te zijn die lastig te vermijden was.

Alleen bij schade vervangen

Jo Bauer, technische commissaris van de FIA, had alleen toestemming gegeven voor het vervangen van de aandrijving als er bewijs zou zijn van schade. Het was een race tegen de klok voor Ferrari, waarbij er niet veel tijd was voor een uitgebreide controle. Op zondag gaf de FIA de auto om tien uur vrij, waarna de monteurs hard werkten om de schade te repareren. Toen zij groen licht hadden gegeven was er enkel tijd voor een paar checks, niet voor een uitvoerige controle van alle componenten. De les die Ferrari hieruit kan trekken? De procedures zo aanpassen dat er meer tijd is voor precieze materiaalcontroles.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Schumacher: 'Verstappen is geen angsthaas, die neemt in de toekomst geen gas terug'

Ralf Schumacher is van mening dat Max Verstappen niet anders gaat rijden na de crash in Silverstone. De voormalig Formule 1-c...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

Albon: 'Ik leer veel van Verstappen en Perez over de auto'

Alexander Albon geeft aan veel te leren van zijn seizoen als reservecoureur bij Red Bull Racing. Niet alleen de 2021-bolide h...

F1 Kijktip | Rappe Alonso valt in het niet bij deze spectaculaire F1-starts

Door de jaren heen wordt er een hoop beeldmateriaal verzameld van coureurs, teams, teambazen en het hele circus eromheen. In...

Lees meer

Net binnen

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Lees meer